جنبش پنج ستاره، پدیده اصلی انتخابات محلی ایتالیا

جنبش پنج ستاره، پدیده اصلی انتخابات محلی ایتالیا
Copyright 
نگارش از Pooneh Irani
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جنبش موسوم به پنج ستاره پدیده اصلی انتخابات محلی ایتالیا در روز یکشنبه، پنجم ژوئن (۱۶ خرداد) به شمار می رود.

آگهی

جنبش موسوم به پنج ستاره پدیده اصلی انتخابات محلی ایتالیا در روز یکشنبه، پنجم ژوئن (۱۶ خرداد) به شمار می رود.

ویرجینیا راجی، حقوقدان ۳۷ ساله و نامزد این جنبش برای شهرداری رم با بیشترین رای و فاصله زیاد نسبت به رقیب خود از حزب دموکراتیک، به دور دوم راه یافت.

برغم بالا رفتن تنها دو نامزد این جنبش که مخالف نظام سیاسی حاکم در ایتالیاست، به دست آوردن بالاترین رای در پایتخت و یکی از شهرهای اصلی ایتالیا، دستاورد بزرگی برای این جنبش و نشان دهنده میزان محبوبیت آن در سطح ملی است. نامزد جنبش پنج ستاره در شهر تورین نیز نفر دوم در دور دوم انتخابات است.

خانم راجی، کاندیدای شهرداری رم می گوید: «این تنها نیمه اول بود و نیمه پایانی پرسرعتی نیز وجود خواهد داشت. اما این یک لحظه تاریخی و بسیار مهم است، زیرا من می توانم نخستین زن شهردار رم باشم و برای اینکه شهروندان رم بروشنی نشان دادند که دیگر به شعارها و وعده ها باور ندارند و به جنبش سیاسی ای اعتماد دارند که یک پروژه سیاسی جدی و شفاف ارائه می کند.»

روبرتو جاکتی، نامزد حزب دموکراتیک، حزب حاکم ایتالیا، نفر دوم در پایتخت است که به دور دوم راه یافته و قرار است در روز ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) با خانم راجی برای تصدی پست شهرداری رم رقابت کند.

حزب دموکراتیک در این انتخابات نتایج چشمگیری نداشته است. نامزدهای این حزب علاوه بر رم، در شهرهای تورین و میلان نیز به دور دوم راه یافته و ناپل را به طور کامل واگذار کرده اند.

ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرده که از نتایج حزب در این انتخابات راضی نیست و نسبت به کسب نتایج بهتر در دور دوم ابراز امیدواری کرده است.

شاید بتوان از سیلویو برلوسکونی، سیاستمدار جنجالی ایتالیا به عنوان بازنده بزرگ انتخابات شهرداریهای ایتالیا نام برد.

نامزدهای مورد حمایت شخص او در انتخابات، موفق به کسب رای لازم نشدند، به جز نامزدهای میلان و ناپل که مورد حمایت همه احزاب راست بودند.

این اولین فعالیت سیاسی آقای برلوسکونی پس از اتمام دوره محرومیت اش از دنیای سیاست است که به نظر می رسد به عنوان نخستین حرکت برای بازگشت به سیاست، چندان موفق نبوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف دیوارنگاره‌های دست‌نخورده در ایتالیا؛ تالاری شگفت‌انگیز که روایت‌گر نبرد تروا و اساطیر یونان است

انفجار در نیروگاه برق ایتالیا؛ غواصان بدنبال قربانیان می‌گردند

جسد زن جوان فرانسوی که به دنبال «شکار ارواح» بود در کلیسای متروکه‌ای در ایتالیا پیدا شد