گفتگوی اختصاصی یورونیوز با فیرتاش، تاجر اوکراینی گاز

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با فیرتاش، تاجر اوکراینی گاز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دمیترو فیرتاش میلیاردر و صاحب دارایی های مختلف در بخشهای تجارت گاز و رسانه ها، یکی از ثروتمندترین و جنجالی ترین تاجران اوکراین است. او متم به فساد مالی و رشوه خواری است در حال حاضر به قید وثیقه ۱۲۵ میلیون یورویی در اتریش است. پلیس اف بی آی خواستار استرداد او شده است. خود او ادعا می کند که اتهامات علیه او ریشه سیاسی دارد.

وی از دولت کنونی اوکراین انتقاد می کند. آقای فیرتاش از حامیان ویکتور یانکوویچ، رییس جمهوری برکنار شده این کشور بود. دولت اوکراین او را متهم به معاملات مشکوک و استفاده نامشروع از روابطش با یانوکوویچ می کند.

یورونیوز: آقای فیرتاش خوش آمدید از این که حاضر به مصاحبه با ما شدید سپاسگزاریم. گفتگو را با دیدگاهتان درباره وضعیت سیاسی و اقتصادی فعلی اوکراین آغاز کنیم.

دمیترو فیرتاش: «به نظرم، وضعیت بسیار سختی است. با چالشهای خیلی بزرگ روبه رو هستیم و فرصت هایی را که زمانی وجود داشت، از دست داده ایم. به وضوح می بینیم در مدت ۲۳ سالی که اواکراین کشوری مستقل بوده، آن کارهایی را که باید به انجام می دادیم، ندادیم و از این شکست ها درس هم نگرفته ایم. نتیجه همین است که امروز می بینیم. در وهله اول وضعیت بسیار بد اقتصادی، و در وهله دوم نتایج آخرین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان که برخلاف آنچه انتظار می رفت راه حلی برای خروج از این وضعیت مشکل بدست نداد. اصلاحات انجام نشده است، هیچ تغیر مثبتی صورت نگرفته است، مردم در رنج اند، وضعیت کسب وکار خراب است، همه در رنج و تعب هستند. باید این وضعیت را تغییرداد، باید اشتباهات ۲۳سال گذشته را جبران کنیم. در ۲۳ سال بعد خیلی کارهاست که باید انجام دهیم، باید برنامه ریزی کنیم و خطوط اصلی راه حل را پیدا کنیم. برای این کار نیاز به اصلاح قانون اساسی هست و نیاز به اصلاحات اقتصادی داریم. اینها کارهای بزرگی هستند که باید انجام شوند.»

یورونیوز: وقتی از فرصت های ازدست رفته در گذشته و از کارهایی که باید الان انجام شود صحبت می کنید، مشخصاً چه اصلاحاتی را در نظر دارید؟

دیمیترو فیرتاش: «عمیقا معتقدم که اوکراین را باید از نو ساخت. شاید نیاز به یک نوع فدراسیون باشد یا سیستمی شبیه به لهستان یا آلمان یا اتریش. اما باید مشکل را یک بار برای همیشه حل کرد. اعتقاد دارم که باید به منطقه های مختلف اوکراین قدرت بیشتری واگذار کرد. در غیر این صورت، اواکراین نوینی به وجود نخواهد آمد و اوکراین مدرن نخواهد شد. خیلی نباید درگیر بحث درباره وضعیت فعلی شویم. باید در اینباره گفت وگو کنیم که الان به چه نیاز است. همه می بینند که در کشور چه می گذرد. کشور تقریباً فروپاشیده است. در واقع اساساً از نظر اقتصادی ورشکسته هستیم. هیچ کار از دست مان بر نمی آید و دولت هم متأسفانه هیچ اصلاحاتی را به انجام نرسانده است و البته الان مهم تر از هر چیز پایان دادن به جنگ است.»

