یکصد سال پس از فاجعه: اختلاف بر سر مفهوم "نسل کشی" ارامنه

یکصد سال پس از فاجعه: اختلاف بر سر مفهوم "نسل کشی" ارامنه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکصدمین سالگرد کشتار ارامنه در حالی برگزار می شود که هنوز میان دو کشور ترکیه و ارمنستان اختلاف نظر بر سر استفاده از مفهوم “نسل کشی” در جای خود باقی

آگهی

یکصدمین سالگرد کشتار ارامنه در حالی برگزار می شود که هنوز میان دو کشور ترکیه و ارمنستان اختلاف نظر بر سر استفاده از مفهوم “نسل کشی” در جای خود باقی است.

در حالیکه ارمنستان از این واقعه به عنوان یک “جنایت بزرگ” و “نسل کشی” یاد می کند ، ترکیه آن را یک رخداد تاریخی می نامد.

در مراسمی که به مناسبت یکصدمین سالگرد کشتار ارامنه در ارمنستان برگزار خواهد شد، قرار است روسای جمهوری روسیه و فرانسه نیز حضور یابند.

سرژ سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان در یک گفت و گوی اختصاصی با یورونیوز در پاسخ به این سوال که در صورت به رسمیت شناخته شدن واژه نسل کشی توسط دولت ترکیه چه تغییری در روابط دو کشور رخ خواهد داد، گفت: «بدون شک به رسمیت شناختن نسل کشی توسط ترکیه، کوتاه ترین مسیر برای آشتی دو ملت است و این اعتقاد قوی من است که اگر چنین کاری انجام شود و اگر آنها این کار را صادقانه انجام دهند، در زمانی کوتاه روابط میان دو ملت ارمنستان و ترکیه بهتر خواهد شد و به سطح بالاتری توسعه خواهد یافت.»

احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه روز گذشته با ارامنه درباره کشته شدن شماری از اجدادشان در دوران امپراطوری عثمانی ابراز همدردی کرد.

وی با انتشار بیانیه ای رسمی از نصب شدن یک یادمان در شهر استانبول در روز جمعه ۲۴ آوریل و همزمان با صدمین سالگرد کشتار ارامنه خبر داد.

با این حال دولت ترکیه همچنان اتهام “نسل کشی” ارامنه را به دست سربازان عثمانی نپذیرفته است.

کشتار ارامنه که از آن با مفاهیمی همچون “نسل کشی” و یا “هولوکاست ارامنه” یاد می شود، به نابودی و کشتار حدود یک میلیون نفر از جمعیت ارمنی ساکن در سرزمین های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در خلال جنگ جهانی اول اطلاق می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد

پیوند نظامی در سفر تاریخی وزیر دفاع فرانسه به ارمنستان؛ «آذربایجان برای جنگی تمام عیار آماده می‌شود»

ارامنه: مصیبت‌هایی که بر ما در قره‌باغ رفت و می‌رود «نسل‌کشی جدیدی» است که جهان تنها نظاره‌گر آن است