حاشیه‌های یک مراسم: از نمایش بازداشت ملوانان آمریکایی تا مرگ بر جیبوتی

حاشیه‌های یک مراسم: از نمایش بازداشت ملوانان آمریکایی تا مرگ بر جیبوتی
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مراسم سی و هفتمین سالگرد ۲۲ بهمن امروز پنجشنبه در تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار شد. این مراسم با حاشیه‌های مختلفی همراه بود؛ از جمله در تهران تعدادی از افراد، بازداشت ملوانان آمریکایی را با شیوه‌ای تحقیرآمیز بازسازی کردند.

۲۲ دی‌ ماه سال جاری نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران ۱۰ ملوان آمریکایی را به علت ورود به آب‌های ایران بازداشت و ظرف کمتر از ۲۴ ساعت آزاد کرد. مقام‌های جمهوری در طی این مدت تلاش کرده‌اند این اقدام را نشانه برتری ایران و ضعف آمریکایی‌ها جلوه دهند. علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی نیز هفته گذشته با پاسداران نیروی دریایی سپاه که نظامیان آمریکایی را بازداشت کرده بودند دیدار و از این اقدام آنها قدردانی کرد و به آنان مدال هم داد.

در همین حال امروز پنجشنبه و در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران گروهی از افراد در یک شوی خیابانی دستگیری این ملوانان آمریکایی را به شیوه‌ای تحقیرآمیز بازسازی کردند.

بازسازی بازداشت ملوانان آمریکایی در حاشیه مراسم ۲۲ بهمن در شرایطی است که روز چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه نیز گروهی از رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران تصاویر جدیدی از دستگیری سربازان آمریکا منتشر کردند.

پس از انتشار این تصاویر نیروی دریایی آن را محکوم کرد. کوین استیونز، سخنگوی مرکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا، بازداشت ملوانان آمریکایی در آب‌های ایران را اساسا اقدامی اهانت‌آمیز و غیرقابل قبول خواند و گفت: سراسر این ماجرا غیرحرفه‌ای و زشت بوده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به «دیلی میل آنلاین» گفت: برای ما روشن است که ایران از این ماجرا برای مقاصد تبلیغاتی استفاده می‌کند. موضوعی که باعث انزجار است.

حاشیه‌های دیگر مراسم ۲۲ بهمن: جمع‌آوری بنرهای هاشمی رفسنجانی

از دیگر حاشیه‌های مراسم روز ۲۲ بهمن امسال این بود که کلیه بنرهای مربوط به اکبر هاشمی رفسنجانی برای تبلیغات مجلس خبرگان ٩٤، که حاوی تصویر خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، روحانی و سید حسن خمینی بود، از مسیرهای راهپیمایی ٢٢ بهمن جمع آوری شد.

آگهی

این در حالی بود که تبلیغات اصولگرایان با پوسترهای زرد رنگ در روز ۲۲ بهمن انجام می‌شد. هنوز زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز نشده است.

احمدی‌نژاد با میکروفونی در دست در خیابان‌ها سخنرانی می‌کرد

به گزارش ایلنا، محمود احمدی‌نژاد یکی از حاشیه‌ساز‌ترین چهره‌های مراسم بود؛ چراکه با میکروفونی در دست در هر خیابان برای مردم سخنرانی می‌کرد و در هر فرصت از جریان بهار و حرکت مستمر مردم برای عدالت سخن می‌گفت.

آگهی

شعار مرگ بر جیبوتی هم به شعارها اضافه شد

از دیگر حاشیه‌های مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال اضافه شدن شعار «مرگ بر جیبوتی» و «مرگ بر آل سعود» در کنار سایر شعار‌ها بود.

جیبوتی کشوری بسیار کوچک با مساحت حدود ۲۳ هزار کیلومتر مربع (کمتر از یک و نیم درصد مساحت ایران) و جمعیتی حدود ۸۲۰ هزار نفر (کمی بیش از یک درصد جمیعت ایران) است؛ کشوری که به دنبال تنش میان ایران و عربستان، روابط خود را با تهران قطع کرد.

مصاحبه‌های صداوسیما با افرادی که لباس‌های رنگی داشتند

نحوه گزینش صدا و سیما برای مصاحبه با شرکت‌کنندگان در راهپیمایی نیز از جمله مسائلی بود که خبرگزاری‌های منتقد به آن پرداخته‌اند.

آگهی

براین اساس خبرگزاری ایلنا نوشت: خبرنگاران تلویزیون در مراسم ۲۲ بهمن به صورت گزینشی اقدام به انتخاب مردم برای مصاحبه می‌کردند و معمولا هم شانس آن دسته از افرادی که لباس‌های رنگی، یا ظاهری آزاد‌تر داشتند برای قرار گرفتن جلوی دوربین بیشتر می‌شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حسن روحانی: انقلاب ما پای صندوق آرا تبلور پیدا می‌کند

سپاه ۱۰ملوان آمریکایی را در آبهای ایران دستگیر کرد

شمس‌الواعظین به یورونیوز: درگیری نظامی ایران و اسرائیل به سود صلح بود