جاسوس سابق روس «احتمالا» با تایید پوتین به قتل رسید

جاسوس سابق روس «احتمالا» با تایید پوتین به قتل رسید
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بر اساس گزارش یک هیات تحقیق و تفحص در بریتانیا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «احتمالا» دستور قتل الکساندر لیتویننکو، مامور سابق اطلاعاتی روسیه

آگهی

بر اساس گزارش یک هیات تحقیق و تفحص در بریتانیا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «احتمالا» دستور قتل الکساندر لیتویننکو، مامور سابق اطلاعاتی روسیه را تایید کرده بود.

ترزا می، وزیر کشور بریتانیا این قتل را که نه سال قبل رخ داد، «بر خلاف قوانین بین المللی» خوانده است.

دولت روسیه هر گونه دخالت در این اتفاق را رد کرده است.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفته است که کشورش برخورد سختگیرانه تری با روسیه خواهد داشت و با «چشمانی باز» و «قلبی سرد» به این مساله رسیدگی می کند. آقای کامرون در واکنش به این گزارش گفت: «آن چه که اتفاق افتاد واقعا وحشتناک بود و این گزارش آن چه را که ما در زمان اتفاق افتادن این قتل، به آن باور داشتیم تایید می کند. این که این ماجرا با حمایت یک دولت هدایت شده بود و به همین دلیل دولت آن زمان بریتانیا دیپلماتهای روس را اخراج کرد و احکام بازداشت صادر کرد و با سازمانهای اطلاعاتی روسیه همکاری نکرد. ما همچنان چنین اقداماتی را در دستور کار داریم.»

الکساندر لیتویننکو، جاسوس روسیه بود که در پی انتقاد از ولادیمیر پوتین به بریتانیا فرار کرد و شهروندی این کشور به او اعطا شد. دو مرد روس متهم هستند که در هتلی قوری چای آقای لیتویننکو را به مواد رادیو اکتیوی آلوده کرده بودند و باعث مرگش شدند.

یکی از این دو متهم مامور سابق کا گ ب، سازمان امنیتی اتحاد جماهیر شوروی است که پس از فروپاشی شوروی سابق به سازمان اطلاعاتی روسیه پیوست. دولت روسیه از استرداد این دو نفر به بریتانیا برای محاکمه سر باز زده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسمومیت مخالفان در عملیات جاسوسی؛ از خالد مشعل تا سرگئی اسکریپال

روسیه نتایج تحقیقات قضایی بریتانیا درباره قتل لیتویننکو را رد کرد

دیوید کامرون: بریتانیا پاسخ سختی به روسیه می دهد