عبور از مرزهای فیزیکی، سیاسی و فرهنگی برای تحصیل

عبور از مرزهای فیزیکی، سیاسی و فرهنگی برای تحصیل
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در برخی نقاط جهان دانش آموزان برای رفتن به مدرسه باید از مرزهای سیاسی، فیزیکی و فرهنگی عبور کنند. نمونه هایی از این سفرها را در مکزیک، ترانس نیستریا

آگهی

در برخی نقاط جهان دانش آموزان برای رفتن به مدرسه باید از مرزهای سیاسی، فیزیکی و فرهنگی عبور کنند. نمونه هایی از این سفرها را در مکزیک، ترانس نیستریا و ایرلند شمالی بررسی می کنیم.

مکزیک؛ فرار از فقر

دانش آموزان شهر سیوداد خوارِس هر روز صبح پیش از طلوع آفتاب آنها باید از خانه بیرون بیایند، از خیابانهای کثیف حومه این شهر مرزی در مکزیک بگذرند، سوار اتوبوس مخصوص شوند تا پس از پیمودن ۱۳ کیلومتر به مدرسه خود در شهرال پاسو در تگزاس برسند.

این مرز یکی از پرترددترین مرزهای دنیاست، هر روز بیش از ۴ میلیون نفر پیاده از اینجا می گذرند. عبور از این مرز رؤیای بسیاری از مهاجران کشورهای امریکای لاتین است که منتظر فرصتی برای راه یافتن به امریکای شمالی هستند.

اگر دانش آموزان این مدرسه کلاسهایشان را با موفقیت به پایان برسانند، فرصتهای فراوانی برای تحصیل در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا در اختیار خواهند داشت، در حالیکه بسیاری از دوستان آنها در مکزیک در کارخانه کار می کنند یا ازدواج می کنند، این دانش آموزان در تلاشند خود را چرخه فقر بیرون بکشند.

مولداوی؛ در جستجوی زبان و هویت ملی

منطقه ترانس نیستریا، ۲۵ سال پیش اعلام استقلال کرد. از آن زمان، این منطقه و سیستم آموزشی آن تحت نفوذ روسیه است. اما برخی از دانش آموزان ترجیح می دهند به مدرسه ای در آن سوی مرز بروند.

ترانس نیستریا ناحیه ای است که اخیراً از مولداوی جدا شده است. از زمان جدایی، نفوذ روسیه در این منطقه افزایش یافته است. دانش آموزان برای اینکه بتوانند به زبان مادری خود، یعنی زبان رومانیایی درس بخوانند، هر روز از مرز مولداوی می گذرند. انجام این سفر اغلب ساده نیست.

ایرلند شمالی؛ غلبه بر اختلافات سیاسی

سالها از مناقشه بین ملی گراهای کاتولیک ایرلند و پروتستانها طرفداران اتحاد با بریتانیا می گذرد. برغم توافق نامه صلح، دودستگی های مذهبی و سیاسی هنوز در قلب وذهن بسیار از مردم ایرلند شمالی برجا مانده است. برنامه ای آموزشی قصد دارد این دیوارها را بر دارد.

دبستان “هیزل وود” یکی از مدارسی است که در آن دانش آموزان کاتولیک و پروتستان در کنار یکدیگر درس می خوانند. این مدرسه نماد هم زیستی مسالمت آمیز است. در ایرلند شمالی اینک شصت و دو مدرسه مانند “هیزل وود” وجود دارد که شامل دبستان تا کالج می شود و نزدیک به ۲۲ هزار دانش آموز در این مدارس درس می خوانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

مبارزه مولداوی با تبلیغات روسیه در «گاگائوزیا»؛منطقه‌ای خودمختار که ساکنانش اقلیتی تُرک مسیحی هستند

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند