آیا مردم جزایر یونان نامزد جایزه صلح نوبل می شوند؟

آیا مردم جزایر یونان نامزد جایزه صلح نوبل می شوند؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زندگی مردم جزایر یونانی دریای اژه در یک سال گذشته دچار تحول اساسی شده است. از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی موج بی سابقه ای از پناهجویان، برای فرار از

آگهی

زندگی مردم جزایر یونانی دریای اژه در یک سال گذشته دچار تحول اساسی شده است. از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی موج بی سابقه ای از پناهجویان، برای فرار از درگیریها در خاور میانه راهی اروپا شده اند و برای بسیاری از آنها یونان کوتاهترین مسیر است.

مقامهای کشور یونان که از شمار بالای مهاجران بهت زده شده بودند، در بسیاری از مناطق کار اداره بحران مهاجران را به خود اهالی واگذار کردند. مردم جزایر مختلف یونان تا کنون پذیرای حدود نهصد هزار مهاجر پناهجو بوده اند.

در یک “فراخوان آنلاین:“https: //secure.avaaz.org/en/nobel_to_greek_islanders_fb_en/ که تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار نفر از سراسر دنیا آن را امضا کرده اند، از کمیته جایزه صلح نوبل خواسته شده است که این جایزه را به اهالی مردم جزایر یونانی دریای اژه اهدا کند. مردمی معمولی که فارغ از مناسبتهای سیاسی بین کشورها، خودشان دست به کار شده اند. امضاکنندگان این فراخوان می خواهند که تلاشهای اهالی این جزیره برای حل بحرانی که قدرت های سیاسی جهان، در حل آن ناتوان بوده اند به رسمیت شناخته شود.

بحران به روایت ارقام

در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۴۱ هزار پناهجو از ترکیه به جزایر یونانی دریای اژه رسیدند. از اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم روند صعودی به خود گرفت.

فقط در ماه ژوئن سال گذشته میلادی شمار پناهجویان ورودی به جزیره به ۳۰ هزار نفر رسید. در ماه اوت شمار پناهجویانی که از ابتدای سال وارد جزیره شدند به بیش از صد هزار نفر رسید و این روند صعودی از آن زمان ادامه پیدا کرد.

در بعضی از جزایر یونان شمار پناهجویان بیش از شمار ساکنان محلی است.

تاثیر بر اقتصاد

مقام های یونانی می گویند که بحران مهاجرت بر اقتصاد این کشور که از قبل هم دچار مشکلاتی بود تاثیر منفی گذاشته است. کسب و کار اصلی بسیاری از ساکنان جزایر یونان به نوعی به صنعت گردشگری مرتبط است. ورود پناهجویان به این جزایر به صنعت گردشگری آسیب زده است. در یکی از این جزیره ها، رزرو حدود دویست هزار اتاق در هتلها لغو شده است. پیش بینی می شود که جزیره کوس در سال آینده میلادی افت شصت درصدی را در میزان گردشگران تجربه کند.

مردمی با دلهای مهربان

با وجود مشکلات اقتصادی و تاثیر منفی بحران مهاجرت بر زندگی مردم این جزایر، آنها همچنان با آغوش باز به استقبال مهاجران می روند. ساکنان این جزایر به همراه افراد داوطلبی که از مناطق دیگر آمده اند همه تلاش خود را به کار بسته اند تا پناهجویان خاطره خوبی را از ماندن در این جزایر به یاد بسپارند.

زنان در غذا رساندن به کودکان پیش قدم شده اند و ماهیگیران برای شرکت در عملیات جستجو و نجات پناهجویانی که در دریا سرگردان شده اند، داوطلب شده اند.

Greek hospitality, three grandmothers are taking care of a baby migrant. #lesvos#migrant#baby#lefterispartsalispic.twitter.com/cYHgsqvAU0

— Lefteris Partsalis (@Partsalis_L) October 18, 2015

نماینده سازمان ملل در امور پناهجویان هم لب به تمجید از اهالی جزیره گشوده است و گفته است که تلاش مردم این جزایر باعث شده است که این بحران عمیق نشود.

نامزدی برای جایزه نوبل

در وب سایت «آواز» فراخوانی به راه افتاده است تا کمیته جایزه صلح نوبل، جایزه امسال خود را به مردم این جزایر اهدا کند. در این فراخوان از تلاشهای مردم عادی این جزایر تقدیر شده است که بدون هیچ چشمداشت و بدون سازماندهی دولتی برای انجام این اقدام بشردوستانه پیش قدم شده اند.

علاوه بر بیش از نیم میلیون نفر که این فراخوان را امضا کرده اند، دانشمندان و اندیشمندانی از ۲۴ دانشگاه جهان از نامزدی مردم این جزایر برای جایزه صلح نوبل حمایت کرده اند.

از میان سیاستمداران اروپایی، هجده نماینده پارلمان اروپا که از پنج گروه سیاسی مختلف هستند با ارسال نامه ای به کمیته نروژی جایزه صلح نوبل، حمایت خود را از نامزدی اهالی جزایر یونان برای جایزه صلح نوبل اعلام کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بی خبری از سرنوشت هزاران کودک پناهجوی تنها در اروپا

مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در المپیای یونان روشن شد

یونان موفق شد سردسته باند بزرگ بین‌المللی قاچاق سوخت با درآمد ۲۱ میلیارد دلاری را دستگیر کند