چرا زنان کشورهای غربی به داعش می پیوندند؟

چرا زنان کشورهای غربی به داعش می پیوندند؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز به روز بر شمار زنانی که به گروههای مسلح اسلامگرا بویژه داعش می پیوندند افزوده می شود. برخی از این زنان پس از مباحثی مانند جهاد نکاح به این

آگهی

روز به روز بر شمار زنانی که به گروههای مسلح اسلامگرا بویژه داعش می پیوندند افزوده می شود. برخی از این زنان پس از مباحثی مانند جهاد نکاح به این گروههای اسلامگرا پیوسته اند. بسیاری دیگر نیز همانند حیات بوم الدین، دوست دختر یا همسر آمدی کولیبالی، یکی از تروریست های حملات پاریس، به واسطۀ آشنایی با یک مرد مسلمان تغییر مذهب داده و به داعش ملحق شده اند. شکل ملحق شدن این زنان به گروههای اسلامگرا هر چه که باشد از هدفمند و منسجم بودن جذب این افراد خبر می دهد که به نوبۀ خود پدیدۀ جدیدی محسوب می شود.

گروههای اسلامگرا بویژه داعش در ویدئوهای تبلیغاتی خود، تلاش می کنند این زنان را در حال مشارکت در حملات مسلحانه نشان بدهند. با اینحال و به گفتۀ کارشناسان و با توجه به نگرش اسلامگرایان به زن، جذب آنها به منظور استفاده های دیگر از جمله همان جهاد نکاح یا ازدواج با مردان این گروه ها صورت می گیرد.

طی ماههای اخیر، زنان زیادی از میان کشورهای اروپایی و بویژه از دو کشور بریتانیا و فرانسه به داعش در سوریه پیوسته اند. عدم تعلق داشتن به جامعه ای که در آن به دنیا آمده یا زندگی می کنند و همچنین ادای وظیفه در برابر اسلام از مواردی است که به این زنان القا می شود. ضمن آنکه داعش به تمام کسانی که به این گروه می پیوندند وعدۀ کسب پول و ثروت می دهد.

خواهر جاناتان که کمتر از ۱۸ سال دارد به تازگی به داعش پیوسته است. او در بارۀ این اقدام خواهرش می گوید: “وقتی با خواهرم صحبت کردم گفت که از رفتن به سوریه پشیمان نیست و در آنجا احساس راحتی می کند و قصد ندارد به فرانسه برگردد. من اصلا از کاری که کرده سردر نمی آورم.”

شبکه های اجتماعی مجازی نیز به اندازۀ هسته های مذهبی در شهرها در افراطی شدن و جذب این زنان نقش دارند و گروه اسلامی داعش نشان داده است که در استفاده از این شبکه های مجازی تبحر زیادی دارد. به گفتۀ کارشناسان برای داعش، جذب این زنان که به همسری مردان اسلامگرا در می آیند ادامۀ نسل داعشی ها را تضمین می کند. ضمن آنکه موجب تشویق مردان به پیوستن به داعش و دیگر گروههای تندروی اسلامی می شود.

با اینحال، حضور زنان در میان گروههای تروریست بی سابقه نیست اما این شکل پیوستن زنان به داعش با شکل مشارکت زنان چچنی یا فلسطینی در چندین علمیات انتحاری متفاوت است.

در مواجهه با عزیمت پرشمار این زنان، کشورهای اروپایی سعی می کنند با اجرای طرح هایی نظیر دستگیری و یا توقیف پاسپورت و مدارک شناسایی آنها، از خروج این افراد از کشور جلوگیری کنند اما این ابزارها، مانع پیوستن این زنان به داعش نشده است. نهیدا نکت، نویسندۀ کتاب “در پشت نقاب” می گوید این زنان معتقدند که تنها دین اسلام است که می تواند آنها را در مقابل خطرات جوامع امروزی محافظت کند و نفرت روزافزون از کشورهای غربی این زنان را که غالب آنها در خانواده های مسلمان به دنیا آمده اند، به پیوستن به داعش ترغیب می کند.

گفتگو با میا بلوم، نویسنده و استاد دانشگاه

از زمان شروع فعالیت گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه، زنان زیادی از کشورهای غربی به داعش پیوسته اند. بمنظور روشن شدن بیشتر دلایل پیوستن زنان به این گروهها، با “میا بلوم” استاد دانشگاه ماساچوست و نویسندۀ کتابی به نام “چهره های متعدد زنان تروریست” گفتگویی انجام داده ایم.

