زندگی دشوار فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن

زندگی دشوار فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی اردوگاه آوارگان فلسطینی در تولکرم واقع در کرانه باختری رود اردن محل زندگی افرادی است که در طول جنگ و درگیری در سالهای ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ مجبور

آگهی

گزارش تفصیلی

اردوگاه آوارگان فلسطینی در تولکرم واقع در کرانه باختری رود اردن محل زندگی افرادی است که در طول جنگ و درگیری در سالهای ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ مجبور به ترک شهرها و روستاهای خود شدند. درو دیوار این اردوگاه پر از نشانه ها و شعارهایی است که حق بازگشت به شهر، حق مبارزه و حق دستیابی به آزادی را یادآوری می کند. ساکنان کرانه باختری رود اردن از شرایط نابسامان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی موجود رنج می برند.

پس از گذشت سالها از مناقشه میان فلسطین و اسرائیل، وضعیت زندگی روزمره فلسطینیان نه تنها تغییری نکرده بلکه روز به روز وخیم تر شده است. بسیاری از مناطق همچنان در اشغال هستند و مسئولیت کنترل امنیت بسیاری از شهرها بر عهده اسرئیل است. حوزه تصمیم گیری تشکیلات خودگردان فلسطین عملا به اداره امور روزانه مردم فلسطین محدود شده است. در نابلس و دیگر مناطق کرانه باختری رود اردن جدا از تاخت و تازها و حملات گاه و بیگاه ارتش اسرائیل، وجود موانع و ایستگاه های بازرسی میان شهرها، زندگی عادی مردم را با دشواری ها و محدودیت های بسیاری روبرو کرده است.

یکی از ساکنان نابلس می گوید: «از سال ۱۹۶۷ تاکنون زندگی ما در فلسطین روز به روز بدتر شده است. برخی از مردم برای درگیری و مبارزه آماده اند و برخی دیگر نه. آنها فقط می خواهند زنده بمانند. وضعیت ما در اینجا به طور کلی بسیار بسیار بد است.»

دسته بندی و اختلاف میان جنبش های بزرگ فلسطینی نظیر فتح و حماس دردی است مضاعف بر آلام مردم فلسطین. این تفرقه و جبهه گیری میان احزاب و گروه ها باعث جداسازی مناطق در کرانه باختری رود اردن شده است.

بسیاری از سازمان های بین المللی و نهاد های مدافع حقوق بارها نسبت به وخامت وضعیت حقوق انسانها در سرزمین های فلسطینی هشدار داده اند.

یکی دیگر از ساکنان سرزمین های فلسطینی معتقد است: «زندگی روزانه در فلسطین تغییری نکرده، تقریبا همانی هست که قبلا بود. همچنان شاهد اعتصاب های پراکنده در دانشگاه ها به دلیل درگیریها هستیم. مشکلات همچنان باقی است. مردم از خود می پرسند آیا این یک انتفاضه جدید است؟ کارمندان نمیدانند حقوقشان را دریافت می کنند یا خیر. این زندگی ما در فلسطین است.»

دیگری می گوید: «زندگی روزانه فلسطینیان همین است که شما می بینید. سرزمین ما همچنان تحت اشغال اسرائیلی ها است. ما از زندگی خود راضی نیستیم زیرا در ناامنی و بی ثباتی زندگی را سر می کنیم. جوانان از بیکاری در رنجند.»

پیچیده بودن مناقشه و سالها مذاکره بدون نتیجه، فلسطینیان را نسبت به دستیابی به راه حل قطعی بحران سرخورده کرده است. امید نسل های آینده فلسطینیان به تشکیلاتی است که بتواند برای آنها استقلال امنیت و آزادی به همراه بیاورد.

خبرنگار یورونیوز اینگونه گزارش خود را به پایان می برد: «امید مردم فلسطین به داشتن فردایی بهتر و بهره بردن از یک زندگی معمولی پس از دهه های متوالی رنج و مصیبت، آنها را همچنان ثابت قدم نگاه داشته و همانطور که می گویند انتخابی جز صبر و شکیبایی ندارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد

تصاویری از زادگاه عیسی مسیح در آستانه کریسمس؛ فضای متفاوت بیت‌اللحم زیر سایه جنگ غزه

آیا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی مورد سوءقصد قرار گرفته است؟