توصیه صندوق بین المللی پول به اروپا برای تسهیل کاریابی مهاجران

توصیه صندوق بین المللی پول به اروپا برای تسهیل کاریابی مهاجران
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صندوق بین المللی پول در گزارش تازه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، چهارچوبی برای بحث کشورهای عضو درباره چگونگی تسهیل کاریابی برای مهاجران پیشنهاد کرده

آگهی

صندوق بین المللی پول در گزارش تازه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، چهارچوبی برای بحث کشورهای عضو درباره چگونگی تسهیل کاریابی برای مهاجران پیشنهاد کرده است.

کریستین لاگارد، مدیر فرانسوی این نهاد روز گذشته در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت: «امروز نتایج مطالعه تازه ای را منتشر می کنیم که به بُعد اقتصادی چالش مهاجران در اروپا می پردازد، این بررسی نشان می دهد که می توان با سیاستهای مناسب – به ویژه جذب موثر مهاجران در بازار کار – قابلیتهای آنان را به شکلی موثر به نفع همگان مهار کرد.»

از نظر صندوق بین المللی پول، داشتن کار، همان ابزار اساسی است که پناهندگان را به شکل اقتصادی در کشور پذیرنده جذب می کند. گزارش این نهاد پیشنهاد می کند که «لغو مقررات دستمزد حداقلی برای پناهندگان به شکل موقت و محدود، می تواند این فرآیند را شتاب ببخشد.»

هدف این کار، جبران عدم توازنی است که میان پناهجویان و شهروندان یک کشور در بازار کار وجود دارد. توانایی زبانی و تحصیلات به شدت بر توان کاریابی مهاجر تأثیر می گذارد، چنانکه نرخ بیکاری در میان مهاجران به مراتب بیشتر از نرخ بیکاری در میان شهروندان عادی است.

برای نمونه این گزارش نشان می دهد که در آلمان، مهاجران به طور متوسط ۲۰ درصد کمتر از همتایان آلمانی خود دستمزد دریافت می کنند و برای آنان که آلمانی صحبت نمی کنند این اختلاف به ۳۰ درصد هم می رسد. نرخ بیکاری مهاجران این کشور در سال ۲۰۱۳ دو برابر نرخ بیکاری شهروندان آلمانی بوده است.

مفهوم «دستمزد حداقلی» برای برخی کشورها که آلمان هم جزو آنهاست، مفهومی است انعطاف پذیر. پناهندگان می توانند در لیست بیکاری بلندمدت ثبت نام کنند تا پس از شش ماه کار کردن بتوانند از حداقل دستمزد قانونی یک شهروند برخوردار شوند.

به گفته صندوق بین المللی پول، یکی از فواید این اقدام آن است باعث می شود شهروندان، پناهجویان را تنها به چشم رقیبان از راه رسیده نبینند و از آنان نفرت پیدا نکنند. گرچه مطالعات نشان می دهد که حضور مهاجران تأثیر اندکی بر مسأله کاریابی دارد.

یکی از نگرانی ها این است که بیکاری مهاجران به باری بر دوش نظام مالیاتی کشورها تبدیل شود و یکی از راه حلها این است که به پناهجویان اجازه داده شود پیش از دریافت پناهندگی خود و برخورداری رسمی از حق کار، با دستمزد کم کار کنند.

راه حل کلیدی دیگر این خواهد بود که به پناهندگان اجازه جابجا شدن در منطقه داده شود تا بتوانند به جاهایی بروند که امکانات شغلی بیشتری در آنها وجود دارد. چنانکه خود این گزارش اذعان می کند: «مهاجران تمایل دارند به جاهایی بروند که نرخ بیکاری در آنها پایینتر است».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با رای پارلمان، شهباز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان برگزیده شد

انتشار اسناد مشارکت ۱۲ کارمند سازمان ملل در حمله حماس به اسرائیل؛ عربستان: از «اونروا» حمایت می‌کنیم

هشدار صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی بر ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت