آزمایشهای هسته ای و تسلیحاتی کره شمالی، عامل اصلی تنشها در خاور دور

آزمایشهای هسته ای و تسلیحاتی کره شمالی، عامل اصلی تنشها در خاور دور
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پیش از آنکه که کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۱ به قدرت برسد رژیم کره شمالی دو بار در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ دست به آزمایشهای هسته ای زده بود. آزمایشهایی که

آگهی

پیش از آنکه که کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۱ به قدرت برسد رژیم کره شمالی دو بار در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ دست به آزمایشهای هسته ای زده بود. آزمایشهایی که پیامد آن تشدید تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور بود.

زمانی که کیم جونگ اون به قدرت رسید توانست به سرعت اقتدار خود را نشان دهد و همان برنامه های پدر خود کیم جونگ ایل در جهت توسعه سلاحهای کشتار جمعی و هسته ای را ادامه داد.

در سال ۲۰۱۲ دولت کره شمالی تحت رهبری کیم جونگ اون موشکهای بالستیک قاره پیما را مورد آزمایش قرار دارد و بار دیگر از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحت تحریمهای شدید قرار گرفت.

در واکنش به این تحریمها، پیونگ یانگ در سال ۲۰۱۳ دست به سومین آزمایش هسته ای در اعماق زمین زد. بر خلاف دو آزمایش اول سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ که ماده اصلی منفجره پلوتونیوم بود، اینبار اورانیوم غنی شده عنصر اصلی آزمایش هسته ای کره شمالی بود.

در ماه مه سال ۲۰۱۵ دولت کره شمالی ادعا کرد موفق به پرتاب یک موشک بالستیک از یک زیردریایی فوق پیشرفته شده است. البته بسیاری از کارشناسان تردیدهای زیادی درباره این پرتاب موشکی کره شمالی دارند.

با این حال کره شمالی در دو دهه اخیر پیشرفت ویژه ای در زمینه تسلیحات هسته ای و موشک های دوربرد داشته است و توسعه در این دو زمینه و دشمنی دیرینه این کشور با همسایه جنوبی اش و ژاپن نگرانیهای زیادی را در خاور دور ایجاد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ دو کره؛ چگونه آمریکا به فکر پرتاب بمب اتم روی کره شمالی افتاد؟

کره شمالی یک موشک بالستیک میان‌برد جدید با سوخت جامد را آزمایش کرد

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد