جنجال بر سر شرایط سخت کاری در آمازون

جنجال بر سر شرایط سخت کاری در آمازون
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز شنبه خود مقاله بلند بالایی در زمینه شرایط دشوار و بحث برانگیز کار در انبار و دفتر اصلی شرکت آمازون در سیاتل آمریکا

آگهی

روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز شنبه خود مقاله بلند بالایی در زمینه شرایط دشوار و بحث برانگیز کار در انبار و دفتر اصلی شرکت آمازون در سیاتل آمریکا به چاپ رساند.

این مقاله که در نتیجه گفتگوها و پژوهش های طولانی و وقت گیری به انشا در آمده است، بیشتر به بحث در مورد کارمندان این شرکت بزرگ توزیع آنلاین محصولات فرهنگی می پردازد. بخشی از فشارها و محدودیت هایی که بر این کارکنان در زمینه مسائل امنیتی، وقت محدود برای دستشویی رفتن و غیره اعمال می شود، به زبان انگلیسی در این پیوند و نیز در اینجا شرح داده شده است.

نیویورک تایمز که این مقاله را منتشر کرده، در واقع رقیب اصلی روزنامه واشنگتن پست است که زیر مدیریت جف بزوس، مدیر کل شرکت آمازون منتشر می شود.

موارد زیر بخشی از شرایط دشوار کار در آمازون است:

گزارش محرمانه

کارکنان آمازون موظفند از طریق سامانه ای به نام «ابزار دائمی گزارش» (Anytime Feedback Tool) گزارش کار محرمانه و اخبار مربوط به همکاران خود را در اختیار مدیران قرار بدهند.

۱۴ دستورالعمل

هر یک از کارکنان باید:«۱۴ دستورالعمل» شرکت را که روی یک کارت نوشته شده از حفظ کرده و آنها را به کار ببندد. به هر کارمندی که این اصول را به طور کامل رعایت کند امتیازاتی تعلق می گیرد.

صرفه جویی

یکی از این ۱۴ دستور العمل، رعایت اصول صرفه جویی است. این صرفه جویی به حدی است که کارمندان معمولا هزینه های تلفن همراه برای کار و نیز سفرهای کاری را از جیب خودشان می پردازند.

ساعات کار نامعمول

به نوشته نیویورک تایمز، برخی کارکنان گفته اند که پیامک های کاری در هنگام نیمه شب دریافت کرده اند و کمی بعد، در پیامک دیگری از آنها پرسیده شده که چرا به پیام ها پاسخ نمی دهند.

رقابت پنهان

بعضی وقت ها مدیر عامل دو گروه را مسئول انجام یک پروژه می کند به طوری که هر گروه از کار دیگری اطلاع ندارد، اما یکی از آنها با فناوری دیگری کار می کند و بدین وسیله کارایی سیستم ها آزموده می شود.

اسم مستعار بی ربط

یکی از کارمندان می گوید: اگر شما یک «آمازونی» حسابی باشید، به شما «آمابوت» (روبوت آمازون) می گویند، یعنی این که شما کاملا با سیستم اخت شده اید.

نظام طبقه بندی سختگیرانه

مدیران آمازون هر سال یک طبقه بندی از کارکنان تهیه می کنند. هر یک از گروه های مدیران بنا بر موقعیت سلسله مراتبی خود در مورد زیردستان خود تصمیم می گیرند و بنا به کارکرد مثبت یا منفی آنها، نامشان را در جدول بالاتر یا پایین تر می برند. این جدول همراه با جدول خود مدیران پایینی و میانی مورد بازبینی گروه های مدیریت بالاتر قرار می گیرد که در مورد کارکنان و مدیران دیگر تصمیم می گیرند. جدول نهایی برای بازدید همه کارکنان در معرض دید نصب می شود.

آگهی

لزوم مخالفت

جف بزوس معتقد است که همیشه بیش از حد بر روی مسئله هماهنگی تکیه شده است، در حالی که کارکنان گاهی هم باید مخالف و ناهماهنگ و منتقد باشند تا چالشی به وجود بیاید و سپس از طریق تضارب آرا نتیجه مطلوب حاصل شود.

احساساتی شدن

در آمازون بسیار پیش می آید که افراد در حین کار احساساتی می شوند و حتی گریه می کنند. بو اولسون که سال ها در بخش بازاریابی کار کرده می گوید: «با هر کسی که کار کرده ام او را در حال گریه دیده ام.»

نبود همدلی

آگهی

در مقاله نیویورک تایمز آمده است که بسیاری از کارکنان آمازون در صورت ابتلا به بیماری (حتی سرطان یا غیر آن) یا بارداری، نه تنها هیچ گونه همدلی با آنها نمی شود، بلکه سایه تهدید و اخراج آنها را رها نمی کند، زیرا بازدهی کمتری برای شرکت دارند.

واکنش مدیر عامل شرکت آمازون

جف بزوس، مدیر عامل آمازون می گوید که مقاله نیویورک تایمز را خوانده و در حال تهیه جوابیه ای بر این گزارش است.

برای مشاهده این گزارش در منبع اصلی اینجا را کلیک کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی اعتصابیون در آلمان؛ دولت با لوکوموتیورانان در مورد افزایش حقوق و کاهش ساعت کار توافق کرد

«دره گمشده» با ۲۵۰۰ سال قدمت در اکوادور؛ افشای رازهایی جدید از تاریخچه حیات در آمازون

موج سنگین بازنشستگی و کمبود فزاینده نیروی کار در آلمان؛ شرکت‌ها چه برنامه‌ای را به اجرا می‌گذارند؟