پیوستن مشروط مخالفان بشار اسد به مذاکرات ژنو

پیوستن مشروط مخالفان بشار اسد به مذاکرات ژنو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مخالفان دولت بشار اسد اعلام کردند که پیش از مشارکت در هرگونه مذاکره درباره بحران سوریه، خواستار اطمینان یافتن از حمایت های بشردوستانه سازمان ملل متحد

آگهی

مخالفان دولت بشار اسد اعلام کردند که پیش از مشارکت در هرگونه مذاکره درباره بحران سوریه، خواستار اطمینان یافتن از حمایت های بشردوستانه سازمان ملل متحد هستند.

قرار است ۱۷ تن از اعضای کمیته عالی مذاکره کننده که جریان اصلی مخالفان دولت سوریه محسوب می شود روز یکشنبه در سومین دور مذاکرات صلح ژنو شرکت کنند.

هند قبوات، عضو کمیته عالی مذاکره کنندگان به خبرنگاران گفت: «ما گفتگوهایی را با سازمان ملل متحد درباره دو پرونده مهم خواهیم داشت، کمک های بشردوستانه و زندانیان سیاسی. این آنچیزی است که برای ما مهم است.»

کمیته عالی مذاکره کننده می گوید که فهرستی شامل ۳ هزار زن و کودک سوری در زندان های دولت بشار اسد هستند که باید آزاد شوند.

مخالفان پیش از این نیز تاکید کرده بودند که پایان محاصره شهرهایی که نیروهای مخالف ارتش بشار اسد در آن مستقر هستند و نیز توقف بمباران مناطق مسکونی پیش شرط پیوستن به مذاکرات صلح ژنو است.

بشار جعفری، نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل متحد به همراه هیات همراه بعد از ظهر جمعه وارد ژنو شد. پیش تر قرار بود سومین دور مذاکرات صلح ژنو، روز دوشنبه اول فوریه برپا شود.

در همین حال دولت روسیه این دور از مذاکرات صلح ژنو را زمانی حیاتی خواند.ماریا زاخاروفا، سخنگوی وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه گفت: «ما همه طرفین را به فعال شدن در این کار و خودداری از هرگونه ارایه پیش شرط فرامی خوانیم تا راه هایی موثر و واقعی برای حل و فصل سیاسی در سوریه جستجو شود.»

همزمان با آغاز این مذاکرات، شماری از سازمان های سوری از جمله «زنان برای دموکراسی» و «شبکه زنان سوری» و شورای ملی کُردها به برپایی تجمعی اعتراضی در ژنو پرداخته و لزوم حل بحران انسانی در این کشور را یادآوری کردند.

پیش از این در سال ۲۰۱۴ دو دور از مذاکرات صلح بر سر بحران سوریه به شکست انجامید. بحران سوریه تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار کشته برجا گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رونمایی از رنو۵ الکتریکی به عنوان نماد تلفیق نوستالژی و نوآوری؛ خودروی برتر سال ۲۰۲۴ هم معرفی شد

اختلاف در شورای حقوق بشر سازمان ملل بر سر «تحقیقات بی‌پایان» از اسرائیل

فعالان معترض به جت‌های شخصی پروازهای فرودگاه ژنو را مختل کردند