روحانی: فصلی جدید در روابط ایران و اتحادیه اروپا آغاز شده است

روحانی: فصلی جدید در روابط ایران و اتحادیه اروپا آغاز شده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در بدو ورود به فرانسه از آغاز فصلی جدید در روابط کشورش با اتحادیه اروپا و فرانسه خبر داد. رئیس جمهور ایران

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در بدو ورود به فرانسه از آغاز فصلی جدید در روابط کشورش با اتحادیه اروپا و فرانسه خبر داد.

رئیس جمهور ایران که به دعوت فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود به این کشور سفر کرده است در روز اول سفر خود با روسای شرکت های مهم فرانسوی و وزرای خارجه و اقتصاد این کشور دیدار کرد.

سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه پس از سفر او به ایتالیا صورت می گیرد. سفر رئیس جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه اولین سفر خارجی او از زمان برداشته شدن تحریم های هسته ای ایران است.

پیش بینی می شود روز پنجشنبه چند قرارداد مهم تجاری بین ایران و فرانسه منعقد شود.

انتظار می رود یکی از این قراردادها توافقی برای خرید بیش از یکصد فروند هواپیمای ایرباس باشد. در همین راستا فابریس برژیه، مدیر عامل شرکت هواپیماسازی ایرباس در جلسه رئیس جمهور ایران با روسای شرکت های فرانسوی حضور یافت.

به گفته یک مقام دولتی فرانسه یکی دیگر از زمینه های تجاری مورد مذاکره بین ایران و فرانسه بازگشت گروه خودروسازی «پ اس آ پژو-سیتروئن» به ایران برای همکاری با شرکت «ایران خودرو» است.

در همین حال، دهها نفر از اعضای گروه مجاهدین خلق روز چهارشنبه در اعتراض به سفر حسن روحانی به فرانسه در برابر وزارت خارجه این کشور تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان از لغو تحریم های ایران ابراز نگرانی کردند.

دیدار حسن روحانی با ایرانیان مقیم فرانسه

رئیس جمهور ایران همچنین روز چهارشنبه با صدها نفر از ایرانیان مقیم فرانسه دیدار کرد. حسن روحانی در سخنان خود به دشوار بودن دستیابی به توافق هسته ای اخیر اشاره کرد و به تجلیل از تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای و بویژه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پرداخت.

دیدار حسن روحانی با ایرانیان مقیم فرانسه تنها چند روز پس از اجرایی شدن توافق برجام صورت می گرفت و با ابراز احساسات ایرانیان حاضر همراه بود. ایرانیان حاضر بارها از جای خود برخاستند و به تشویق رئیس جمهور و وزیرخارجه ایران پرداختند.

#روحاني در جمع ايرانيان مقيم فرانسه: اگر دكتر ظريف نبود، ما اينجا نبوديم. pic.twitter.com/08j7gOZCRZ

— Maria Sarsalari (@MariaSarsalari) January 27, 2016

رئیس جمهور ایران در این دیدار اولویت کشورش را پس از توافق هسته ای جذب سرمایه های خارجی عنوان کرد.

این دیدار در هتل اینترکانتینانتال پاریس صورت گرفت و علاوه بر هیات همراه رئیس جمهور ایران، علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه نیز در این دیدار حضور داشت. صدها ایرانی مقیم فرانسه که اغلب از چهره های موفق در زمینه کاری خود هستند، به جلسه ملاقات با رئیس جمهور ایران دعوت شده بودند.

ماریا سرسالاری، مدیر یورونیوز فارسی از محل ملاقات رئیس جمهور ایران با ایرانیان مقیم فرانسه می‌گوید: «خارج شدن از دهه ها انزوای بین المللی برای ایران کار ساده ای نیست، وعده ای که حسن روحانی به مردم ایران داده است. اما برای این کار به کمک میلیون ها ایرانی تحصیل کرده خارج از کشور نیاز است، کسانی که می توانند به انتقال فناوری و سرمایه به ایران کمک کنند، نکته ای که حسن روحانی در سخنان امشب خود بر آن تاکید کرد.»

#روحاني در جمع ايرانيان مقيم فرانسه: من نديدم إيرانيي كه به ايراني بودنش افتخار نكند. (ابراز احساسات حضار) pic.twitter.com/ucYdN1ARfR

— Maria Sarsalari (@MariaSarsalari) January 27, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حسن روحانی با هدف امضای قراردادهای تجاری وارد پاریس شد

ایتالیا؛ پوشاندن مجسمه های برهنه هنگام بازدید حسن روحانی

روحانی و پاپ؛ دیدار رئیس جمهوری ایران با رهبر کاتولیکهای جهان