همه چیز درباره «سه شنبه بزرگ»

همه چیز درباره «سه شنبه بزرگ»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چرا سه شنبه بزرگ؟ در ایالات متحده امریکا «سه شنبه بزرگ» معمولا به اولین سه شنبه ماه مارس از سالی گفته می شود که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در آن

چرا سه شنبه بزرگ؟

آگهی

در ایالات متحده امریکا «سه شنبه بزرگ» معمولا به اولین سه شنبه ماه مارس از سالی گفته می شود که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار شود و طی آن بیشترین تعداد ایالات، هیئت هایی را برای تعیین رسمی نامزدها در انتخابات مقدماتی نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برمی گزینند. امسال روز سه شنبه بزرگ، مصادف با روز اول مارس یا ۱۱ اسفند است. هیئت های تعیین شده به نوبه خود نامزدهای نهایی را معرفی و این عده نیز در نهایت برای راهیابی به کاخ سفید با هم رقابت می کنند.

میزان مشارکت در این مرحله بالاست. به گزارش سی بی اس نیوز،جمهوریخواهان هم اکنون بخت آن را دارند که نیمی از ۱۲۳۷ رأی مورد نیاز از اعضای هیئت ها را به دست آورند، در حالی که دموکراتها تاکنون تنها رأی ۸۶۵ عضو، یعنی تقریبا یک سوم میزان مورد نیاز را دارند.

مردم در کجا رأی می دهند؟

هر دو حزب در انتخابات هیئت ها در آلاباما، آرکانزاس، کلرادو، جورجیا، ماساچوست، مینه سوتا، اوکلاهما، تنسی، تگزاس، ورمونت و ویرجینیا شرکت می کنند. اما جمهوری خواهان در آلاسکا، وایومینگ و داکوتای شمالی و دموکراتها در ساموآ و قلمرو ماورای بحار بتنهایی حضور دارند.

وضعیت کنونی احزاب چگونه است

جبهه جمهوریخواهان

دونالد ترامپ در ویرجینیا، جورجیا و اوکلاهما پیشتاز است و رقبای او برای ماندن در عرصه رقابت مبارزه کار سختی در پیش دارند. تد کروز که نماینده تگزاس در مجلس سناست، باید ترامپ را در زادگاه خودش یعنی ایالت نیویورک شکست بدهد تا بتواند تعداد ۱۵۵ رأی مورد نیاز را از سوی اعضا هیئت ها به دست بیاورد. در این ایالت کسی که بیشترین آرا را به دست بیاورد، برنده قطعی محسوب می شود.

مارکو روبیو وضعیت کارزار مناسبی ندارد و هر نتیجه ضعیفی در سه شنبه بزرگ به معنی حذف او خواهد بود.

برای جان کیسک، فرماندار اوهایو، تا زمان انتخابات مقدماتی روز هشتم مارس در میشیگان که او به برنده شدن در آنجا امید بسته است، اوضاع مناسب نخواهد بود.

جبهه دمکرات ها

هیلاری کلینتون برای آنکه بتواند نامزد ریاست جمهوری از سوی حزب دموکرات بشود، مراحل سرنوشت سازی را باید پشت سر بگذارد. او در جورجیا با ۱۰۲ و در تگزاس با ۲۲۲ رأی از رقیب اصلی خود برنی سندرز پیش است. آرای هیئت ها برای این دو رقیب تقریبا مساوی است، اما کلینتون نفوذ بسیار بیشتری دارد که می تواند امتیاز بزرگی در کارزار او با سندرز محسوب شود.

برنی سندرز، سناتور ورمونت که از زمان آغاز انتخابات مقدماتی تاکنون نبرد سختی با کلینتون داشته است برای ماندن در صحنه رقابت باید در ایالتهای بزرگ برنده شود. او هم اکنون تنها در ورمونت پیشتاز است که ایالت کوچکی است و هیئت انتخباتی آن تنها ۲۶ عضو دارد.

او حتی با چالش نژادی هم روبروست زیرا سیاهپوستان در کارولینای جنوبی اغلب هوادار خانم کلینتون هستند. یک تحلیلگر در یکی از وبسایت های سیاسی آمریکا می نویسد: سیاهپوستان در روز سه شنبه بزرگ سال ۲۰۰۸ در شش ایالت (آلاباما، آرکانزاس، جورجیا، تنسی، تگزاس و ویرجینیا) مشارکت گسترده تری نسبت به آیوا، نیوهمشایر و نوادا در این دوره داشتند. سندرز چون به رغم سرمایه گذاری بسیار، نتوانست با رأی سیاهپوستان در نوادا یا کارولینای جنوبی پیروز شود، احتمالا در شش ایالت دیگر که تبلیغات کمتری داشته، با اقبال چندانی روبرو نخواهد بود. با این توضیح که ۶۶ نفر از ۸۶۵ عضو تصمیم گیرنده در سه شنبه بزرگ از همین ایالتها خواهند بود.

هم اکنون وضعیت کلی به چه شکل است؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ در آستانۀ سه شنبۀ بزرگ رنگین پوستان را از سالن سخنرانی اخراج کرد

ترامپ و کلینتون چهره های اصلی «سه شنبه بزرگ»

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت