جنگ در شرق اوکراین زندگی کودکان را نابود کرده است

جنگ در شرق اوکراین زندگی کودکان را نابود کرده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش تفصیلی جنگ برای کودکان اوکراینی در مناطق ناآرام شرق این کشور تبدیل به بخشی از زندگی روزانه شده است. فرقی نمی کند که این کودکان در مناطق تحت

آگهی

گزارش تفصیلی

جنگ برای کودکان اوکراینی در مناطق ناآرام شرق این کشور تبدیل به بخشی از زندگی روزانه شده است. فرقی نمی کند که این کودکان در مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی کی یف باشند یا در مناطقی زندگی کنند که جدایی طلبان آنها را در اختیار گرفته اند، مدرسه و پارک دیگر برایشان وجود ندارد.

در مقابل، این کودکان مفهوم واژه هایی مثل گلوله، دشمن، بمباران، عقب نشینی، زخمی را بخوبی یاد گرفته و در بازی هایشان، با شاخه های چوبی به جنگ هم می روند.

در شهر «چیرمالیک» که توسط نیروهای دولتی کنترل می شود، کودکان علیه جدایی طلبان خیالی می جنگند و زمینهایشان را از دست آنها بیرون می اورند. بعضی از آنها هم، مثل تولیک یازده ساله، با گلولۀ واقعی مورد اصابت قرار می گیرند.

تولیک توکار می گوید: “همانطور که آنها می گویند من با یک تکه نقره در دهانم به دنیا آمده ام و خوش شانس هستم. گلوله به آستین بازویم خورد اما زخمی نشدم.”

خانه های زیادی ویران شده و هزاران آواره یا از این مناطق مهاجرت کرده اند یا در اردوگاهها مستقر شده اند. تاتیانا به همراه دختر سه ساله اش در یکی از این پناهگاهها در منطقۀ «پوپاسنا» زندگی می کند. او می گوید: “دخترم سه سال دارد اما می داند تانک یعنی چه. این عادی نیست. همه بچه ها اینجا در این سنین کم مشکلات روانی دارند. چه آینده ای در انتظار آنهاست؟ همه می گویند بچه های متعلق به دهۀ نود غیرقابل تحمل بودند اما برای این کودکان چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آنها در میان خرابی و جنگ بزرگ می شوند. مهد کودک و مدرسه ای نمانده، این کودکان هیچ چیز ندارند، این کودکان کودکی ندارند.”

وضعیت کودکان بی سرپرست که در پرورشگاهها زندگی می کنند، وخیم تر است. این کودکان بویژه در مناطقی که توسط جدایی طلبان کنترل می شود، با مشکلات دو چندانی روبرو هستند.

این کودکان دوبار رها شده اند، یکبار به دلیل از دست دادن والدین اصلی به پرورشگاه سپرده شده اند و بار دوم، دوباره ساکن پرورشگاه شده اند زیرا سرپرست هایشان آنها را رها کرده اند. تشخیص آنچه اتفاق افتاده است برای آنها سخت است.

چند کیلومتر دورتر، در پرورشگاهی که در منطقه ای به نام «خارتسیسک» و تحت کنترل جدایی طلبان قرار دارد، نزدیک به ۲۰ کودک زندگی می کنند. یولیا بزرگ تر از همه است. او می گوید: “پدربزرگم به من گفت که آنها یعنی اوکراینی ها، آدم هستند اما آنها دارند آدمهای دیگر را می کشند.” واژه اوکراینی ها در این مناطق به طرفداران دولت اطلاق می شود.

به دلیل قطع بودجۀ دولتی، کودکان بی سرپرست در این پرورشگاه با امکانات کمی زندگی می کنند. النا نیکولنکو، مدیر این پرورشگاه است. او می گوید: “این بچه ها شاهد حملۀ نیروهای دولتی هستند و فقط از یک طرف اطلاعات به آنها می رسد. آنها دیدند که پدران و برادرانشان سلاح به دست گرفته و به جنگ رفته اند تا از ما محافظت کنند. کودکان به گفتگوهای بزرگترها گوش می کنند. یک طرف اوکراینی ها قرار دارند، مردم سربازان اوکراینی را اینطور صدا می کنند، و پدران این بچه ها که به آنها تروریست یا شورشی می گویند. این کودکان هم خودشان را تروریست می نامند.”

سازمان ملل تخمین می زند یک میلیون و هفتصد هزار کودک از زمان شروع جنگ داخلی در شرق اوکراین، از مراقبتهای درمانی، مدرسه و مسکن سالم محروم شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

ماکرون خطاب به متحدان اوکراین: بزدلی را کنار بگذارید؛ باید با درک شرایط شجاعت داشته باشیم

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم