نبرد روبل و گریونا؛ بحران اقتصادی در دونتسک

نبرد روبل و گریونا؛ بحران اقتصادی در دونتسک
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درحالیکه یک سال از شروع جنگ در دونتسک می گذرد، جمهوری خودخوانده خلق دونتسک بشدت به کمک های اقتصادی خارجی وابسته است. فعالیت های بانکی در مناطق اشغالی

آگهی

درحالیکه یک سال از شروع جنگ در دونتسک می گذرد، جمهوری خودخوانده خلق دونتسک بشدت به کمک های اقتصادی خارجی وابسته است. فعالیت های بانکی در مناطق اشغالی تماماً متوقف شده اند.

دولت کیف (پایتخت اوکراین) در ماه نوامبر گذشته با عنوانِ اینکه این پولها برای جنگ هزینه می شود، تصمیم گرفت تمامی پرداخت های دولتی را در ناحیه تحت کنترل شورشیان متوقف کند. بنابراین مستمری سالمندان تنها در نواحی تحت کنترل دولت اوکراین پرداخت می شود.

با این وجود جمهوری خلق دونتسک مستمری سالمندان خود را به جای گریونا یعنی واحد پولی اوکراین به روبل روسیه پرداخت می کند. این روزها در دونتسک دو واحد پولی گریونا و روبل هم زمان رایج است و تزریق روبل در کنار هزینه های جنگ، قیمت ها را دو برابر کرده است.

بیشتر مردم تنها به یاری کمک های انساندوستانه زندگی می کنند. مادران جوان و سالمندان بسته هایی شامل غذا و دارو را برای یک ماه دوام آوردن دریافت می کنند.

اِوژنی یک معدنچی بازنشسته است. از او می پرسیم:
-الان مستمری می گیرید؟
-بله، الان هشت هزار روبل روسیه مستمری می گیرم.
-آیا وضعتان از قبل بهتر شده است یا مثل پیش است؟
-نه، موضوع این است که قیمت ها بالا رفته اند. در واقع من با این تورم سه برابر فقیر تر شده ام.

ماشا که در یک سرپناه زیر زمینی زندگی می کند می گوید: « به خاطر جنگ پنج ماه مستمری نگرفتم. اما الان دو ماه است که مستمری می گیرم. »

یکی از طرفداران روسیه که سمت خود را در دانشگاه دونتسک حفظ کرده است می گوید: «روشن است که همه اینها از سوی بازارِ دوست و همسایه قدرتمند ما روسیه می آید، و اصولاً پرداختهایی که به روبل صورت می گیرد، اکنون از پرداختهایی که به گریونا انجام می شود بیشتر است، و این مسأله گام به گام به عاملی مهم در راستای ادغام اقتصادی ما با فضای روسیه تبدیل می شود.»

دولت اوکراین اعلام کرده است که مستمری بگیران می توانند با آمدن به نوار مرزی میان مناطق اشغالی و مرزهای اوکراین برای دریافت مستمری خود اقدام کنند. به گفته برخی از منابع، در حال حاضر برخی از این افراد هم از مستمری دولت کیف و هم از پرداختهای جمهوری خلق دونتسک بهره مند می شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها