رئیس پیشین کمیسیون اتحادیه اروپا: با ساختار کنونی نمی توان اروپایی قوی ساخت

رئیس پیشین کمیسیون اتحادیه اروپا: با ساختار کنونی نمی توان اروپایی قوی ساخت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رومانو پرودی، نخست وزیر پیشین ایتالیا که زمانی نیز رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بود، اخیرا برای شرکت در یک کنفرانس به پاریس آمد. کنفراس حول چالش های جدید اتحادیه اروپا از جمله برقراری روابط ویژه با کشورهای شرق اروپا برگزار شد. جیووانی مجی، خبرنگار یورونیوز به این بهانه، با وی به گفت و گو نشست.

یورونیوز: آقای پرودی برای اینکه این روابط ویژه عملی شود، اتحادیه اروپا باید از منظر سیاسی متحدتر شود. آیا فکر می کنید اتحادیه اروپا بتواند در این مسیر قدم بردارد؟

رومانو پرودی: در کوتاه مدت اتحاد سیاسی به نظر مشکل می رسد، اما در بلند مدت چاره ای جز اتحاد برای حفظ حیات خود نخواهیم داشت. بحث و تنش بر سر واحد پولی یورو، تفرقه در اروپا انداخته است. البته اینگونه مسایل همواره وجود داشته است، مثلا عدم همکاری فرانسه در دوره ای که به «صندلی خالی فرانسه» معروف شده بود. در نتیجه، من بدبین نیستم. نکته مهم و قابل توجه برای همه ما [اروپاییان] این است که ما باید به این درک برسیم که هیچ کشور اروپایی حتی آلمان، در دنیای امروز، بتنهایی نمی تواند نقش جهانشمولی ایفا کند.

یورونیوز: نگرش بدبینانه به اتحادیه اروپا در بسیاری از کشورهای عضو قوت گرفته است. آیا بحران اقتصادی دلیل آن است یا مسایل دیگری هم وجود دارد؟

رومانو پرودی: در واقع، بحران اقتصادی مسایل دیگر را برجسته کرد. زمانی که واحد پولی یورو شکل گرفت، ما مراحل بسیار مشخصی را بعنوان ستونهای حفاظتی برای آن در نظر گرفتیم. در بحث های ما همه چیز روشن بود؛ می دانستیم که اول این کار را می کنیم، بعد آن کار و بعد کار دیگر را. و بعد، یک نوع ترس در اروپا بروز کرد: ترس از جهانی شدن، ترس از چین و حتی ترس در داخل اروپا زمانی که همه می گفتند لوله کش های لهستانی آمده اند. این طرز رفتار، ما را ضعیف کرد و بحران اخیر، این نقاط ضعف را برجسته کرده است.

یورونیوز: به نظر شما، مدیریت بحران اقتصادی بدرستی صورت گرفت؟

رومانو پرودی: بدرستی…! بله اگر خوابیدن در این مواقع را کار درستی بدانید! به استثنای بانک مرکزی اروپا که خوب کار کرد، ما همگی فقط خوابیدم؛ یعنی به جای اینکه به مشکل حقیقی بپردازیم با بحث های بی پایان بر سر مسایل تکنیکی زمان را از دست دادیم. مشکل حقیقی روح اروپا و جایگاه ما در جهان بود که به آن پرداخته نشد.

پس باید اذعان کرد که مشی سیاسی اروپا کافی نبود. حتی مدیریت تکنیکی بحران اقتصادی هم کافی نبود؛ آن زمان که بحران آغاز شد، بحرانی که در آمریکا آغاز شد، اوباما ۸۰۰ میلیارد دلار پول وارد ساختار کرد، چین بلافاصله ۵۸۵ میلیارد داد، اما اروپا سالها مشغول بازی و چانه زنی بر سر چند ده میلیارد یورو شد. و این نکته، بطور خلاصه، روشنگر مشکلات سیاسی ما است. مشکلاتی که باید مرتفع شوند و این تنها زمانی شدنی است که ما بروشنی درک کنیم که در دنیای پیرامونمان که واقعا جهانی شده، ما به حاشیه رانده شده ایم.

یورونیوز: برای بازسازی اعتماد از دست رفته شهروندان نسبت به اتحادیه اروپا چه می توان کرد؟

رومانو پرودی: نخست باید درک کرد که اگر حمایت بیشتر مردم را می خواهیم، باید به حداقل همبستگی برسیم. منظورم انجام عمل خیرخواهانه نیست. منظورم همبستگی هوشمند است که برای همه سودآور خواهد بود. برای نمونه، سیاست های سختگیرانه سال های اخیر به هیچ وجه به آلمان کمک نکرد.

مطابق محاسبات من، سیاست های سختگیرانه رشد اقتصادی آلمان را کاهش داد، در حالی که رشد آلمان می توانست بسیار قوی تر از اکنون باشد. باید این حقیقت را قبول کرد که تصمیم گیری در سطح اتحادیه ای با ۲۸ عضو نمی تواند مطابق بر اتفاق آراء صورت گیرد. این کار نادرست و متناقض است. و اما برای اینکه شهروندان بار دیگر به اتحادیه اروپا اعتماد کنند، ما باید با مشکلات روبرو شویم و از مسایل موجود طفره نرویم و از اینکه ممکن است آنها موجب اختلاف نظر بین اعضا شود نترسیم. علاوه بر این باید قبول کنیم که با ساختار حکومتی کنونی اروپا نمی تواند اروپایی قوی ساخت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