نگرانی از گسترش ایده برکسیت در اروپا

نگرانی از گسترش ایده برکسیت در اروپا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس لرزه های تصمیم بریتانیا برای جدایی از اتحادیه اروپا به دیگر کشورهای اروپایی سرایت کرده است.

آگهی

پس لرزه های تصمیم بریتانیا برای جدایی از اتحادیه اروپا به دیگر کشورهای اروپایی سرایت کرده است. رهبران احزاب مخالف اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا از این فرصت به نفع خود استفاده کرده و زمینه های لازم برای این جدایی را در کشورهای خود فراهم سازند.

نکته ای که تنها یک روز پس از برکسیت نایجل فاراژ، رهبر حزب استقلال بریتانیا برآن تاکید کرد: «نظرسنجی ها در هلند نشان می دهد که که اکثریت مردم این کشور خواهان ترک اتحادیه اروپا هستند بر این اساس ممکن است بزودی شاهد “نکسیت” باشیم و البته همین اتفاق در دانمارک، سوئد و حتی شاید در اتریش و ایتالیا نیز رخ دهد. اتحادیه اروپا شکست خورده است.»

جدایی طلبان در هلند در حال حاضر تلاش های خود را برای جذب آراء و اجرای پروژه ای همچون برکسیت در کشورشان آغاز کرده اند. بر اساس یک نظر سنجی ۴۷ درصد مردم هلند با برپایی همه پرسی درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا موافق هستند. جدایی از اتحادیه اروپا یکی از موضوع های اصلی مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۷ میلادی برای خیرت ویلدرز، رهبر حزب آزادی هلند است.

او می گوید: «هلند کشوری است که اکثریت مردم آن خواهان “نکسیت” یا دستکم برپایی همه پرسی درباره آن هستند. تلاش من این است که سال آینده در هلند به نتیجه ای مشابه بریتانیا برسیم.»

حدود یک ماه از انتخابات ریاست جمهوری در اتریش می گذرد. انتخاباتی که پس از رقابتی شدید سرانجام با شکست نوربرت هوفر، رهبر حزب راستگرای آزادی اتریش همراه بود. فردی که با شعار مخالفت با اتحادیه اروپا و ضدمهاجرت در انتخابات مبارزه می کرد و توانست با کسب آرای هوادارانش تا یک قدمی پیروزی پیش رود.

مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه نیز از جمله نخستین افرادی بود که نسبت به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا ابراز خوشحالی کرد و به صراحت خواهان برپایی همه پرسی مشابه در فرانسه شد.

او که نامزد احتمالی حزب راست افراطی فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ میلادی است، می گوید: « این یک پیروزی برای آزادی است. همان طور که سال ها تقاضا داشتم اکنون لازم است که همین همه پرسی در فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برگزار شود.»

کشورهای سوئد و دانمارک نیز اگرچه تحت تاثیر شدید احزاب راست افراطی نیستند اما به نظر می رسد پس از برکسیت این احزاب فرصت یافته اند تا ایده های خود را در جامعه گسترش دهند و به این تریتب این کشورها می توانند به عنوان گزینه های بعدی برای همه پرسی درباره خروج از اتحادیه باشند.

سوئد هنوز واحد پولی یورو را نپذیرفته و این کشور از نظر سیاست بین المللی خود را با بریتانیا همسو می داند و به همین علت خروج بریتانیا می تواند تاثیری جدی بر سیاست های این کشور در مقابل اتحادیه اروپا در آینده ایفا کند.

مردم دانمارک نیز در همه پرسی سال گذشته با اعطای قدرت و اختیار بیشتر به اتحادیه اروپا مخالفت کردند. مردم این کشور نه تنها معتقدند که اتحادیه اروپا نباید قوی تر از این شود بلکه بحران مهاجرت در اروپا نیز می تواند عاملی برای تصمیم آنها به جدایی از اتحادیه باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت