مولداوی؛ طرفداران اروپا ناچار به ائتلاف با طرفداران روسیه

مولداوی؛ طرفداران اروپا ناچار به ائتلاف با طرفداران روسیه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

احزاب طرفدار اروپا که با درصد آرای اندکی بالاتر از رقبای خود، در انتخابات پارلمانی مولداوی پیروز شده اند، با موقعیت دشوار ائتلاف با رقبای طرفدار روسیه روبرو هستند. احزاب طرفدار اروپا با کسب حدود ۴۴ درصد آرا در مقایسه با احزاب رقیب خود که ۴۰ درصد آرا را بدست آورده اند، پیروز انتخابات پارلمانی این کشور شده اند.

سرجیو کانتونه، خبرنگار یورونیوز از کیشیناو، پایتخت مولداوی می گوید: «در اصل ائتلاف احزاب طرفدار اروپا، رای کافی برای تشکیل دولت را دارد اما شرایط داخلی و خارجی کشورهمانند شکاف در جامعه میان طرفداران روسیه و طرفداران اروپا، بازیگران سیاسی را مجبور به کسب حمایت پارلمانی جناح چپ می کند.»

احزاب طرفدار اروپا در حالی نیازمند حمایت جناح چپ هستند که حزب سوسیالیست مولداوی بعنوان بزرگترین حزب این کشور با کسب ۲۲ درصد آرا، شگفتی ساز این انتخابات بوده است. مولداوی که در سال ۱۹۹۱ میلادی از اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافت، بین رومانی و اوکراین واقع شده است.

چند تن از شهروندان در کیشیناو، دیدگاههای خود را با خبرنگار یورونیوز در میان گذشته اند. یکی از آنان می گوید: «من خیلی خوشبینم و فکر می کنم احزاب طرفدار اروپا با جناح چپ همکاری خواهند کرد و جهتگیری ما را بعنوان کشوری که رو به آینده دارد، مشخص خواهند کرد.»

دیگری معتقد است: «مطمئن نیستم آنها قادر به تشکیل ائتلاف باشند، اما امید مردم مولداوی بویژه نسل جوان تشکیل این ائتلاف است. ما می خواهیم بخشی از اتحادیه اروپا باشیم و آینده مان با اتحادیه اروپا رقم بخورد.»

یک شهروند دیگر نیز چندان خوشبین نیست: «نباید همه چیزهایی که بدست آورده ایم را بخاطر ارتباط با شرق از دست بدهیم، باید سعی کنیم به سمت اروپا حرکت کنیم اما فکر می کنم که در این مسیر موفق نخواهیم شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مولداوی سرگردان میان شرق و غرب

مسکو: تصمیم مولداوی برای پیوستن به تحریم‌های اتحادیه اروپا را تلافی می‌کنیم

برگزاری انتخابات محلی در مولداوی؛ فعالیت نامزدهای طرفدار روسیه ممنوع شد