نشست چهار روزۀ رهبران قبایل لیبی در قاهره آغاز شد

نشست چهار روزۀ رهبران قبایل لیبی در قاهره آغاز شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدها نفر از رهبران قبایل لیبی، روز دوشنبه در قاهره گرد آمدند تا گفتگو برای یافتن راههای استقرار صلح در این کشور را آغاز کنند. این نشست چهار روزه با

آگهی

صدها نفر از رهبران قبایل لیبی، روز دوشنبه در قاهره گرد آمدند تا گفتگو برای یافتن راههای استقرار صلح در این کشور را آغاز کنند. این نشست چهار روزه با تلاش وزارت خارجۀ مصر برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تعداد قابل توجهی از رهبران این قبایل، در نخستین روز از این نشست، حمایت خود را از دولت رسمی لیبی اعلام کرده اند.

در حال حاضر دو دولت وجود دارد. دولت طبرق که از سوی سازمان ملل متحد و دیگر کشورها به رسمیت شناخته شده است. دولت دیگری نیز همزمان در طرابلس مستقر شده و پارلمان تشکیل داده است. مذاکرات برای تشکیل دولت وحدت ملی از چندی پیش با میانجیگری مصر و نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور لیبی آغاز شده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است.

در ادامۀ همین تلاش هاست که نشست چهار روزۀ سران قبایل لیبی در مصر برگزار می شود.

سامح شکری، وزیر خارجۀ مصر در آغاز این نشست خطاب به رهبران این قبایل گفت: «اگر بگویم تمام دنیا امروز به شما نگاه می کند، سخن بیهوده نگفته و غلو نکرده ام. امروز دنیا سخنان وحدت آمیز ماست و به اهمیت نقش شما برای استقرار صلح و ثبات در لیبی واقف است.»

بسیاری از قبایل مناطق غرب لیبی از غایبین این نشست در قاهره هستند. خبرگزاری فرانسه به نقل از رهبر یکی از قبایل لیبی، دلیل غیبت قبایل غربی این کشور در این نشست را فشار شبه نظامیان موسوم به فجر لیبی عنوان می کند. محمد قاسم، رهبر قبیلۀ المینفا در شرق این کشور، به خبرگزاری فرانسه گفته است گروه شبه نظامی فجر لیبی که در طرابلس مستقر شده، رهبران قبایل غربی را برای عدم حضور در این نشست تحت فشار گذاشته است.

مقامات مصری هدف خود از میانجی گری برای برگزاری این نشست را، حمایت از پارلمان و دولت طبرق و رسیدن به یک توافق ملی در ادامۀ روند مذاکرات عنوان و بار دیگر پشتیبانی خود از دولت مستقر در طبرق را اعلام کرده اند.

خبرنگار یورونیوز از قاهره می گوید: «قبایل لیبی هنوز در این کشور حکمرانی می کنند و از سالها پیش در ساختار حکومتی این کشور ریشه دوانده اند. همین امر، این باور را که آنها کلید اصلی حل بحران کنونی در لیبی هستند، قوی تر می کند.»

در حال حاضر لیبی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده و در هر دو بخش یک پارلمان و دولت بر سر کار آمده اند. در این میان، اعضای گروه دولت اسلامی موسوم به داعش نیز با استفاده از این هرج و مرج، شروع به گسترش مواضع خود در این کشور کرده اند.

این گروه تروریستی تلاش می کند با حملات گسترده به شهرهایی نظیر سیرت و قبه، این شهرها را که در مناطق میان طرابلس و طبرق قرار دارند، به اشغال خود در آورد. گروه دولت اسلامی چندی پیش، ۲۱ نفر از اتباع مصر را در لیبی به قتل رساند که به تلافی این اقدام، جنگنده های مصری حملات هوایی متعددی را علیه مواضع این گروه در لیبی صورت دادند.

سازمان ملل و مقامات مصر می گویند تنها راه حل سرکوب تروریستها در لیبی، رسیدن به یک توافق ملی و تشکیل یک دولت واحد است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشت پاتریک جورج زکی به ایتالیا؛ مبارز سیاسی مصری سرانجام عفو شد

سخنرانی دختر احمدرضا احمدی با پوشش اختیاری: پدرم را با اجبار بازنشسته کردند

چرا چین در تلاش برای میانجی‌گری در جنگ روسیه با اوکراین است؟