تظاهرات در رومانی علیرغم استعفای نخست وزیر ادامه دارد

تظاهرات در رومانی علیرغم استعفای نخست وزیر ادامه دارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هزاران نفر از مردم رومانی شامگاه چهارشنبه علیرغم استعفای ویکتور پونتا، نخست وزیر این کشور به راهپیمایی خود در اعتراض به فساد مالی دولت ادامه دادند

آگهی

هزاران نفر از مردم رومانی شامگاه چهارشنبه علیرغم استعفای ویکتور پونتا، نخست وزیر این کشور به راهپیمایی خود در اعتراض به فساد مالی دولت ادامه دادند. تظاهرات کنندگان می گویند استعفای نخست وزیر کافی نیست و خواستار کناره گیری دیگر مقامات دولتی رومانی هستند.

یکی از معترضان می گوید: «تغییرات زیادی در صحنۀ سیاسی رومانی بوجود آمده اما هنوز کافی نیست. حداقل من به آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد، نامطمئن هستم چراکه اطلاعات زیادی در اختیار ما نیست.»

فرد دیگری نیز می گوید: «ما به تغییرات عمیق نیاز داریم و نسل جدید باید بتواند حرف بزند و هوش و ذکاوت خود را نشان بدهد.»

اعتراض ها به فساد مالی مقامات رومانی طی روزهای گذشته و در پی آتش سوزی مرگبار در یک کلوب شبانه در بخارست افزایش یافته است. در این تظاهرات، معترضان با پرچم های رومانی که سوراخی در وسط آن ایجاد شده راهپیمایی کردند که در قیام علیه چائوشسکو، رئیس جمهوری سابق رومانی حمل می شد.

یکی از روزنامه نگاران رومانیایی که در جریان انقلاب سال ۱۹۸۹ میلادی نیز حضور داشته است، می گوید: «انتظارات در این اعتراض ها زیاد نیستند. شما نمی توانید سیاست یک کشور را یک شبه عوض کنید اما این تظاهرات یک پیام قوی به طبقۀ سیاسی کشور است تا عملکرد سیاسی خود را تغییر بدهند.»

خبرنگار دیگری نیز با اشاره به بی اعتمادی مردم به رسانه ها در این کشور می گوید: «مردم در اینجا از جوانان شهرنشین و آموزش دیده گرفته تا شهروندان طبقات متوسط به رسانه ها بویژه شبکه های تلویزیونی بی اعتماد هستند. رسانه ها بخشی از مشکلات شمرده می شوند. به نظر معترضان، آنها با فساد مالی مترادف هستند و نمی توان به آنها اعتماد کرد.»

تظاهرات کنندگان همچنین با تجمع در مقابل پارلمان رومانی، خواستار انحلال مجلس این کشور و انتخابات جدید شده اند.

پلیس بخارست شمار تظاهرات کنندگان در این شهر را بیش از ۲۰۰۰۰ نفر تخمین می زند. معترضان میدان دانشگاه را که در قیام ضد کمونیستی دسامبر ۱۹۸۹ میلادی محل اصلی تظاهرات بود برای نشان دادن خشم خود علیه دولت رومانی انتخاب کرده اند. در شهرهای دیگر رومانی نیز تظاهرات مختلفی گزارش شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری رومانی: استعفای کابینه خیلی دیر بود

بهار رومانی؛ اعتراض مردم به فساد و استعفای نخست وزیر

دولت رومانی به حکم دیوان حقوق بشر اروپا در زمینه حقوق همجنسگراها تمکین نخواهد کرد