یورونیوز: در حال حاضر، زنانی که به داعش در سوریه می پیوندند همگی یک چهره دارند؛ زنانی از کشورهای غربی که از آموزش خوبی هم برخوردار بوده اند. چه عواملی این زنان را به سوی افراطی شدن سوق می دهد؟ آیا دلایل آنها با انگیزه های مردانی که عضو داعش هستند، یکی است؟

میا بلوم: “گرایش میان زنان و مردان برای رفتن به سوی داعش فرقی نمی کند و خیلی وقت ها این زنان و مردان به دلایل احساسی، تمایل به گرفتن انتقام از خود نشان می دهند. با این وجود، انگیزۀ مردان بیشتر ایدئولوژیکی یا مذهبی و سیاسی است. آنچه که من در طول بررسی های فردی دریافت کردم این است که انگیزۀ این زنان و مردان همگی مشترک است اما نقطه نظر آنها با هم فرق دارد.”

*یورونیوز: دختران جوان از طریق اینترنت و از داخل اتاق خواب هایشان جذب این گروه می شوند. شما این روند را به شکار توسط شکارچیان جنسی تشبیه کرده اید. می توانید بیشتر توضیح بدهید؟”

میا بلوم: “ در تصاویری که از کودکان در اینترنت می بینیم، آنها قبل از اینکه تحت آزار و سواستفاده جنسی قرار بگیرند، و در تصاویر پورنوگرافی به نمایش گذاشته شوند، به فرد آزاردهنده اعتماد کرده اند. در مورد داعش هم می بینیم که ابتدا این کودکان و نوجوانان را در حال جدا کردن سر عروسک نشان می دهند. این تصاویر مدام تکرار می شوند و بعد می بینیم که این کودکان شاهد سربریدن گروگان ها توسط داعش هستند. این فرایند برای حساسیت زدایی یا احساسات زدایی است اما در آغاز برای ایجاد اعتماد و رابطه صورت می گیرد. اینطور نیست که یک مرد بزرگسال با دختران ۱۵، ۱۶ ساله ارتباط بگیرد بلکه برای اینکار، یک دختر جوان ۲۰ سالۀ امروزی با آنها ارتباط برقرار می کند، کسی که اعتماد آنها را به خوبی جلب می کند. به این ترتیب حالت تدافعی به خود نمی گیرند و این فرد را طرد نمی کنند. به اینگونه است که جذب آنلاین این دختران جوان صورت می گیرد.”

داعش از شبکه های اجتماعی برای استخدام اعضای خود استفاده می کند، چطور این گروه از دیگر گروه های تندرو شناخته می شود؟

میا بلوم: “خب، گروه دولت اسلامی از اینترنت و شبکه های اجتماعی با تبحر و برتری بیشتری نسبت به دیگر گروهها نظیر القاعده و یا حتی گروه ببرهای تامیل در سریلانکا استفاده می کند. همۀ این گروهها دانش رسانه ای داشته اند. محیط فعلی شبکه های اجتماعی بسیار فعال تر و دائم در حال تغییر است. پیچیدگی آن نیز بیشتر است و بسیاری از ویدئوها نیز به زبان انگلیسی ساخته شده و مخاطبان انگلیسی زبان را هدف قرار داده است. هدف آنها جوانان است و پلتفرم های زیادی همانند تویتتر و فیسبوک را به خدمت گرفته اند. اینها ابزار جدیدی هستند که خیلی با آنچه که القاعده از آنها استفاده می کرد، فرق دارند.”

یورونیوز: وقتی قوانین داعش را به انگلیسی ترجمه می کنیم، می بینیم که نقش زنان در جامعه تحت سلطۀ خلیفه فقط به دنیا اوردن کودکان است.واقعیت مفهوم زیبای مادر شدن در دولت اسلامی چگونه تعریف شده است؟

میا بلوم: “من فکر می کنم دلیل انکه این قوانین برای مخاطبان انگلیسی زبان منتشر نشده این است که کاملا با چهرۀ دیسنی گونه ای که سعی می کند از خودش نشان بدهد، تفاوت دارد. داعش در بریتانیا، کانادا یا استرالیا، اینگونه تبلیغ می کند که یک زندگی فوق العاده در انتظار شماست و اگر به اینجا بیایید، منفعت زیادی کسب خواهید کرد. در حالیکه در سند عربی بوضوع گفته می شود که شما ازدواج خواهید کرد و قادر نخواهید بود خانه را ترک کنید اما تحت خلیفه گری و دولت اسلامی، می توانید کارهایی انجام بدهید که در جوامع خود قادر به انجام آنها نخواهید بود.”

  • یورونیوز: چطور کشورهای غربی می توانند با تبلیغات گروه دولت اسلامی مقابله کنند؟*

میا بلوم: “یکی از جوانان بریتانیایی که به داعش پیوسته، در توییتر نوشته بود که فکر می کردم همه مرا بعنوان یک شهید شجاع خواهند شناخت اما در اینجا وظیفه ام تمیز کردن توالت هاست. فکر می کنم برای بازگرداندن جوانانی که به داعش می پیوندند شاید بتوانیم از این افراد که سرخورده شده اند استفاده کنیم تا با صحبت با مردم، شبهات در این مورد رفع شود.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عراق؛ حکم حبس ابد برای دو تبعه فرانسه و آلمان به دلیل عضویت در داعش

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد