پایگاه وستوچنی در روسیه نخستین موشک خود را به فضا پرتاب کرد

پایگاه وستوچنی در روسیه نخستین موشک خود را به فضا پرتاب کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روسیه روز پنجشنبه موشک فضایی سایوز را از پایگاه جدید وستوچنی به فضا پرتاب کرد. این موشک که برای نخستین بار از این پایگاه به فضا پرتاب می شود حامل سه

آگهی

روسیه روز پنجشنبه موشک فضایی سایوز را از پایگاه جدید وستوچنی به فضا پرتاب کرد. این موشک که برای نخستین بار از این پایگاه به فضا پرتاب می شود حامل سه ماهواره است و قرار بود روز چهارشنبه به مدار زمین فرستاده شود اما به دلیل نقض فنی حرکت آن به فضا ۲۴ ساعت به تاخیر افتاد.

URGENT: Maiden #Soyuz rocket launch from #Vostochny cosmodrome postponed for one day https://t.co/b3vTmcDuePpic.twitter.com/ZoDSrntIQj

— RT (@RT_com) 27 avril 2016

تعویق پرتاب این موشک فضایی خشم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را برانگیخت به طوری که در نشست با مسئولان این پایگاه فضایی، رئیس جمهوری روسیه از انجام تحقیقات در مورد دلایل مشکلات فنی پیش آمده و مجازات عاملان آن در صورت تعمدی بودن خبر داد.

ولادیمیر پوتین که روز چهارشنبه برای شرکت در مراسم پرتاب این موشک به این پایگاه رفته بود علیرغم تعویق عملیات پرتاب در محل این پایگاه ماند و به گفتۀ سخنگوی کرملین در جریان مراحل رفع مشکلات فنی قرار داشت. دستور توقف پرتاب این موشک درست دو دقیقه قبل از اجرای عملیات پرتاب صادر شده بود.

پایگاه فضایی وستوچنی که در دورترین نقطۀ شرق روسیه واقع شده به منظور قطع وابستگی این کشور به پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان احداث شده است. روسیه پایگاه بایکونور را از زمان سقوط شوروی سابق در اجارۀ خود دارد و سالانه ۱۱۵ میلیون دلار بابت اجاره به قزاقستان می پردازد.

راه اندازی پایگاه وستوچنی به روسیه امکان صرفه جویی این مبلغ را می دهد ضمن آنکه به دلیل قرار گرفتن این پایگاه در منطقه ای خالی از سکنه در دورترین نقطه از شرق روسیه، خطر سقوط قطعات موشک هیچ کس را تهدید نمی کند.

احداث این پایگاه که از سال ۲۰۱۲ در استان آمور آغاز شده بود در ابتدای سال جاری و با صرف هزینه ای بالغ بر ۵ میلیارد یورو به پایان رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد