مواضع حوثی ها در شهر عدن بمباران شد

مواضع حوثی ها در شهر عدن بمباران شد
نگارش از Ali Kheradpir با استفاده از  Reuters, AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ادامه بمباران مواضع شورشیان شیعه مذهب در یمن موسوم به حوثی ها، شهر عدن در جنوب این کشور هدف قرار گرفته شد. برخی از منابع می گویند که این حملات از

آگهی

در ادامه بمباران مواضع شورشیان شیعه مذهب در یمن موسوم به حوثی ها، شهر عدن در جنوب این کشور هدف قرار گرفته شد.

برخی از منابع می گویند که این حملات از سوی ارتش ائتلاف کشورهای عرب برای یک ماه طراحی شده ولی امکان تمدید آن تا حداکثر شش ماه نیز در نظر آمده است. ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی روز شنبه تاکید کرد که عملیات نظامی تا برقراری امنیت در یمن ادامه می یابد. تاکنون دست کم ۳۹ غیرنظامی بر اثر حملات هوایی در این کشور جان باخته اند.

همزمان با برپایی نشست اتحادیه عرب در شرم الشیخ، علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری اسبق یمن که در پی اعتراض های گسترده در سال ۲۰۱۱میلادی مجبور به ترک قدرت شد در پیامی تلویزیونی خطاب به سران کشورهای عرب گفت: «راه حل این مساله مسالمت آمیز است. شما نمی توانید آن را با برخورد نظامی حل کنید که این تراژدی را وخیم تر می کند و زخم روی زخم باقی می گذارد. مسوولیت ریخته شدن هر قطره خون از امروز به بعد با شماست.»

درخواست آقای صالح برای توقف حمله نظامی علیه مواضع شورشیان در حالی است که هواداران مسلح وی در کنار حوثی ها هستند. به گزارش العربیه، یکی از پسران رئیس جمهوری اسبق یمن روز شنبه مجروح شده است.

از سوی دیگر عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور نیز که در نشست سران اتحادیه عرب شرکت کرده بود حوثی ها را «عروسک خیمه شب بازی ایران» خواند. جمهوری اسلامی ایران به حمایت نظامی و مالی از شورشیان شیعه مذهب در یمن متهم است. ایران و حوثی ها این اتهام را رد می کنند.

یک مقام آگاه به روزنامه هاآرتص گفته است که حوثی ها توسط ۵ هزار نیروی متخصص ایران و متحدان منطقه ای آن از جمله حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراقی آموزش دیده اند.

حوثی ها از سپتامبر سال گذشته میلادی بخش هایی از صنعا را تصرف کردند و اکنون پایتخت را در کنترل خود دارند. سازمان ملل متحد بیشتر کارمندانش را از یمن خارج کرده است. همچنین حدود ۲۵۰ تن از اتباع خارجی نیز که برای شرکت های بین المللی پیمانکار صنعت نفت کار می کردند به همراه کارمندان سازمان های غیردولتی، یمن را به مقصد اتیوپی و جیبوتی ترک کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یمن؛ میدان جدید جنگ سرد بین ایران و عربستان؟

واشنگتن‌پست از طرح تازه آمریکا برای مقابله با قاچاق ادعایی اسلحه از ایران به یمن پرده برداشت

حمله حوثی‌ها به یک کشتی با پرچم لیبریا؛ حملات آمریکا و بریتانیا در غرب یمن ۱۱ کشته بر جا گذاشت