درگیری میان پلیس و جوانان کرد در شهرهای کردنشین ترکیه

درگیری میان پلیس و جوانان کرد در شهرهای کردنشین ترکیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شهرهای کردنشین ترکیه از جمله دیاربکر، شامگاه یکشنبه و پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی صحنۀ درگیری میان پلیس و جوانان کرد بود. این درگیری ها در

آگهی

شهرهای کردنشین ترکیه از جمله دیاربکر، شامگاه یکشنبه و پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی صحنۀ درگیری میان پلیس و جوانان کرد بود. این درگیری ها در اعتراض به نتایج اعلام شده مبنی بر کسب اکثریت توسط حزب حاکم یعنی حزب عدالت و توسعه و کاهش کرسی های حزب دموکراتیک خلق ها در این شهر در گرفته است.

صلاح الدین دمیرتاش، رهبر این حزب نیز پس از اعلام نتایج پیروزی حزب حاکم را زیر سوال برد و گفت: «مردم ترکیه نتایج این انتخابات را جشن نخواهند گرفت حتی اگر یک حزب سیاسی ۵۰ درصد آرا را بدست آورده باشد. این نتیجه یک معنای دیگر می دهد و یعنی اینکه شمار زیادی از مردم در ترس و وحشت زندگی می کنند. همه این امر را که حزب حاکم تا کجا می تواند پیش برود مضطربانه دنبال می کنند.»

حزب عدالت و توسعه به ۴۹.۳۸ دهم آرا دست یافته و به این ترتیب، ۳۱۶ نماینده را راهی پارلمان این کشور می کند. پارلمان ترکیه ۵۵۰ کرسی دارد و با این تعداد نماینده، حزب حاکم به بیش از دو سوم کرسی های پارلمان دست یافته و می تواند به تنهایی دولت آیندۀ این کشور را تشکیل دهد. در انتخابات روز هفتم ژوئن، این حزب تنها ۴۰ درصد از آرا را کسب کرده بود. این حزب از ۱۲ سال پیش به اینسو قدرت را در ترکیه در دست دارد.

در انتخابات ماه ژوئن، حزب دموکراتیک خلق ها که حامی حقوق کردهاست، توانست به بیش از ۱۳ درصد آرا دست یابد و ۸۰ نماینده را به پارلمان بفرستد، در حالیکه حزب عدالت و توسعه نتوانست به دو سوم آرا برای تشکیل دولت به تنهایی دست یابد.

در نهایت به دلیل ناکامی در تشکیل دولت ائتلافی، نتایج انتخابات قبلی لغو و انتخابات زودهنگام برگزار شد. این انتخابات در یک فضای امنیتی و متاثر از چند عملیات انتحاری در شهرهایی نظیر سوروچ و آنکارا در حالی روز اول نوامبر برگزار شد که مخالفت ها علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور طی ماههای اخیر نیز افزایش یافته است.

در انتخابات روز اول نوامبر، حزب دموکراتیک خلق ها توانسته است از مرز ۱۰ درصد لازم برای ماندن در پارلمان ترکیه عبور کند و ۵۹ نماینده را به پارلمان این کشور بفرستد.

علاوه بر این انفجارها، درگیری های مسلحانه میان پ.کا.کا و نیروهای نظامی در مناطق کردنشین و جنوبی ترکیه منجر به کشته شدن دهها نفر از دو طرف درگیر شده و ناآرامی ها در کشور را نیز دامن زده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در شب اعلام نتایج انتخابات ترکیه، رهبر حزب حاکم خواهان تغییر قانون اساسی شد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند