اعتراض به تخریب نقش برجستۀ شیطان در سنت پترزبورگ

اعتراض به تخریب نقش برجستۀ شیطان در سنت پترزبورگ
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

صدها نفر از معترضان در شهر سنت پترزبورگ، روز یکشنبه با تجمع در مقابل یکی از بناهای قدیمی این شهر، به تخریب نقش برجستۀ «مفیستوفلس» یا شیطان اعتراض

آگهی

صدها نفر از معترضان در شهر سنت پترزبورگ، روز یکشنبه با تجمع در مقابل یکی از بناهای قدیمی این شهر، به تخریب نقش برجستۀ «مفیستوفلس» یا شیطان اعتراض کردند.

معترضان این اقدام را به تندروهای ارتدکس نسبت می دهند و آن را با رفتار داعش در پالمیرا و موزۀ موصل مقایسه کرده اند. حجاری مذکور به روی بنای معروفی که خانۀ شیطان نام دارد و قدمت آن به سدۀ هجدهم باز می گردد، نصب شده بود.

ساختمان موسوم به خانۀ شیطان که نقش برجستۀ مذکور به روی دیوار آن نصب شده بود، در مجاورت یک کلیسای ارتدکس در حال ساخت قرار دارد.

یکی از تجمع کنندگان می گوید: «خیلی از کلیساها با چهره های سنگی از شیطان، موجودات عجیب و غریب و اجنه تزیین شده اند و هیچ کس به آنها دست هم نمی زند. کاش آنهایی که دست به تخریب این نقش برجسته زده اند، به همین اصل وفادار بودند. دیگر حتی نمی شود این حجاری را بازسازی کرد چون هیچ نمونۀ دیگری از آن وجود ندارد. این یک خرابکاری است و آنها باید در برابر قانون قرار بگیرند و تنبیه شوند.»

بنا به تحقیقات پلیس سنت پترزبوگ، کارگران این بنای قدیمی بدون اینکه با تخریب این نقش برجسته ارتباطی داشته باشند، بازمانده های این نقش برجستۀ تخریب شده را از محل تخلیه کرده اند. مقامات شهر می گویند موفق شده اند برخی از تکه های این نقش برجسته را در میان زباله ها کشف کنند.

گروهی که خود را «قفقازهای سنت پترزبورگ» معرفی می کنند، تخریب نقش برجستۀ مفیستوفلس را به عهده گرفته اند.

طی ماههای اخیر، ارتدکس های تندرو رفتارهای خرابکارانۀ خود علیه آثارغیرمذهبی را افزایش داده اند. در ماه گذشته تعدادی از مبلغین و فعالان ارتدکس با تجمع در یک موزه در نزدیکی کاخ کرملین قصد آسیب رساندن به تعدادی از آثار هنرمندی را داشتند که به زعم آنها به مسیحیت توهین کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«برادر بزرگ می‌پایدت»؛ کرملین چگونه از فناوری در نظارت بر مخالفانش بهره می‌برد؟

سرکوب پیش‌دستانه معترضان؛ چگونه روسیه با دوربین‌های خیابان و مترو مخالفان پوتین را شناسایی می‌کند؟

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد