تشدید بحران انسانی در فلوجه همزمان با آغاز ماه رمضان

تشدید بحران انسانی در فلوجه همزمان با آغاز ماه رمضان
نگارش از Pooneh Irani
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با گذشت دوهفته از آغاز عملیات بازپس گیری فلوجه و حضور نظامیان عراقی در حومه این شهر، نجات ساکنان فلوجه به چالشی برای دولت عراق تبدیل شده است.

آگهی

با گذشت دوهفته از آغاز عملیات بازپس گیری فلوجه و حضور نظامیان عراقی در حومه این شهر، نجات ساکنان فلوجه به چالشی برای دولت عراق تبدیل شده است.

به رغم کند شدن روند عملیات نظامی برای نجات جان شهروندان و درخواست سازمان ملل متحد برای ایجاد گذرگاههای امن جهت خروج غیرنظامیان، همچنان حدود ۵۰ هزار نفر در این شهر گرفتارند.

کسانی که موفق به فرار از فلوجه شده اند، می گویند که داعش به سمت کسانی که قصد فرار از شهر را دارند، تیراندازی می کند و سعی می کند از غیرنظامیان به عنوان «سپر انسانی» استفاده کند.

خراب کردن پل ارتباطی فرات – فلوجه توسط داعش، فرار از طریق رودخانه را نیز دشوارتر کرده است. بسیاری از مردم سعی می کنند با استفاده از هر وسیله ای، حتی با شنا کردن، از رودخانه عبور کنند، مسیری که به غرق شدن عده ای از شهروندان فلوجه ختم شده است.

همزمان با شروع ماه رمضان، یبش از سه هزار آواره ساکن اردوگاهی در نزدیکی فلوجه با کمبود مواد غذایی و دارو روبرو هستند.

یکی از ساکنان این اردوگاه می گوید: «چه کسی می تواند امسال روزه بگیرد؟ آیا کسی که روزه می گیرد احتیاج به غذا ندارد؟ ما هیچ چیزی نداریم. قبلا دولت به ما مقداری حبوبات و عدس می داد، ولی در چهارماه گذشته هیچ چیزی دریافت نکرده ایم. آنها فقط مقداری صابون و پودر لباسشویی آورده اند که انبار شده و هنوز آنها را پخش نکرده اند.»

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، در روزهای اخیر با هشدار نسبت به شرایط ۲۰ هزار کودک تحت محاصره در فلوجه، نسبت به احتمال استفاده از آنها در جنگ توسط داعش هشدار داده است.

فلوجه که در ۵۰ کیلومتری غرب بغداد قرار دارد، از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل نیروهای داعش است.

ارتش عراق از سوم خردادماه عملیات بازپس گیری این شهر را با همکاری نیروهای داوطلب شیعی، ایران و حملات هوایی جنگنده های ائتلاف به رهبری آمریکا آغاز کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن: ایران به زودی به اسرائیل حمله می‌کند؛ آمریکا به دفاع از تل‌آویو متعهد است

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟

مواجهه فلسطینی‌ها با وسعت ویرانی‌‌ها در خان یونس؛ اسرائیل: عقب کشیدیم تا برای حمله رفح آماده شویم