تاثیر چالش های بورس های آمریکا و اروپا بر بازارهای مالی خاورمیانه

تاثیر چالش های بورس های آمریکا و اروپا بر بازارهای مالی خاورمیانه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در این برنامه، تازه ترین رویدادهای بازارهای جهانی و منطقه ای را تحلیل می کنیم. لحنِ ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا نومیدکننده بود، لحنِ او حاکی

آگهی

در این برنامه، تازه ترین رویدادهای بازارهای جهانی و منطقه ای را تحلیل می کنیم.

لحنِ ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا نومیدکننده بود، لحنِ او حاکی از فشار تورم بر اقتصاد اروپا و امتدادِ برنامه تسهیل کمّی ( یا تزریق پول به بازار) در سال آینده بود و این اخبار برای بازار بورس اروپا دلسرد کننده بود.

گزارشِ هفته گذشته سازمان کارِ ایالات متحده هم مانع از اُفتِ بازار بورس این کشور نشد. این دو رویداد، بر بازارهای بورس و ارزِ خاورمیانه هم سایه انداخت.

نگاهی به رویدادهای هفته گذشته در بازارهای بورس جهانی و منطقه ای

چنانکه انتظار می رفت، بانک مرکزی اروپا سیاست کنونی اش را تغییر نداد و نرخ بهره را در ماه سپتامبر در حداقلِ نیم درصدیِ خود، ثابت نگاه داشت. به هرحال، ماریو دراگی، رئیس این بانک اعلام کرد که این بانک، سقفِ مالکیت اوراق قرضه خود را از ۲۵ درصد تا ۳۳ درصد افزایش خواهد داد. این اظهار نظر به معنای امکان تمدید برنامه تسهیل کمّی تا سال ۲۰۱۶ تلقی می شود.

یک درصد از ارزش یورو در برابر دلار کاسته شد و ارزش سهام پس از سخنان ماریو دراگی بالا رفت، اما در آخر هفته سقوط کرد و اکثر بازارهای سهام اروپایی با دو درصد کاهش روبرو بودند.

در ماه اوت، اداره کار ایالات متحده اعلام کرد که ۱۷۳هزار موقعیت شغلی، کمتر از تعداد مورد انتظار وجود دارد و نرخ بیکاری از ۵.۳ درصد به ۵.۱ درصد کاهش یافت. این آمار سبب تردید بانک مرکزی این کشور در افزایش نرخ بهره می شود. بعد از این گزارش، بازار بورس ایالات متحده افت کرد و سه شاخص اصلی بازار در وال استریت در طول هفته گذشته بیش از سه درصد کاهش پیدا کردند.

این رویدادهای جهانی بر بورس خاورمیانه هم تاثیر گذاشت. بازارهای سهام منطقه که هفته را پیش را با کاهش تمام کرده بودند، این هفته را نیز با عدم اطمینان شروع کردند.

نمودار بازار سهام منا در ششم سپتامبر

کویت ۱.۵۹ درصد رشد منفی
مصر ۰.۳۰ درصد رشد مثبت
عربستان ۰.۶۱ درصد رشد مثبت
ابوظبی ۰.۷۰ درصد رشد مثبت

کویت و مصر این هفته را با کاهش ۱.۵۹ و ۰.۳۰ درصدی شروع کردند. ابوظبی با رشدی معادل ۰.۷۰ درصد روبرو بود. دولت عربستان سعودی هم روز یکشنبه اعلام کرد که به سرمایه گذاران خارجی اجازه می دهد مالکیت صد در صد بر سرمایه های خود در این کشور داشته باشند. این حرکتی تازه برای جذب سرمایه گذاران به سوی این عربستان است و سبب شده تا بازار بورس این کشور ۰.۶۱ درصد بهبود پیدا کند.

برای درک بهتر رویدادهای بازار، طبق معمول، نظر نورالدین الحموری، تحلیلگر ارشد بازارهای مالی را جویا شدیم.

