بررسی سخنان سالانه اوباما: تغییر سیاستهای آمریکا در قبال ایران

بررسی سخنان سالانه اوباما: تغییر سیاستهای آمریکا در قبال ایران
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ساعاتی پس از سخنرانی سالانه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درباره مسایل داخلی این کشور و نیز مشکلات و بحران های بین المللی از جمله ایران و موضوع تاسیسات هسته ای این کشور، ناتاشا مارشالکوویچ، خبرنگار بخش روسی یورونیوز با آندره کورتونوف، رئیس شورای روسیه در امور بین الملل از مسکو گفت و گویی انجام داد:

یورونیوز: رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین بار در سخنانش به طور مستقیم به اوکراین و آنچه در این کشور می گذرد، اشاره کرد. تا این لحظه به دلایلی کاملا واضح مهمترین بازیکنان درباره اوکراین روسیه و کشورهای اروپایی بوده اند. اما اکنون به نظر می رسد که آمریکا نیز می خواهد وارد این بازی شود اما آیا آمریکا می تواند نقشی تاثیرگذار در حل این بحران داشته باشد؟

آندره کورتونوف: این تاحدی قابل درک است که چرا ایالات متحده نمی خواست در این بحران دخالتی داشته باشد. آنها خودشان مشکلات بسیاری دارند که مهمتر از مشکلات خارجی است. علاوه بر این اوکراین بیشتر یک کشور اروپایی به شمار می رود و تفاوت های بسیاری میان نحوه فعالیت دولتها در آمریکا و اروپا وجود دارد . اما کاملا واضح است که ایالات متحده به عنوان یک رهبر جهانی نمی تواند به طور کامل آنچه در اوکراین می گذرد را نیز نادیده بگیرد. بنابراین کاملا طبیعی است که پیام آقای اوباما نیز به طور کلی به تشریح جایگاه و موقعیت ایالات متحده در این زمینه خلاصه شده است.

یورونیوز: شما درباره موارد بسیاری در بخش سیاست خارجی آمریکا صحبت کردید. اما مشاهده کنید که اینجا اوباما درباره ایران چه گفته است: “به دلیل اهمیت امنیت ملی و داخلی کشورمان ما باید به سیاست شانس دیگری برای موفقیت دهیم.” این به نظر روسیه به چه معنا است؟

آندره کورتونوف: به نظر من او در این سخنرانی کاملا مخالفان خود در ایالات متحده را هدف گرفته بود. بیش از هر چیز برای جمهوری خواهان در کنگره که معتقدند دولت اوباما به دنبال سازش یک طرفه است و او با این سخنرانی خواست نشان دهد که دولتش درپی ادامه دادن تحریم ها نیست. از زاویه دیگر او نشان داد که خواست متحدانش، به خصوص اسرائیل درباره موضوع ایران چیست.

از طرف دیگر در تازه ترین گزارش ها برخی کارشناسان از مذاکرات بسیار جدی درباره احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران از سوی اسرائیل و یا آمریکا داده بودند. اما اکنون اوباما به طور کاملا واضح نشان داد که ترجیح می دهد که سیاست صلح را درپیش گیرد و حتی برخی دارایی های ایران نیز را بر اساس وعده هایی که داده بود، در بانک های آمریکایی آزاد شده است.

این یعنی وعده اش تنها در حرف نبوده و نشان دهنده تغییری بسیار عمیق در سیاست آمریکا درقبال ایران است.

یورونیوز: به موضوع سوریه بپردازیم. موضوعی که در سخنان اوباما نیز دوبار بر روی آن تاکید شد. رفتار ایالات متحده درباره سوریه در تابستان گذشته کاملا جنگ طلبانه بوده است. به اعتقاد شما، آیا سیاست آمریکا در قبال این کشور در واقع تغییر کرده یا خیر؟

آندره کورتونوف: اجازه دهید، بر اتفاقاتی که از تابستان گذشته تاکنون رخ داده، مروری داشته باشیم. دولت دموکرات اوباما تاحد زیادی به سمت یک حمله نظامی علیه حکومت بشار اسد پیش رفت. اما در پاییز گذشته و در ماه سپتامبر تاحدی وضعیت تغییر کرد. به این دلیل که روسیه و آمریکا بتوانند به ایده ای مشترک درباره موضوع سلاح های شیمیایی به کار گرفته شده در جنگ داخلی سوریه دست یابند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوباما: اتحاد با اروپا، قویترین اتحادی است که جهان به خود دیده است

اوباما در کنگره، مصمم ظاهر شد

واکنش مسئولان به تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