یورونیوز: دولت بعضی اصلاحات را آغاز و اعلام کرده است. یکی اصلاحات در بخش انرژی است. اخیرا حرفهای زیادی در باره ذخایر گاز زده شده است. بتازگی اوکراین از اروپا گاز دریافت می کند. آیا به نظر شما آیا اوکراین بیش از حد به این منابع گاز اروپا وابسته شده است؟

دمیترو فیرتاش: «زندگی به ما می آموزد در هر کاری که انجام می دهید باید خبره بشوید. متأسفانه درک دولت ما از کل فرآیند سطحی است و دولت بخوبی متوجه نیست که کارهایش چه پیامدهایی دارد. دولت از همه ابزارهایی که در اختیار دارد، استفاده نمی کند. از نقاط قوت شان غلط استفاده می کنند و در موضع ضعف قرار می گیرند و برای اروپا هم مشکل به وجود می آورند . چرا؟ برای این که مرتب می گوییم که می توانیم از منابع گاز روسیه مستقل شویم و این اصلا حقیقت ندارد.»

یورونیوز: حقیقت ندارد؟

دمیترو فیرتاش: من این ادعا را باور نمی کنم. هر روز هم با جنجال های جدید روبه رو هستیم. امروز می گوییم گاز می خریم و روزبعد می گوییم نمی خریم. به وضعیت سابق برگشته ایم. من فکر می کنم که باید واقع بینانه عمل کنیم در غیر این صورت به زودی بدترین وضعی که می تواند رخ بدهد، تحقق خواهد یافت و دیر یا زود روسیه، اروپا را قانع خواهد کرد که انتقال گاز از مسیر جنوبی یا هر خط لوله دیگری را بپذیرد. اروپایی ها نمی خواهند اسیر این تقابل دائمی ما بشوند و فکر می کنم این رفتار درست نیست.

یورونیوز: آیا گزینه سومی هم وجود دارد؟ هروقت صحبت از گاز است یا با روسیه طرف هستیم یا اروپا. آیا طرف دیگری هم هست؟

دمیترو فیرتاش: «گزینه سوم وجود ندارد. اروپا و اوکراین و روسیه باید سر میز مذاکره بنشینند. چه همدیگر را دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم. باید همچنان با هم صحبت کنیم. واضح است که وقتی اروپا و اوکراین درباره ارتباط شان با یکدیگر به گفت وگو نشستند ، نمی بایست منافع روسیه را نادیده می گرفتند. لازم بود که اروپا و همین طور اوکراین با روسیه صحبت کنند. بنابراین شاهد وضعیت امروز هستیم که بخش سیاسی موافقت نامه به اجرا در آمده است، اما پیاده کردن بخش اقتصادی آن با یکی دو سال تأخیر همراه شده و تازه الان است که شروع کرده ایم با روسیه صحبت کنیم. پس همه آن جنجال ها برای چه بود؟ سر میز مذاکره بنشینیم و در باره مشکلات و نگرانی های همه صحبت کنیم . در باره آنچه روسیه می خواهد، آن چه اوکراین می خواهد، آن چه اروپا می خواهد. بحث مان باز و روراست باشد. نیاز به وحدت داریم و بازار مشترک بزرگ. فرقی نمی کند که این بازار را از لیسبون به خاور دور گسترش دهیم یا از خاور دور به لیسبون.»

یورونیوز: یک سؤال دیگر در مورد ذخائر گاز دارم. وزیر اقتصاد اوکراین چند روز پیش در کی یف با یورونیوز گفتگو کرد و یکی از نکته هایش در باره معامله با شرکت گازپروم روسیه بود. او گفت و نقل قول می کنم: دیگر واسطه در کار نخواهد بود و اوکراین مستقیماً وارد معامله با شرکت (گازپروم) خواهد شد. او به شرکت روس اوکر انرگو نیز اشاره کرد. درباره این ادعای آقای وزیر که معامله با گازپروم بدون واسطه سرراست تر و شفاف تر است، چه حرفی دارید؟