یورونیوز: «ماهها پس از آغاز برنامه تسهیل کمّی (تزریق پول به بازار)، داده های متفاوتی از حوزه پولی یورو می رسد، آنها نتوانسته اند تورم را مهار کنند. این سیاستهای مُحرّک به چه میزان موفقیت آمیز بوده و شما بازارهای اروپا را پس از اظهارات آقای دراگی چطور می بینید؟»

الحموری: «هنوز برای تعیین میزان موفقیتِ این برنامه تسهیل کمّی (تزریق پول به بازار) زود است. درست است که اطلاعات متفاوتی به ما رسیده، بعضی مثبت و بعضی منفی. اما کاهش تورم به کاهش بهای انرژی بستگی دارد. به هرحال نکته خوب این است که هسته تورم، در چهارماه گذشته ثابت مانده است.

«اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا به شکل کلی چندان مثبت نبود. اما برای ایجاد رقابت در بازار بورس در پنجشنبه گذشته به اندازه کافی خوب بود و شاید بتواند نرخ «تسهیل کمّی» را تا از ۲۵تا ۳۵ درصد افزایش بدهد. بنابراین بازار نتوانست صعودِ خود را مدت زیادی حفظ کند و یک روز پس از آنکه ارزش سهامِ خریده شده از سوی بانک مرکزی اروپا ثابت ماند، سقوط کرد. بنابراین هنوز باید منتظرِ شواهد بیشتر باشیم.»

یورونیوز: « می گویند خبرِ بد برای بازار خبر خوب است، پس چرا گزارش ماهانه سازمان کار ایالات متحده در هفته گذشته، کمکی به بازار وال استریت نکرد؟»

الحموری: «بله، درست است، در دوره هایی واکنش بازار بورس به اخبار بد مثبت بوده، چراکه سرمایه گذاران گمان کرده اند که به این زودی ها افزایش نرخ بهره در کار نخواهد بود و سیاستهای تطبیقی پابرجا خواهند ماند. اما این روند اخیراً تغییر کرده است. به ویژه وقتی که بحثِ افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا ادامه پیدا کرده و بازار هنوز نامطمئن است. بنابراین این رابطه به یک رابطه دوسویه سازنده تبدیل شده، یعنی ارقام مثبت خبر خوب تلقی می شوند در حالی که ارقام ضعیف خبر بد تلقی می شود، در عین حال که همه منتظر تصمیم دولت در هفته های آینده هستند.»

یورونیوز: «با در نظر گرفتن سردرگمی در بازار سهام ایالات متحده و اروپا، و قیمتِ پایین نفت، سرمایه گذاران در خاورمیانه بر چه اساسی می توانند برای تجارت مطمئن تصمیم گیری کنند؟»

آگهی

الحموری: «در هفته های آتی همه منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا هستند که در ماههای آینده و دست کم تا پایان امسال عنصری کلیدی خواهد بود، چراکه تصمیم این بانک می تواند به مداخله در بازار بیانجامد، به خصوص بعد از زیانی که ارزیابی نرخ (احتمالیِ) بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا به بازار وارد کرد. گرچه آنها هنوز نرخ بهره را افزایش نداده اند و ممکن است به این زودی هم چنین کاری نکنند.

«به کارگزاران و سرمایه گذاران توصیه می شود که واکنش شدیدی نشان نداده و به تصمیمات آتیِ بانکهای مرکزی بیش از حد بها ندهند، به خصوص درباره تصمیم بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر، چراکه آخرین افت ارزش سهام به همین علت و نیز ترس از چین روی داده است. در مورد بازار بورس منا هم چنین است، بازار هنوز به خاطر بهای نفتِ خام نامطمئن است. با وجود این که بهای نفت در چند روز گذشته تا بیست درصد بهبود پیدا کرده، اما نتوانسته بازارها را تثبیت کند.»

نظرات خود را در صفحه شبکه های اجتماعی یورونیوز با ما در میان بگذارید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک