اوباما در کنگره، مصمم ظاهر شد

اوباما در کنگره، مصمم ظاهر شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش تفصیلی

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره، به چالش های پیش روی داخلی و خارجی کشورش پرداخت و در چندین نوبت از نمایندگان خواست تا با تصویب قوانین مورد نظر، زمنیه اجرای وعده های او را فراهم کنند. این درحالیست که در نوامبر آینده برای تعیین همه کرسی های مجلس نمایندگان و یک سوم کرسی های سنا، انتخابات برگزار خواهد شد.

او با تاکید بر لروم کاهش نابرابری میان آمریکاییها، گفت: «نه آمریکا و نه شخص من از حرکت باز نمی ایستیم. بنابراین در هر مکان و در هر زمانی که بتوانم بدون نیاز به قانونگذاری، قدمی برای ایجاد فرصت های بیشتر برای تعداد بیشتری از خانواده های آمریکایی بر دارم، این کار را خواهم کرد.»

باراک اوباما در حالی از افزایش حداقل دستمزد سخن به میان آورد که جمهوریخواهان با این نظر مخالفند و آنرا مایه دلسردی کارفرمایان می دانند. درحال حاضر، حداقل دستمزد در آمریکا ساعتی هفت دلار و بیست و پنج سنت است.

رییس جمهوری آمریکا گفت: «طی هفته های آینده یک حکم اجرایی را ابلاغ خواهم کرد که بر مبنای آن تمامی پیمانکاران دولت باید برای حقوق بگیران فدرال، حداقل ساعتی ده دلار و ده سنت دستمزد در نظر بگیرند برای اینکه افرادی که برای نیروهای ما غذا می پزند یا ظرفهای آنها را می شویند، نباید در فقر زندگی کنند.»

او در این سخنرانی بار دیگر به وعده خود مبنی بر تعطیلی کامل بازداشتگاه گوانتانامو و تسهیلات قانونی جدید برای انتقال زندانیان آن به کشورهایشان اشاره کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش افزود: «با پایان جنگ در افغانستان، کنگره امسال باید محدودیت های باقی مانده انتقال زندانیان را برچیند و شاهد تعطیلی زندان گوانتانامو باشیم. برای اینکه مقابله ما با تروریسم تنها از طریق عملیات اطلاعاتی و نظامی صورت نمی گیرد و به وفادار ماندن ما به آرمانهای قانون اساسی هم بستگی دارد.»

مخالفت اوباما با اعمال تحریمهای جدید علیه ایران

در مورد ایران، آقای اوباما بار دیگر محکم سخن گفت. او با تهدید اعضای کنگره به استفاده از حق «وتو»ی خود، نسبت به هرگونه تلاش ولو قانونی که مذاکرات با تهران را از خط اصلی خود خارج کند، هشدار داد.

رییس جمهوری آمریکا گفت: «ایران از بین بردن ذخایر اورانیوم با درصد غنای بالای خود را آغاز کرده است و سانتریفوژهای بیشتری هم نصب نخواهد کرد. بازرسی هایی که تاکنون سابقه نداشته، به جامعه جهانی کمک می کند تا هر روز این مسئله را که ایران بدنبال ساخت بمب نیست، بررسی کنند.»

وی افزود: «ما سرگرم مذاکرات هستیم تا ببینییم می شود بطور مسالمت آمیز به هدفمان که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، است برسیم یا نه. ولی اگر الآن کنگره لایحه تحریم های جدیدی را برای جریان مذاکرات یک تهدید باشد، من آن را وتو خواهم کرد.»

آقای اوباما در مورد مسائل مهم دیگر بین المللی تاکید خود را بر اوضاع سوریه و اوکراین گذاشت.

او بار دیگر با صراحت از حمایت از مخالفان رژیم بشار اسد سخن گفت و با لحنی کمی محتاطانه تر، از حق مردم اوکراین برای بیان آزادنه و مسالمت آمیز حقوقشان دفاع کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوباما: اتحاد با اروپا، قویترین اتحادی است که جهان به خود دیده است

بررسی سخنان سالانه اوباما: تغییر سیاستهای آمریکا در قبال ایران

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها