روابط روسیه و مجارستان؛ مسکو در اندیشه گسترش نفوذ خود بر شرق اروپا است؟

روابط روسیه و مجارستان؛ مسکو در اندیشه گسترش نفوذ خود بر شرق اروپا است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه و کشورهای شرق اروپا، از زمان پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی، معمولا روابط نزدیک و گرمی نداشته اند؛ علت این امر را شاید بتوان در مناسبات تاریخی

آگهی

روسیه و کشورهای شرق اروپا، از زمان پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی، معمولا روابط نزدیک و گرمی نداشته اند؛ علت این امر را شاید بتوان در مناسبات تاریخی دو طرف و به ویژه در سال های پس از جنگ جهانی دوم یافت: مداخله سازمان یافته روسیه در این کشور ها و وابستگی دولت های «دموکراتیک مردمی» به مسکو، تاثیری منفی بر حافظه جمعی شهروندان این کشور ها نسبت به مسکو برجای گذاشت. در سال های دهه نود قرن بیستم و دهه نخست قرن جدید، کشورهای اروپای شرقی برای دور شدن از سایه خاطرات تلخ دوران پیشین، سیاست نزدیکی به غرب را در پیش گرفتند. با این حال، بحران فراگیر مالی از سال ۲۰۰۸ و ناتوانی اتحادیه اروپا از پاسخ دادن به مطالبات اقتصادی و سیاسی شهروندان کشورهای شرق، باعث شد تا بخشی از این کشور ها، سیاست نزدیکی مجدد به مسکو را در پیش گیرند. مجارستان یکی از این کشورهاست.

دقیقا یک سال پس از سفر ولادیمیر پوتین به بوداپست، پایتخت مجارستان ویکتور اوربان روز چهارشنبه با همتای روس خود در مسکو دیدار می کند. محور اصلی این سفر دیپلماتیک، همکارهای اقتصادی دوجانبه است. رئیس جمهوری روسیه همچنین خواهان همکاری مجارستان، به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا برای لغو تحریم های بروکسل علیه مسکو است.

مجارستان: گسترش مرزها به جای دخالت در امور داخلی

چند موضوع مهم در دستور کار دیدار ولادیمیر پوتین و ویکتور اوربان قرار دارد:

قرارداد گسترش نیروگاه هسته ای پاکس: روسیه تامین مالی بخش بزرگی از این معاهده به ارزش دوازده میلیارد و پانصد میلیون یورو را بر عهده گرفته است. با این حال اتحادیه اروپا تطابق این قرارداد با مقررات اتحادیه اروپا را بررسی می کند.

قرارداد خرید هلی کوپترهای نظامی و تجاری: مجارستان ممکن از در جریان این دیدار، قراردادی به ارزش ۵۶۰ میلیون یورو را برای خرید نزدیک به بیست هلی کوپ تر نظامی و هشت هلی کوپ تر تجاری با روسیه امضا کند. در صورت امضای این معاهده، ناتو به آن اعتراض خواهد کرد. چرا که مجارستان عضو این سازمان نظامی بین المللی است.

ادامه مذاکرات برای راه اندازی یک شرکت هواپیمایی مجار با مشارکت روسیه

برخی ناظران معتقدند ایجاد چنین شرکتی می تواند تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه را متوجه بوداپست کند.

مجارستان میان روسیه و اتحادیه اروپا میانجیگری می کند؟

روابط اقتصادی روسیه و مجارستان برای مسکو اهمیت دارد اما، اهمیت اصلی روابط این دو کشور برای روسیه در بعد سیاسی آن است. کرملین، با نشان دادن نفوذ خود در مجارستان، به اتحادیه اروپا نشان می دهد که قادر است به راحتی در کشورهای عضو این نهاد اثر گذار باشد.

بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا در حالی تحریم ها علیه روسیه را در ماه سپنامبر به مدت شش ماه تمدید کردند که دست کم درباره شدت و ضعف این تحریم ها، متفق القول نبودند. روسیه در این شرایط سعی می کند به جای درخواست مستقیم از بروکسل برای لغو این تحریم ها، از نفوذ خود بر روی کشورهای همپیمانش استفاده کند. به جز مجارستان، ایتالیا، بلغارستان، یونان و قبرس هم می توانند فشار خود بر دیگر اعضا برای لغو تحریم ها علیه روسیه را افزایش دهند.

مجارستان از روسیه چه می خواهد؟

در طول دو سال گذشته، صادرات مجارستان به روسیه ۵۰ درصد کاهش یافته است. برخی از کار شناسان سیاسی و اقتصادی در مجارستان معتقدند تلاش های این کشور برای لغو تحریم های اروپایی علیه روسیه، مساله ای ملی و برای تجدید حیات اقتصادی این کشور، حیاتی است.

پیتر بالاش، وزیر امورخارجه پیشین مجارستان معتقد است این کشور در سال های گذشته از عضویت خود در ناتو و اتحادیه اروپا به شکل صحیح بهره برداری نکرده است. وی می گوید روابط میان بوداپست و مسکو از دید اتحادیه اروپا بیش از حد گسترش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟

ویکتور اوربان: برای ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم