گفت و گو با فرستاده های ویژه یورونیوز به کریمه و کی یف

گفت و گو با فرستاده های ویژه یورونیوز به کریمه و کی یف
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با سرجیو کانتونه فرستاده ویژه یورونیوز به کریمه گفت و گو می کنیم؛ سرجیو از حال و هوای سیمفروپل دو روز پیش از همه پرسی بگو.

سرجیو کانتونه: هواداران روسیه اینجا در کریمه به نتیجه همه پرسی بسیار خوشبین هستند. برای آنها نتیجه همه پرسی یعنی جدایی از اوکراین قطعی است . در این میان، مخالفان همه پرسی که اکثرا از اقلیت تاتار هستند بسیار از این موضوع ناراضی به نظر می رسند. آنها تا این لحظه چند گردهمآیی پراکنده برگزار کردند که طی آن علیه برگزاری همه پرسی و جدایی از اوکراین شعار دادند. آنها می گویند اوکراین به اتحادیه اروپا نزدیک تر می شود و آنها نیز مایلند در این مسیر گام بردارند.
در این ماین یک اتفاق مهم نیز رخ داد؛ مقامات محلی کریمه تمامی شرکت ها و صنایع متعلق به دولت مرکزی از جمله چند شرکت گاز را مصادره کردند و به این ترتیب حاکمیت کی یف زیر سوال رفته است.

با تشکر از فرستاده ویژه ما به کریمه اکنون به کی یف می رویم تا با ماریا کورنیوک خبرنگار ما در اوکریان گفت و گو کنیم.

ماریا کورنیوک: اینجا در کی یف مقامات گفته اند نتیجه همه پرسی را به رسمیت نخواهند شناخت چون به گفته آنها رای گیری قانونی نیست. پارلمان اوکراین فردا شنبه، نشست فوق العاده برگزار خواهد کرد. معاون اول رئیس پارلمان اوکراین گفته در این نشست انحلال پارلمان کریمه بررسی خواهد شد. همزمان، دیوان عالی قانون اساسی هم اعلام کرد که همه پرسی کریمه خلاف قانون اساسی است.
در این میان، بیانیه ای در تارنمای رسمی حزب مناطق، حزب یانوکوویچ رئیس جمهوری برکنار شده اوکراین، منتشر شده است که در آن تعدادی پیشنهاد برای برون رفت از بحران کنونی مطرح شده است. برای نمونه به دو مورد اشاره می کنم؛ نخست زبان روسی دومین زبان رسمی کشور شود و دوم، تمرکززدایی قدرت سیاسی در اوکراین صورت گیرد.
هیچکدام از مقامات دولتی یا احزاب سیاسی به این بیانیه واکنش نشان دادند. فقط خبر رسید که آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر موقت گفته آماده است افزایش خودمختاری در کریمه را بررسی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم

فرمانده ارتش اوکراین: وضعیت در جبهه نبرد با وجود مهار حملات روس‌ها «دشوار» است