آیا راز ناپدید شدن هواپیمای مالزی کشف خواهد شد؟

آیا راز ناپدید شدن هواپیمای مالزی کشف خواهد شد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در جستجوی لاشه هواپیمای ناپدید شده ام.اچ. ۳۷۰، در اقیانوس هند، مسابقه ای با زمان آغاز شده، زیرا جعبه سیاه هواپیما فقط تا سی روز سیگنال هایی با دامنه قابل تشخیص از خود می فرستند.

بوئینگ مسافری ۷۷۷ مالزی، ۴۱ دقیقه پس از نیمه شب هشتم مارس، پرواز خود را از کوالالامپور به مقصد پکن آغاز کرد. آخرین پیام شفاهی دریافت شده از هواپیما توسط برج کنترل مالزی این بود: “همه چیز درست است، شب خوش!”

دو دقیقه پس از این پیام، دستگاه فرستنده ای که موقعیت و ارتفاع هواپیما را تعیین می کند، خاموش شد. بین ساعت ۱.۰۷ دقیقه تا ۱.۳۷ دقیقه بامداد، سیستم ارتباطی ویژه ارسال اطلاعات به زمین نیز از کار افتاد.

در ساعت ۲.۱۷ دقیقه بامداد یک رادار نظامی در ۲۰۰ مایلی شمال غربی مالزی، پرواز هواپیما را ردیابی کرد و تنها هفت ساعت بعد، یعنی در ساعت ۸.۱۱ بامداد، یک ماهواره علامتی از هواپیما بر فراز اقیانوس هند دریافت کرد.

روز ۲۰ مارس، دریافت علائمی توسط یک ماهواره، عملیات جستجو را متوجه جنوب اقیانوس هند ساخت. این نقطه که به مدد دریافت سیگنال های هر یکساعت یکبار توسط ماهواره اینمارست، مشخص شده، در فاصله بیش از ۵۰۰۰ کیلومتری مالزی و ۲۲۶۰ کیلومتری غرب شهر “پرت” در استرالیا قرار دارد.

معاون ارشد رئیس شرکت ماهواره ای اینمارست می گوید: “این اولین بار است که از ما خواسته می شود تا بر اساس فقط یک تک سیگنال، محل یک هواپیما یا کشتی ناپدید شده را تعیین کنیم. این کار به طور معمول از طریق سامانه های موقعیت یاب و سیگنال های جعبه سیاه انجام می شود. اما اکنون، این رویکردی منحصر به فرد و برای اولین بار در این زمینه است.” به نظر کارشناسان چنانچه در آن زمان معین که هواپیما ناپدید شد، اطلاعاتی از خود فرستاده بود، امکان اقدامی برای نجات هواپیما می توانست ممکن باشد.

معاون ارشد رئیس شرکت ماهواره ای اینمارست می گوید: “در صورت دریافت اطلاعات، جت های رهگیر می توانستند برای مشاهده آنچه درحال روی دادن است، فرستاده شوند. این باور نکردنی است که هواپیما بدون هیچ ردگیری به پرواز ادامه دهد، در حالی که کشتی ها و هواپیماها باید هر شش ساعت یکبار موقعیت شان ردگیری شود.” در حال حاضر تنها امید برای پرده برداشتن از راز ناپدید شدن هواپیمای ام.اچ ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی، یافتن قطعات باقیمانده و جعبه سیاه آن است. یعنی امکانی که برای هواپیمای مسافری ناپدید شده فرانسوی در سال ۲۰۰۹، پس از دو سال فراهم شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واقعا چه اتفاقی برای هواپیمای بوئینگ مسافربری افتاده است؟

۱۰ سال پس از ناپدید شدن هواپیمای مالزی بستگان قربانیان در چین خواستار جستجوی دوباره شدند

ناپدیدشدن بوئینگ حامل دو ایرانی با «پاسپورت دزدی»؛ از اسرارآمیزترین سانحه هوایی جهان چه می‌دانیم؟