بازتاب اتهام های فساد مالی علیه فیفا

بازتاب اتهام های فساد مالی علیه فیفا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ژنرال بلاتر در حال پیشروی است در حالیکه لشکر فیفا در حال از هم پاشیدن است.»

آگهی

دستگیری برخی مقام های فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، به اتهام فساد مالی مربوط به این سازمان در حالی صورت می گیرد که پیش از این وجود مدارکی مبنی بر وجود فساد مالی و دریافت رشوه از سوی این سازمان گزارش شده بود.

پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، از چند سال پیش فعالیت های این سازمان را زیر نظر داشته است. بازداشت این افراد در هتلی در زوریخ سوییس به درخواست مقام های قضایی ایالات متحده انجام شده و قرار است این افراد به این کشور مسترد شوند. جفری وب، نایب رئیس و عضو کمیته اجرایی فیفا در میان بازداشت شدگان است. او رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و منطقه کارائیب موسوم به کنکوکاف و اهل جزیره کیمن در دریای کارائیب است. اوگنیو فیگیردو اهل اوروگوئه نیز نایب رئیس فیفا و عضو هیات اجرایی آن است.

خوزه ماریا مارن، عضو کمیته باشگاهی فیفا اهل برزیل است. او پیش از این عضو کمیته برگزار کننده جام جهانی سال ۲۰۱۴ میلادی در برزیل بود.

ادواردو لی، رئیس فدراسیون فوتبال کاستاریکا و رافائل اسکیوِل، رئیس فدراسیون فوتبال ونزوئلا، خولیا روکا، رئیس فدراسیون فوتبال نیکاراگوئه و جک وارنر، رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رئیس سابق فیفا هم در ارتباط با فساد مالی در فیفا دستگیر شده اند. آقای وارنر پیش از این به دلیل تحقیقات فیفا مجبور به استعفا از سمت خود شده بود.

مقامات دستگیر شده فیفا به زوریخ آمده بودند تا روز جمعه با شرکت در کنگره فیفا، رئیس این سازمان را انتخاب کنند. تاکنون اتهامی متوجه سپ بلاتر، رییس کنونی فیفا، نبوده و او در میان دستگیر شدگان نیست.

تحقیقات پلیس فدرال درباره مسائل مالی فیفا در برگیرنده چندین موضوع مختلف در سالهای متمادی است.

وزارت دادگستری آمریکا گفته است که شواهدی مبنی بر وجود دریافت رشوه از سوی فیفا در ازای اعطای حق برگزاری جام جهانی سال ۲۰۱۰ میلادی به آفریقای جنوبی در دست دارد. بنا بر این گزارش، شرکتهای اجرایی آقای ورنر، نایب رییس سابق فیفا، مبلغ ۱۰ میلیون دلار برای حمایت از کاندیداتوری آفریقای جنوبی دریافت کرده بودند.

دادستانی ایالات متحده آمریکا مدارکی در دست دارد که در انتخابات ریاست فیفا در سال ۲۰۱۱ میلادی، یکی از نامزدها پاکت های حاوی ۴۰۰۰۰ دلار را به نهادهای واجد شرایط در انتخابات داده تا از او حمایت کنند.

حمایت مالی یک شرکت لباس ورزشی از تیم برزیل نیز یکی دیگر از موارد اتهامی است که مقام های فیفا در آن متهم به دریافت رشوه هستند. شرکت “نایک” از سال ۱۹۹۶ حامی مالی تیم ملی برزیل بوده است.

از سوی دیگر، مقامهای کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب، موسوم به کونکاکاف، و فیفا، متهم به دریافت بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رشوه برای دادن حق پخش تلویزیونی برای چندین دوره مسابقات از جمله دوره های متوالی جام جهانی و کوپا آمریکا (Copa America) هستند.

اتهامهای تازه علیه مقام های فیفا و عملکرد آن باز تاب های متفاوتی داشته است.

آفریقای جنوبی، روز پنجشنبه، ۲۸ ماه مه، وجود هرگونه فساد و دادن رشوه برای دریافت حق برگزاری جام جهانی را از سوی این کشور در سال ۲۰۱۰ انکار کرده است. جف رادب، وزیر پیشین دادگستری ومعاون عالیرتبه رییس جمهوری آفریقای جنوبی اعلام کرده که هنگام برگزاری جام جهانی سال ۲۰۱۰ یک “حسابرسی بی نظیر” در امور مالی این کشورانجام شده است.

رسانه های بین المللی نیز روز پنجشنبه تفسیرهای خبری خود را همچنان به فیفا اختصاص دادند. روزنامه پرتغال زبان پوبلیکو (Publico) نوشته: «ژنرال بلاتر در حال پیشروی است در حالیکه لشکر فیفا در حال از هم پاشیدن است.»

شرکتهای حامی مالی فیفا نیز به خبر دستگیری برخی مقام های فیفا عکس العمل نشان داده اند. به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت مالی “ویزا” روز چهارشنبه تهدید به قطع حمایت مالی خود از فیفا کرده است.

شرکت آمریکایی لباس و تجهیزات ورزشی “نایک” نیز اعلام کرده که در برابر اتهام های وارده به فیفا “نگران” است.

شرکتهایی چون آدیداس و کوکاکولا، از دیگر حامیان مالی فیفا، خواستار شفافیت بیشتر این سازمان به ریاست سپ بلاتر شده اند.

کارشناسان معتقدند که شرکت های حامی مالی فیفا در وضعیت نامناسبی قرار گرفته اند. این شرکت ها بیم آن دارند که اتهام های فساد مالی مبنی بر دریافت رشوه و پولشویی از سوی فیفا بر کاهش محبوبیت آنها تاثیر گذار باشد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز پنج شنبه ۲۸ ماه مه خواهان به تعویق افتادن انتخابات ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال شده است. آقای فابیوس گفته: «از سالها پیش اتهام هایی مبنی بر فساد مالی متوجه این سازمان است. منطقی است که با دقت بیشتر به گذشته این سازمان نگاهی انداخته شود و متوجه کارهای انجام شده و نشده از سوی این سازمان شویم. در غیر اینصورت ما با چهره فاجعه آمیزتری از فیفا مواجه خواهیم بود.»

آگهی

انتخابات ریاست فیفا قرار است روز جمعه برگزار شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است

از زمین‌خواری تا درآمد ماهانه میلیاردی از هتل؛ از فساد مالی منتسب به کاظم صدیقی چه می‌دانیم؟