دمیترو فیرتاش: بگذارید پرسش شما را با پرسش خودم پاسخ بدهم: قرار است وقتی واسطه حذف و همه چیز سرراست شود چه چیزی رخ بدهد؟ خوب دست کم باید انتظار داشته باشید که تحویل گاز تضمین شود و قیمت گاز هم مشخص شود، درست؟ و امروز وضع ما چی ست؟ حرف مرا اشتباه تفسیر نکنید، من منظور آقای وزیر را درست متوجه نمی شوم و نمی خواهم از او انتقاد کنم. انتقاد کار درستی نیست. اما می توانم این را بگویم که با شرکت روس اوکرانرگو هیچ وقت مشکلی از نظر تأمین ذخائر گاز وجود نداشت. اروپا گازی را که نیاز داشت دریافت می کرد، تمامی مخزن های ذخیره ی گاز در اوکراین پر بودند و هر هزار مترمکعب گاز برای اوکراین ۱۷۹ دلار تمام می شود. من نمی دانم وزیر اقتصاد اوکراین درباره چه صحبت می کرد اما نصیحت من به او این است که اول تکلیف خودش را با بودجه اوکراین روشن کند. من واقعا نمی فهمم منظور او از این حرف ها چیست و من شخصاً هیچ دلیلی برای احساس شرمساری ندارم. من در اوکراین پول در نیاورده ام. من در خارج از اوکراین پول در آوردم و پولم را فقط در اوکراین سرمایه گذاری کردم.

یورونیوز:تحقیقاتی که ایالات متحده در مورد شما انجام می دهد، در چه مرحله ای است؟

دمیترو فیرتاش: «می دانید که نظرم را در این مورد نمی گویم. نه به خاطر اینکه نمی خواهم یا آمادگی پاسخ دادن ندارم. بلکه به خاطر اینکه وکیلم به من اجازه این کار را نمی دهد. تنها چیزی که می توانم بگویم این است که نه من و نه گروهی که با آن کار می کیم هیچ عمل غیر قانونی مرتکب نشده ایم. دراین باره مطمئنم و آن را ثابت می کنیم. در ثانی این مسئله از نظر من فشار سیاسی است، زیرا می خواستند من را از سیاست اوکراین ، از کشورم دور نگه دارند.آنها رویکرد من را می دانند و واکنش مرا پیش بینی می کنند. من با جنگ مخالفم و آن را پنهان نمی کنم. همچنان می گویم که ما به اصلاحات در قانون اساسی نیاز داریم و سه طرف در گیر اروپا، اوکراین و روسیه باید پای میز مذاکره مسئله را حل کنند.این بدین معنی است که من موضعی شفاف دارم.»

یورونیوز: لحظه ای تصور کنید که پرونده ای که علیه شما در جریان است، امروز بسته شود و همه اتهامات پس گرفته شود و شما کاملا تبرئه شوید. آیا فردا یا روز بعد به اوکراین برمی گردید؟

دمیترو فیرتاش: «این را می توانم بگویم. اوکراین وطن من است. اگر می خواستم در هر کشور دیگری زندگی کنم هزار بار فرصت داشتم که این کار را به انتخاب خودم انجام دهم. اما هیچ وقت این کار را نکرده ام.

آگهی

یورونیوز: آیا در زمینه سیاست نقشی هم برای خودتان متصور هستید، یعنی اینکه در وسط معرکه باشید و پشت صحنه نباشید؟

دمیترو فیرتاش: «نه. من هیچ وقت درگیر سیاست نبوده ام و هیچ علاقه ای هم ندارم که سیاست پیشه یا کارگزار دولت شوم. اول این که نمی دانم چه باید بکنم، چیزی نیست که علاقه قلبی ام باشد. من دوست دارم کاری را انجام دهم که دوست دارم و من تجارت را دوست دارم، یعنی دقیقاً همان کاری که الان می کنم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با وزیر اقتصاد اوکراین

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

ماکرون خطاب به متحدان اوکراین: بزدلی را کنار بگذارید؛ باید با درک شرایط شجاعت داشته باشیم