حمله به مهاجران همزمان با تصمیم اروپا برای عملیات نظامی علیه قاچاقچیان

حمله به مهاجران همزمان با تصمیم اروپا برای عملیات نظامی علیه قاچاقچیان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شامگاه یکشنبه و در نتیجۀ شلیک به قایق حامل مهاجران غیرقانونی در نزدیکی آبهای لیبی، یکی از سرنشینان کشته و یک مهاجر دیگر نیز به شدت مجروح شد. به گفتۀ

آگهی

شامگاه یکشنبه و در نتیجۀ شلیک به قایق حامل مهاجران غیرقانونی در نزدیکی آبهای لیبی، یکی از سرنشینان کشته و یک مهاجر دیگر نیز به شدت مجروح شد.

به گفتۀ رسانه های ایتالیایی، این قایق که حامل ۲۹۸ مهاجر از کشورهای مختلف بود، از سوی سواحل لیبی هدف گلوله قرار گرفته است.

پس از این حادثه، یک کشتی متعلق به نیروی دریایی ایتالیا به کمک سرنشینان این قایق شتافته و این مهاجران را به بندر پوزالو در سیسیل انتقال داده است. فرد مجروح نیز با هلی کوپتر به بیمارستانی در جزیرۀ لامپدوزا منتقل شده است.

پرونده ای با موضوع قتل عمد در دادگاه سیسیل گشوده شده و تحقیقات در این زمینه نیز آغاز شده است. مقامات گارد ساحلی لیبی شلیک به این قایق حامل مهاجران را رد کرده اند.

علاوه بر این تعداد مهاجر نجات یافته توسط کشتی ایتالیایی، در طول روز دوشنبه دست کم یکهزار و ۶۵۸ مهاجر دیگر نیز توسط کشتی های امدادرسانی بریتانیایی و آلمانی از دریا گرفته شده و به ناپل، سالرن و رجیو کالابره انتقال داده شده اند.

شلیک به این قایق بادی در حالی صورت می گیرد که وزرای خارجۀ اتحادیۀ اروپا طی نشستی در لوکزامبورگ، موافقت خود را با آغاز عملیات نظامی علیه قاچاقچیان مهاجر در آبهای مدیترانه اعلام کردند.

ستاد فرماندهی عملیات مذکور که قرار است از هفتۀ آینده آغاز شود در رم قرار دارد و هدف از آن نابودی قایق ها و تجهیزات قاچاقچیانی است که به انتقال مهاجران غیرقانونی از کشورهای آفریقایی به سمت اروپا اقدام می کنند.

فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا هدف از این عملیات را نه مهاجران، بلکه قاچاقچیانی دانسته است که با به خطر انداختن جان انسان ها پول بدست می اورند.

عملیات مذکور فعلا به گشت زنی و برخورد با قایق های قاچاقچیان در آب های آزاد دریای مدیترانه محدود خواهد شد. اتحادیۀ اروپا در انتظار صدور قطعنامه ای از سوی سازمان ملل و همچنین مجوز مقامات لیبی برای گسترش دامنۀ این عملیات به سواحل این کشور است.

قاچاقچیان از ناآرامی و هرج و مرج در لیبی برای انتقال مهاجران به سواحل اروپایی نهایت بهره را می برند. بیشتر این مهاجران از کشورهای آشوب زده خاورمیانه نظیر سوریه، عراق و یا کشورهای آفریقایی می گریزند و با پرداخت مبالغ هنگفت به قاچاقچیان خود را به اروپا می رسانند.

از آغاز سال جدید میلادی تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر از طریق دریای مدیترانه خود را به سواحل ایتالیا و مالت رسانده اند. در این میان، بیش از ۲۰۰۰ نفر نیز در هنگام عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست داده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر