پوشش زنده اخبار مربوط به هفتادمین سالگرد ورود متفقین به نرماندی

پوشش زنده اخبار مربوط به هفتادمین سالگرد ورود متفقین به نرماندی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ناگفته هایی درباره ورود متفقین به نرماندی

هفتاد سال پیش در ششم ژوئن سال 1944 هزاران زن و مرد برای شرکت در عملیاتی برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم شرکت کردند. این عملیات که با رمز
D-Day شناخته شده علیه آلمان نازی صورت گرفت.

در این نبرد بیش از 130 هزار نیروی متفقین شرکت کردند که بیش از 10 هزار تن از آنها کشته شدند.
از این نبرد هنوز به عنوان یکی از بزرگترین عملیات های نظامی در تاریخ جنگ های معاصر یاد می شود.

برخی تصاویر شگفت انگیز به جا مانده از این جنگ در پایین به نمایش درآمده است.

تمرین برای نبرد مرگبار D-Day

روز 28 آوریل سال 1944 میلادی، 8 کشتی که سرنشینان آن را نیروهای نظامی آمریکایی تشکیل می دادند به سمت شهر ساحلی “دوون” در بریتانیا حرکت کردند تا در عملیات تمرینی برای نبرد روز ششم ژوئن شرکت کنند.
اما اشتباهی کوچک از سوی مدیران این عملیات که استفاده از موج رادیویی اشتباه بود، سبب شد تا این کشتی توسط قایق های گشت دریایی آلمان نازی شناسایی شده و درگیری این سربازان با نیروهای آلمان مرگ 800 تن را درپی داشت.

**جذابیت زنانه!**در کتاب مشهور جاناتان مایو درباره روز نبرد D-Day داستانی درباره ترنس اوتوی وجود دارد. او یک سرباز انگلیسی بود که به دلیل نقش وی در انفجار یکی از پایگاههای اصلی آلمان های نازی در سواحل نرماندی بسیار مشهور است.

اوتوی برای اطمینان از اینکه هیچ اطلاعاتی از نقشه موجود برای نبرد روز ششم ژوئن درز نکرده، تعدادی از زیباترین زنان موجود در بین نیروهای هوایی را با لباسی محلی به محل حضور نیروهای آلمانی اعزام کرد تا اطلاعاتی درباره شرایط موجو به دست آوردند.

هراس چرچیل

با وجود سخنرانی های پر از اعتماد به نفس و الهام بخش وینستون چرچیل، نخست وزیر وقت بریتانیا، وی در شب قبل از عملیات D-Day از احساس اعتماد به نفس قبلی برخوردار نبود و از اتفاقات پیش رو هراس داشت. حتی هراس او را اعضای خانواده اش از جمله همسرش نیز متوجه شده بودند. وی صبح روز عملیات به همسرش گفته بود که“آیا می دانی که در زمانی که تو در خواب بودی، بیش از 20 هزار نفر کشته شده اند؟”

رمزهای عبور برای پنهان ماندن عملیات

در دوران آماده سازی برای انجام عملیات D-Day اسامی و نام های مشخصی به عنوان رمز برای پنهان نگه داشتن این عملیات به کار گرفته شده بود. به عنوان مثال “یوتا، طلا و شمشیر” برای مناطق ساحلی نرماندی، “نپتون” برای مناطق خشکی و کلمه “طرفدار” نیز برای افرادی به کار گرفته می شد که درجه بالای نظامی دارند.

عملیات فریب

رمزهای مشخص شده تنها بخشی از مخفی سازی ها برای جلوگیری از بروز عملیات بود. نیروهای متفقین همچنین عملیاتی غیر واقعی را ترتیب دادند تا نیروهای آلمان نازی را درگیر یک نبرد غیر واقعی کنند. آنها با تعیین رموز جعلی و فرستادن امواج رادیویی و حتی برای واقعی نشان دادن این عملیات سربازان و چتربازانی با لباس نظامی به نرماندی و پا-دو-کاله اعزام کردند.

این عملیات که رمز آن “تایتانیک” بود برای انحراف نیروهای آلمان از محل اصلی عملیاتی بود که قرار بود از غرب آغاز شود.

  • چرا “روز دی“؟*

D-Day و H-Hour کدهای پنهانی درباره روز و ساعت انجام عملیات بوده اند. روز قبل از این عملیات D-1 و روزپس از آن نیز D+1 نام گرفته بود.

“ نامه آیزونهاور” درصورت پیروزی آلمان نازی

آیزونهاور، ژنرال آمریکایی پیش از عملیات نامه ای نوشت تا در صورت شکست احتمالی منتشر شود. وی در بخشی از این نامه نوشته بود، “نبرد ما در منطقه شربورگ-هاور شکست خورده و سربازان ما عقب نشینی می کنند. تصمیم من برای حمله به این منطقه بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده بودیم، انجام گرفت. نیروهای ما اعم از زمینی و هوایی تمام توان خود را برای پیروزی انجام دادند و شجاعانه جنگیدند. هر سرزنش و یا مشکلی در اجرای این عملیات به من بازمی گردد که مسئول و برنامه ریز آن بودم.”

آگهی

تاخیر در عملیات

روز اصلی نبرد نرماندی در واقع روز پنجم ژوئن بود اما به دلیل شرایط بد جوی و بارندگی نیروهای آیزونهاور ناچار بودند تا عملیات خود را با یک روز تاخیر انجام دهند.

به گزارش نیروی دریایی آمریکا، نیروهای آلمان نازی در واخر ماه مه که ماه به طور کامل در آسمان بود، در انتظار عملیاتی از سوی متفقین بودند و با آغاز ماه ژوئن و وزش بادهای شدید گمان نمی بردند که عملیاتی در راه باشد.

شکستن رمز “انیگما”

انیگما نام دسته ای از ماشین های الکترومکانیکی است که برای رمزنگاری و رمزگشایی پیام های محرمانه بکار می رفته است. ماشین انیگما در سالهای ۱۹۲۰ میلادی به عنوان یک محصول تجاری عرضه شد و ارتش آلمان نازی آن را به منظور رمزنگاری و رمزگشایی پیام های نظامی در طول جنگ جهانی دوم بکار برد.

آگهی

متفقین با استفاده از اطلاعات به دست آمده از سوی جاسوسان و نیز کمک برخی ریاضی دانان موفق به گشودن رمز پیامهای ارتش آلمان شدند.

مردی که پیروز جنگ شد

به گفته آیزونهاور، آندرو هیگینز پیروز این جنگ بود .
هیگینز طراح و سازنده LCVPs، وسایل نقلیه آبی خاکی است که نیروهای متفقین با استفاده از آن قادر به عبور از کانال بودند. به گفته آیزونهاور بدون استفاده از این وسیله استراتژی به کار گرفته شده در جنگ کاملا متفاوت می شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد نُرماندی؛ هفتاد سال بعد