افزایش مهارتهای آموزگاران، بهبود کیفیت آموزش

افزایش مهارتهای آموزگاران، بهبود کیفیت آموزش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

طبق اعلام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، چنانچه بخواهیم تا سال ۲۰۱۵ میلادی، به هدف مورد نظر برای آموزش ابتدایی همگانی برسیم، ، به یک میلیون و شش صد هزار آموزگار دیگر در دوره ابتدایی نیاز است. چگونه می توان این تعداد معلم دوره ابتدایی تربیت کرد؟ معلم ایده آل چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

ارتقاء جایگاه اجتماعی حرفه آموزگاری در شیلی

در شیلی شغل آموزگاری شغلی کم اهمیتی قلمداد می شود و غالب مردم سراغ چنین شغلی نمی روند. اما برای آنکه آموزش نتایج بهتری در برداشته باشد، کیفیت آن اهمیتی اساسی دارد. از این رو، در یک پروژه آموزشی در این کشور، سعی می شود مقام و ارزش حرفه آموزگاری ارتقاء داده شود و بخشی از این پروژه، برگزاری کلاسهای عالی برای تربیت معلمان است.

بنیاد موسوم به «آموزش را برگزینید» ۵ سال پیش تأسیس شده و هدفش این است که با اهدا دو بورسیه،۳۰ درصد از بهترین دانش آموزانِ هر نسل را به سوی این حرفه جذب کند تا با بهبود برنامه های تربیت معلم، مقام و شان این حرفه را ارتقا بخشد.

این بنیاد، در ۲۶۰ مدرسه کارگاههایی را برای تغییر نظر جوانان در باره حرفه آموزگاری برگزار می کند و همزمان تلاش می کند قانونی برای بهبود وضعیت تدریس در مدارس و تقویت سیستم پذیرش در دانشگاهها وضع شود.

یونیسف به کمک طرح تربیت آموزگاران در سیرالئون می رود

در کشور سیرالئون، مشکل کمبود آموزگار بیشتر برخاسته از جنگ داخلی است تا شان پایینِ اجتماعی این حرفه. در طول جنگ داخلی بسیاری از کشور گریختند و گروهی از آنها هنوز باز نگشته اند. در نتیجه، کشور بسیاری از تخصصها، از جمله حرفه آموزگاری را از دست داده است.

در سیرالئون پس از جنگ داخلی، نزدیک به نیمی از جمعیت کمتر از ۱۸ سال سن دارند و دسترسی به مدارس خوب چالشی بزرگ است. نه تنها بیشتر خانواده ها از عهده هزینه های فرستادن فرزندانشان به مدرسه بر نمی آیند، بلکه مانند بسیاری از کشورهای جنوب صحرای آفریقا تعداد کافی معلم وجود ندارد.

بسیاری از اوقات کسی که برای معلمی استخدام می شود، دوره دبیرستان را تمام نکرده است. در مدارس ابتدایی ۴۰ درصد آموزگاران آموزش های لازم را ندیده و مجبور به تدریس در کلاس های شلوغ و پرازدحام هستند.

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، با دولت سیرالئون برای ایجاد دوره های جدید تربیت معلم و بهبود کیفیت آموزش همکاری می کند. تمرکز این برنامه بر ایجاد «مدارس مناسب برای کودکان» است و تاکنون بیش از ۱۰ هزار معلم برای این مدارس تربیت شده اند.

سفری طولانی و جانفشانی دو آموزگار برای ترویج اهمیت آموزش ابتدایی همگانی

در حالیکه هنوز ۵۷ میلیون کودک در سراسر جهان از تدریس ابتدایی محرومند، یکی دیگر از راههای حمایت از حرفه معلمی و تربیت آموزگاران ایده آل، این است که آگاهی عمومی نسبت به اهمیت طرح دستیابی همگانی به آموزش ابتدایی افزایش پیدا کند.

نیک گوگ و ریچارد سی یرز، دو آموزگار بریتانیایی سفری طولانی در ۴ قاره جهان را انجام داده اند تا اهمیت و هدف بزرگ هزاره، به عنوان اتخاذ یک سیاست واحد را در کشورهای مختلف نشان دهند.

با حمایت مالی که از این دو معلم بعمل آمده، آنها توانستند به ۲۹ کشور بروند تا تدریسِ ابتدایی برای همگان و بهبودِ کیفیتِ آموزش را تبلیغ کنند. از سال ۲۰۰۰ تاکنون پیشرفت زیادی در این زمینه صورت گرفته، اما هنوز راه طولانی برای رسیدن به این هدف در پیش است.

این دو معلم به دنبال پروژه های آموزشیِ الهام بخشی که بودند که مردم محلی به راه انداخته اند، تا فقدان دسترسی به مدارس را جبران کنند. بخشی از کار خیراندیشانه آنها حمایت از این نوع طرحها بوده است. به گفته یونسکو برای رسیدن به این هدف، ۲۶ میلیارد دلار کمبود بودجه وجود دارد.

Learning World Facebook
Learning World Twitter

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

سبقت هند از چین در صدر؛ چند دانشجوی ایرانی در آلمان مشغول به تحصیل هستند؟