دور زدن «گشت ارشاد» با اپلیکیشن گرشاد

دور زدن «گشت ارشاد» با اپلیکیشن گرشاد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گروهی از شهروندان ایران هنگام تردد در شهرها برای روبرو نشدن با «گشت ارشاد» اپلیکیشنی را به نام «گرشاد» طراحی کردند. در اپلیکیشن «گرشاد»، نقشه شهرهای مختلف ایران وجود دارد که با اطلاعاتی از آخرین نقاط حضور «گشت ارشاد» در لحظه به‌ روز می‌شود. گرشاد در حال حاضر فقط برای سیستم عامل اندروید آماده شده است.

سایت گرشاد در توضیح کارآیی این اپلیکیشن نوشته است: «گرشاد یک نقشه از شهرهای مختلف ایران است‌، به همراه اطلاعات به‌ روز از آخرین نقاطی که گشت ارشاد در آنجا حضور دارد. شما با نگاه کردن به نقشه شهری که در آن زندگی می‌کنید می‌توانید مسیر‌هایی را انتحاب کنید که احتمال برخورد با گشت در آن‌ها کمتر باشد. همزمان وقتی به یک گشت ارشاد در نقطه‌ای از شهر برمی‌خورید، می‌توانید با صرفا چند ثانیه و به راحتی، مکان آن را در گرشاد نشانه‌گذاری کنید و دیگر شهروندان را از گرفتار شدن در دام نجات دهید.»

سایت گرشاد در مورد نحوه خدمات رسانی به کاربران خود نیز نوشته است: «اطلاعات مکانی گشت‌ها توسط خود شهروندان گزارش می‌شود و دقت گرشاد به همکاری و دقت خود شما بستگی دارد… اگر در یک شهر تعداد زیادی از شهروندان از گرشاد استفاده کنند و گزارش کردن گشت‌ها را جدی بگیرند، گرشاد بسیار دقیق خواهد بود و اگر در شهر دیگری تنها افراد اندکی مکان گشت‌ها را گزارش کنند ممکن است گشت‌های زیادی در نقشه دیده نشود و افراد زیادی گرفتار مزاحمت‌های گشت امنیت اخلاقی شوند. ما تمام تلاش‌مان را برای ارائه پشتیبانی مناسب می‌کنیم اما در نهایت این شما هستید که درباره موفقیت و شکست گرشاد تصمیم می‌گیرید.»

این وب‌سایت در توضیح چرایی راه اندازی این اپلیکیشن نوشته است: «چرا ما باید به خاطر بدیهی‌ترین حق‌مان که انتخاب لباسی است که می‌پوشیم تحقیر شویم؟ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پر است از عکس‌ها و فیلم‌های زنان بی‌گناهی که توسط مامورین گشت ارشاد کتک می‌خورند و روی زمین کشیده می‌شوند. بنابر اعلام نیروی انتظامی فقط در عرض یک سال ۲۰۷ هزار نفر وادار به دادن تعهد کتبی شده و ۱۸ هزار نفر را هم به دادگاه فرستاده‌اند. پلیس باید تامین کننده امنیت شهروندان باشد و نه عامل وحشت و هراس.»

در توضیح نوشته شده: اپلیکیشن اندروید گرشاد راه حلی است برای شهروندان تا بدون روبرو شدن با گشت ارشاد تردد کنند. pic.twitter.com/ZXFuMvH1L5

— Mahboobeh Khansari (@mahboobeh20) 9 Février 2016

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و به‌خصوص پلیس فتا هنوز به تهیه اپلیکیشن «گرشاد» واکنشی نشان نداده‌اند.

نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران در بیشتر مواقع سال با اجرای طرح‌هايی به مقابله با پوشش زنان و دختران در ايران می‌پردازد و چناچه پوشش زنان را نامناسب تشخیص دهد آنها را بازداشت می‌کند. «گشت ارشاد» نیز پدیده ای در همین راستا است که در دولت محمود احمدی نژاد تحت عنوان «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» اجرایی شد. گشت ارشاد نه تنها در خیابان ها، بلکه در اماکن فرهنگی چون نمایشگاه بین المللی کتاب یا جشنواره فیلم فجر نیز حضور دارد.

شهریور ماه سال جاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی علت اصلی موفق نبودن طرح گشت ارشاد را فقدان مطالبه و خواست عمومی در جامعه دانست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم ۵ مامور انتظامی ایران در کمین مسلحانه در سیستان و بلوچستان کشته شدند

نزاع خونین مأموران نظامی با اعضای جیش‌العدل در سیستان و بلوچستان؛ مقامات از پایان درگیری خبر دادند

پس‌لرزه‌های حمله «جیش‌العدل» در راسک و کشته‌شدن ۱۱ مامور؛ ایران از اعدام یک «جاسوس موساد» خبر داد