رسوایی جدیدی برای فیفا؛ دخالت بلاتر در فساد مالی

رسوایی جدیدی برای فیفا؛ دخالت بلاتر در فساد مالی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سب بلاتر که مدت هفده سال ریاست فیفا، فدراسیون بین المللی فوتبال را برعهده داشت، درحالی قصد ترک این سازمان را دارد که بر اساس اسنادی که اخیرا منتشر

آگهی

سب بلاتر که مدت هفده سال ریاست فیفا، فدراسیون بین المللی فوتبال را برعهده داشت، درحالی قصد ترک این سازمان را دارد که بر اساس اسنادی که اخیرا منتشر شده، او خود بطور مستقیم در فساد مالی این سازمان نقش داشته است.

بنا بر گزارش شبکه تلویزیونی «اس آر اف» سوئیس، مدارکی منتشر شده که بر اساس آن حق پخش تلویزیونی جام جهانی سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ میلادی در قبال دریافت مبالغ ۲۵۰ و ۳۵۰ هزار دلار به جک وارنر، معاون سابق فیفا واگذار می شود. این مبلغ بسیار پایین تر از نرخ واقعی اعطای این حق پخش و چیزی در حدود ۵ درصد ارزش واقعی آن است.

جیمی فولر، بنیانگزار استرالیایی گروه «اکنون فیفایی جدید» (New Fifa Now) که جنبشی برای ایجاد شفافیت بیشتر در فعالیتهای فیفا است، می گوید: «خیلی سخت است به این واقعیت فکر کنیم که آنها برای پوشش دادن تمام مسابقات این دو رویداد بین المللی تنها ۶۰۰ هزار دلار دریافت کردند. درحالیکه این رقم تنها ۵ درصد از رقم واقعی است.»

این حق پخش به کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب فروخته شده، به کنفدراسیونی شامل بیش از سی کشور و چهل میلیون نفر جمعیت و مردی که از این داد و ستد نفع بسیاری برده است، جک وارنر بود. وارنر نیز این حق پخش را به بهای ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار به شبکه تلویزیون کابلی «اسپورت مکس» فروخته است.

جیمی فولر می گوید: «این معامله، فساد در این سازمان را ثابت می کند. زیرا این معامله تنها برای کسب ۶۰۰ هزار دلار انجام شده. فکر می کنم که این اولین سندی است می توان در آن دخالت سپ بلاتر را مشاهده کرد. تا این زمان، او در دنیای عدم شفافیتها پنهان شده بود و این اولین بار است که نام او مستقیما در مدارک آمده است.»

پس از انتشار اخبار مربوط به رسوای های مالی در فیفا، ۷ نفر از مقامات عالیرتبه آن دستگیر شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴؛ دلارهای نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟

وثیقه یک میلیون یورویی برای دنی آلوز؛ ستاره سابق بارسلونا از زندان خارج می‌شود

دربی کسل‌کننده تهران باز هم صفر صفر شد؛ پرسپولیس و استقلال به تساوی رضایت دادند