چالش کنترل جمعیت در افغانستان

چالش کنترل جمعیت در افغانستان
Copyright 
نگارش از Euronews با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نرخ رشد جمعیت در افغانستان در سال ۲۰۱۳ به ۵/۱ درصد رسید. مطابق آمار بانک جهانی با وجود کاهش چهار دهم درصدی این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳، افغانستان کماکان یکی از بارورترین کشورهای قاره آسیا است. گروهی از پزشکان محلی با همکاری یک سازمان غیردولتی بریتانیایی سعی می‌کنند با کمک به زنان میزان بارداری ناخواسته در افغانستان را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مزارشریف، دکتر رحمت‌الدین بشردوست، مسئول سازمان غیردولتی ماری استاپز اینترنشنال در ولایت بلخ، بزرگترین مانع جلوگیری از بارداری ناخواسته در این کشور را نبود اطلاعات درباره تنظیم خانواده می‌داند. آقای بشردوست به همراه همکارانش با یک مینی‌بوس به زنان متقاضی بروشورهای آموزشی و وسایل و قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌دهد. برگه‌های حاوی اطلاعات رایگانند اما قیمت یک بسته قرص ضدبارداری، بیست افغانی (معادل سی سانتیم) است. این آموزشگاه سیار جلوی یکی از مدارس دینی مزارشریف توقف کرده است. خانم بتول ماهادیار، مدیر این مدرسه خود روحانی است و به زنان ۱۸ تا ۴۵ سال می‌آموزد که چطور می‌توان بدون تخطی از دستورات شرعی، از بارداری ناخواسته جلوگیری کرد.

فعالان این گروه، برای برقراری ارتباط بیشتر با زنان و دادن اطمینان خاطر به آن‌ها به روحانیون متوسل شده اند؛ راه حلی که همیشه مثمر ثمر نبوده است. آقای بشردوست در این‌باره می‌گوید: «برخی از ملاها (روحانیون) معتقدند که جلوگیری از بارداری صد در صد حرام است. ما از آن‌ها می‌خواهیم که [برای این حرفشان] سندی از متون دینی بیاورند، اما چنین چیزی به هیچ‌وجه وجود ندارد. برعکس ما نظرات فقهی داریم که نشان می‌دهد چنین کاری کاملا شرعی است.» ملا کمال‌الله حمید، یکی از روحانیون سنی کابل درباره حرمت یا مجاز بودن پیشگیری از بارداری به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که «اگر پدر و مادری فکر می‌کنند که نمی‌توانند شکم فرزند جدیدشان را سیر کنند» مخالفتی نیست. با این حال وی تاکید می‌کند که «هدف اصلی ازدواج بقای نسل است و نه لذت بردن.»

The battle for birth control: Afghanistan's new fight#Afghanistan#BirthControlhttps://t.co/9XCM1R513Apic.twitter.com/cy6C6fkhhG

— The Peninsula (@PeninsulaQatar) 26 avril 2016

خانم بتول ماهادیار اما معتقد است که متون قرآنی به خودی خود به زنان مجوز پیشگیری از بارداری را می‌دهند. وی می‌گوید: «مادرانی که می‌خواهند به نوزادان شیر دهند باید دو سال کامل این کار را انجام دهند.» وی معتقد است که شیر دادن به نوزاد، احتمال بارداری مجدد را کاهش می‌دهد. خانم ماهادیار معتقد است که حاملگی با فاصله، به والدین کمک می‌کند تا فرزندان سالمی را پرورش دهند. این خانم روحانی که خود دو فرزند دارد، می‌گوید: «شمار خلاف‌کاران در افغانستان بسیار بالا است. برای این‌که کودکان به خوبی در جامعه ادغام شوند، باید با فاصله فرزند آورد.»

یکی از محصلان مدرسه، با حمایت از این طرح می‌گوید: «چهار فرزند کافی است.» او از مینی‌بوس ماری استاپز اینترنشنال قرص‌های ضدبارداری خریده است. این زنِ جوان که روی خود را با برقع پوشانده، می‌گوید با همسرش برای مصرف قرص‌ها و جلوگیری از بارداری صحبت کرده و به توافق رسیده است. دکتر بشردوست می‌گوید برای راضی کردن مردان تنها یک راه وجود دارد: صحبت با مادرانشان؛ هیچ زنی نمی‌تواند بدون رضایت مادرشوهرش از وسایل پیشگیری از بارداری استفاده کند. برای همین ما برنامه‌ای را برای توضیح مزایای استفاده از این وسایل برای آن‌ها [مادرشوهران] پیش‌بینی کرده ایم.

دکتربشردوست می‌گوید که حتی در مناطقی که تحت کنترل شورشیان است مشکل خاصی برای فعالیت آن‌ها وجود ندارد. وی می‌گوید: «اگر پزشکی برای خدمت به مردم بیاید، دشمن ندارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند

رانده شده و سرگردان در کوه‌ها؛ سفرهای طاقت‌فرسای مردم افغانستان برای زنده ماندن

طالبان با «ابراز ناراحتی» از قطعنامه شورای امنیت معرفی نماینده ویژه را «غیرضروری» دانست