دولت مقدونیه می گوید وضعیت در شمال آرام است

دولت مقدونیه می گوید وضعیت در شمال آرام است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از دو روز عملیات نظامی در شمال مقدونیه، ساکنان محل درگیری در شهر «کومانوو» به خانه های خود بازگشتند. این منطقه به دلیل درگیری میان پلیس و نیروهای

آگهی

پس از دو روز عملیات نظامی در شمال مقدونیه، ساکنان محل درگیری در شهر «کومانوو» به خانه های خود بازگشتند. این منطقه به دلیل درگیری میان پلیس و نیروهای مسلحی که گفته می شود یک گروه تروریستی بوده است، محل تبادل آتش بود که در نتیجۀ آن دست کم ۲۲ نفر جان باخته اند.

به گفتۀ وزارت کشور مقدونیه، هشت نفر از این قربانیان پلیس و ۱۴ نفر دیگر نیز از اعضای این گروه مسلح تروریستی هستند.

یکی از ساکنان این محله می گوید: «هیچ تروریستی اینجا نبود. اصلا معلوم نیست آنها چه کسانی بودند. اعضای خانواده ام صدای شلیک شنیدند که از آنطرف می آمد. وقتی تیراندازی شروع شد همه خواب بودند. اعضای خانواده ام از طریق پنجره از خانه خارج شده و تمام مدت درگیری را در زیرزمین مخفی شدند تا بتوانند در ساعات پایانی شب از اینجا خارج شوند.»

در پی این واقعه شورای امنیت ملی مقدونیه یک جلسۀ فوق العاده با حضور وزرای دولت و رهبران احزاب این کشور تشکیل داد. احزاب مخالف و رهبران آلبانیایی تبارهای مقدونیه نیز به این نشست فوق العاده دعوت شده بودند. در این جلسه دولت دو روز عزای عمومی به خاطر از دست دادن «هشت پلیس قهرمان» اعلام کرده است.

نیکولا گرائفسکی، نخست وزیر مقدونیه در همین باره گفت: «پلیس مقدونیه با اقدامی وطن پرستانه، قهرمانانه و حرفه ای توانست اقدام تروریست هایی که قصد برهم زدن ثبات در مقدونیه را داشتند، خنثی کند.»

در ماه آوریل نیز، تعدادی از مردان مسلح که دولت آنها را آلبانیایی های کوزوو معرفی کرده است، با تصرف یک پاسگاه پلیس در روستایی در مقدونیه اعلام کردند خواهان استقلال آلبانیایی های این کشور هستند.

ساکنان این منطقه از مقدونیه عمدتا آلبانیایی تبار و از مخالفان دولت هستند. این درگیری نظامی در پی تظاهرات چند روز پیش در این کشور علیه سیاست های دولت مقدونیه رخ می دهد. تظاهرکنندگان که عمدتا از آلبانیایی های این کشور هستند به سیاستهای نخست وزیر مقدونیه که از سال ۲۰۰۶ قدرت را در اختیار دارند، معترضند.

در پی این واقعه، ینس اشتولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، دولت مقدونیه را به تحقیقات شفاف در این مورد فرا خواند. در جریان این درگیری، ۳۷ نفر نیز مجروح و تعدادی از اعضای شبه نظامی نیز دستگیر شدند. نخست وزیر مقدونیه می گوید این افراد از اعضای ارتش آزادیبخش آلبانیایی های کوزوو هستند و قول داده است دستگیرشدگان در جریان این درگیری مسلحانه را مجازات کند.

همزمان، مخالفان دولت اعلام کرده اند روز هفدهم ماه مه تظاهرات دیگری را در اعتراض به سیاستهای نیکولا گرائفسکی برگزار خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ریشه تاریخی درگیری های مقدونیه