سفارتخانه های آمریکا و کوبا بازگشایی می شوند

سفارتخانه های آمریکا و کوبا بازگشایی می شوند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سفارتخانه های آمریکا و کوبا طی روزهای جاری بازگشایی می شود. قرار است در همین رابطه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه بیانیه ای صادر کند

آگهی

سفارتخانه های آمریکا و کوبا طی روزهای جاری بازگشایی می شود. قرار است در همین رابطه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه بیانیه ای صادر کند.

به گفتۀ مقامات آمریکا، قرار است بیانیۀ مشابهی نیز از سوی دولت کوبا در مورد توافق صورت گرفته با واشنگتن در مورد بازگشایی دفاتر دیپلماتیک دو کشور صادر شود.

هنوز تاریخ دقیق بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در واشنگتن و هاوانا اعلام نشده اما به گفتۀ منابع آمریکایی، جان کری، وزیر خارجۀ این کشور روز بیستم ژوییه برای حضور در یک مهمانی به مناسبت گشایش سفارتخانه این کشور در هاوانا به کوبا سفر خواهد کرد. طبق اعلام کاخ سفید، قرار است در این سفر پرچم آمریکا بر فراز ساختمان قبلی سفارتخانۀ این کشور در پایتخت کوبا افراشته شود.

آمریکا و کوبا، پس از نیم قرن قطع روابط دیپلماتیک، مذاکرات برای از سرگیری این روابط را از اواسط سال ۲۰۱۳ آغاز کرده و در ماه دسامبر گذشته رسما اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر می گیرند.

در ادامۀ این مذاکرات بود که روسای جمهور دو کشور در ماه آوریل گذشته و در حاشیۀ نشست کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در پاناما با یکدیگر دیدار کردند.

لغو تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه کوبا یکی از شرایط این کشور برای ورود به این مذاکرات و خاتمه دادن به خصومت میان دو کشور بود. باراک اوباما چندی پیش از کنگرۀ آمریکا خواست بررسی لغو تحریم ها علیه کوبا را آغاز کند.

در پی این مذاکرات بود که وزارت خارجۀ آمریکا کوبا را رسما از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد. علاوه بر آن، مجوز انتقال مسافر از طریق کشتی میان آمریکا و کوبا را برای تعداد محدودی از شرکت های حمل و نقل دریایی صادر کرد که طی نیم قرن گذشته برای اولین بار صورت می گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیپلمات باسابقه پیشین آمریکایی به جاسوسی برای کوبا اعتراف کرد

سفیر پیشین آمریکا به ۴۰ سال جاسوسی برای کوبا متهم شد

شورای اتحادیه اروپا با اهدای کمک ۵ میلیارد یورویی به ارتش اوکراین موافقت کرد