دولت جدید کانادا در پی تغییر سیاست های داخلی و بین المللی

دولت جدید کانادا در پی تغییر سیاست های داخلی و بین المللی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بازسازی تصویر ذهنی و اعتبار کانادا در خارج از کشور، نخستین هدف جاستین ترودو نخست وزیر جدید کاناداست. هدفی که رهبر حزب لیبرال کانادا در شب پیروزی اش

آگهی

بازسازی تصویر ذهنی و اعتبار کانادا در خارج از کشور، نخستین هدف جاستین ترودو نخست وزیر جدید کاناداست. هدفی که رهبر حزب لیبرال کانادا در شب پیروزی اش در انتخابات با هموطنان خود در میان گذاشت.

جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال و نخست وزیر کانادا گفت: «بسیاری از شما از اینکه کانادا چهره سازنده و مهربانش را در ده سال گذشته در جهان از دست داده است نگران بودید. اکنون من پیام ساده ای برای شما داردم. به نمایندگی از ۳۵ میلیون کانادایی می گویم: ما برگشته ایم تا آن تصویر را تغییر دهیم.»

بر اساس اتفاق، ترودو در قدم اول در خارج از کشور قادر خواهد بود سبک و سیاق سیاست هایش را به نمایش بگذارد و شرکایش را از تغییر دیپلماسی کانادا مطئمن سازد.

او در اولین سفر خارجی خود، ۱۵ نوامبر در اجلاس سران گروه بیست در ترکیه حاضر می شود و بعد در فیلیپین در اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه (اپک) شرکت خواهد کرد. بعد از آن برای حضور در اجلاس کشورهای مشترک المنافع به مالت می رود و دست آخر در اجلاس تغییرات اقلیمی در پاریس وی خواهد توانست تغییر سیاست های کانادا و بازسازی تصویر کشورش را به نمایش بگذارد. کانادا در سال ۲۰۱۱ از پروتکل کیوتو خارج شد و توجه به پارامترهای محیط زیستی را قربانی بهره برداری از ماسه های نفتی آلبرتا کرد. حال او باید با نخست وزیران ده استان کانادا که توانایی ها و ظرفیت های گسترده ای در این حوزه دارند روبرو شود.

جاستین ترودو می گوید:«من در هفته های آینده با نخست وزیران این استان ها برای تثبیت یک موقعیت قدرتمند برای کانادا تعامل خواهم کرد. مردم آگاهند که دورانی که کانادا اشتیاق کمی برای بازیگر بودن در زمینه تغییرات اقلیمی داشت را پشت سر گذاشته است.»

بعد از بازگشت از سفرهای خارجی، رئیس جدید دولت باید بسرعت به وعده های انتخاباتی خود عمل کند؛ بویژه سیاست کاهش فشار مالیاتی برای طبقات متوسط را به اجرا گذارد. کاهش مالیات برای کسانی که درآمدی بین ۳۱۲۴۹ تا ۸۱۸۳۷ دلار دارند و افزایش مالیات برای افرادی با درآمد بیش از ۱۸۳۰۸۱ دلار، از وعده های انتخاباتی اوست.

نخست وزیر همچنین باید بسرعت دست به اصلاح قانون ضد تروریسم بزند که در بهار گذشته و در پی حملات تروریستی اسلامگرایان افراطی در سال ۲۰۱۴ توسط محافظه کاران تصویب شده است. این قانون به سرویس های اطلاعاتی اجازه می دهد وارد حوزه های خصوصی زندگی شهروندان شوند.

ترودو همچنین وعده پذیرش ۲۵ هزار پناهجوی سوری پیش از ۳۱ دسامبر سال جاری را داده است و فرصت کوتاهی برای فراهم کردن تدارکات و پارامترهای امنیتی مرتبط را دارد.

سیاست جدید در برابر ایران؟

به نظر می رسد دولت جدید کانادا نسبت به دولت پیشین رویه متفاوتی را در برابر تهران در پیش خواهد گرفت . جاستین ترودو حدود یک هفته پیش از انتخابات سراسری و در پاسخ به گروهی از فعالان صلح طلب ایرانی مقیم این کشور باوجود حمایت از توافق هسته ای میان ایران و گروه ۵+۱، نظام حاکم بر ایران را نماینده واقعی مردم این کشور نمی داند. با این حال آقای ترودو شخصا بر اولویت و برتری یک راه حل سیاسی با نظارت دقیق شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران تاکید می کند. صرف احتمال عادیسازی روابط میان دو کشور، در تعارض کامل با سیاست خارجی استیون هارپر، نخست وزیر پیشین کانادا است که در پی حمله به سفارت بریتانیا در تهران در سال ۲۰۱۱، روابط دیپلماتیک میان دو کشور را قطع کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترودو به عنوان نخست وزیر جدید کانادا آغاز به کار کرد

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟

روسیه از انجام «عملیات ضد تروریستی» در داغستان خبر داد