اعتراض اصلاح‌طلبان به ابطال آرای مینو خالقی توسط شورای نگهبان

اعتراض اصلاح‌طلبان به ابطال آرای مینو خالقی توسط شورای نگهبان
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آرای مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان که از چهره‌های اصلاح‌ طلب است توسط شورای نگهبان ایران باطل اعلام شد.

سیامک ره‌ پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اختیارات این شورا برای ابطال آرای منتخبان مجلس اعلام کرد که یکی از نمایندگان حوزه انتخابیه اصفهان در مرحله دوم انتخاب خواهد شد.

وی افزود: پیش از این نیز مواردی بوده که بعد از برگزاری انتخابات، رای یکی از منتخبان با بررسی‌هایی که شورای نگهبان انجام داده باطل شده است.

در انتخابات هفتم اسفند ماه، براساس نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور حمیدرضا فولادگر با ۲۰۰ هزار و ۶۹۰ رای، ناهید تاج‌الدین با ۱۹۵ هزار و ۶۶ رای، مینو خالقی با ۱۹۳ هزار و ۳۹۹ رای، حیدرعلی عابدی با ۱۷۹ هزار و ۲۳۰ رای و احمد سالک با ۱۷۶هزار و ۸۰۷ رای در حوزه انتخابیه اصفهان انتخاب شده‌اند. ناهید تاج‌الدین، مینو خالقی و حیدرعلی عابدی نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌ طلبان و حمیدرضا فولادگر و احمد سالک، نامزدهای مورد حمایت اصول گرایان در اصفهان بودند.

سیامک ره‌ پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرد که صحت انتخابات اصفهان به طور کلی تایید شده اما تکلیف نماینده پنجم این شهر در انتخابات میان‌ دوره‌ ای مشخص می‌شود.

انتخابات میان دوره ای مجلس ایران سال آینده همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد و نه مرحله دوم انتخابات که چند هفته بعد برگزار می شود.

در همین حال استاندار اصفهان گفت: ما از وزیر کشور خواستیم تا علت ابطال آرا منتخب سوم اعلام شود که این موضوع اکنون در حال پیگیری است و باید منتظر نتایج بمانیم.

رسول زرگرپور با بیان اینکه تصمیم شورای نگهبان درباره حوزه انتخابیه اصفهان فصل‌الخطاب است در عین حال گفت: نامه شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت خانم خالقی روز ۲۹ اسفند به استانداری رسیده بدون اینکه دلیل این اقدام روشن باشد.

مینو خالقی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که ارتکاب هیچ تخلف تبلیغاتی به او ابلاغ نشده و جلسه ای هم با اعضای شورای نگهبان یا هیات نظارت نداشته است.

وی در بیانیه خود نوشته است: مسلما در این میان مساله آرای مردم به عنوان حق الناس که مورد تاکید رهبری است و حق اینجانب به عنوان شهروندی که با انواع افتراء مورد هجمه واقع شده است، مطرح بوده و دقت نظر مسئولان امر و در نظر گرفتن ادله قطعیه شرعیه و قانونی از نهادهای نظارتی که بنا بر پیکره نظام اسلامی و قانون اساسی شکل گرفته اند مورد انتظار است.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان هم در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به این موضوع اعتراض کرده و خواهان رسیدگی به این اقدام شورای نگهبان شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قالیباف و یارانش بازنده‌های اصلی در نتایج اولیه انتخابات مجلس؛ انتخابات تهران به دور دوم می‌رسد؟

زمزمه‌ها از رد صلاحیت رئیس جمهور پیشین ایران برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری

تاکید دوباره علی خامنه‌ای بر مشارکت مردم: هر کسی مخاطبی دارد باید حضور مردم را ترویج کند