نگرانی مردم شرق اسپانیا از زمین لرزه های پیاپی

نگرانی مردم شرق اسپانیا از زمین لرزه های پیاپی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ساکنان خلیج والنسیا در شرق اسپانیا از وقوع دهها زمین لرزه پیاپی از حدود یک ماه پیش تا به حال نگرانند.

در روزهای اخیر بر شدتِ این زمین لرزه ها اضافه شده است. تنها چهارشنبه شب بیش از ده زمین لرزه رخ داد که بزرگترین آنها به چهار و یک دهم درجه در مقیاس ریشتر رسید.

فعالیت یک مرکز زیردریایی ذخیره سازی گاز، در ۲۲ کیلومتری سواحل منطقه “دلتا دلِبرو” و شهر “ویناریوس” که به پروژه “کاستور” موسوم است، همه سوءظن ها را بخود جلب کرده. دو پایگاه اتمی نیز تنها در ۶۰ و ۸۰ کیلومتری آن قرار دارند.

یکی از ساکنان شهر ویناریوس می گویند: «با پسر بزرگم در خانه بودیم که زلزله را احساس کردیم. یکدیگر را نگاه کردیم و همزمان گفتیم: زلزله است.»

ایزابل بونیگ، مشاور دولت منطقه ای والنسیا می گوید: «تا زمانی که صد در صد مطمئن نشده ایم که هیچگونه خطر زلزله جدیدی متوجه مردم نیست، فعالیت این پروژه از سرگرفته نخواهد شد.»

به گفته کارشناسان مرکز زلزله نگاری اسپانیا، تنها در پانزده روز گذشته بیش از ۳۰۰ مورد زلزله در این ناحیه به ثبت رسیده است.

تغییر کاربری یک چاه قدیمی نفت در دریای مدیترانه و تبدیل آن به یک مخزن گاز مایع در عمق ۱۷۰۰ متری، احتمالا باعث این زمین لرزه های پیاپی شده است

ماریانو مارزو، از دانشگاه بارسلون می گوید: «تزریق گاز موجب شده که اول، یک سری زمین لرزه های کوچک ایجاد شود و احتمالا آنها به گسل های زلزله ای زمین منتقل شده و در نهایت لرزه های بزرگتری بوجود آمده است.»

پروژه کاستور که از ماه ژوئن گذشته آغاز شده است، از پنجشنبه گذشته به حال تعلیق درآمد تا کارشناسان نظر نهایی خود را در مورد منشاء زمین لرزه ها اعلام کنند.

عامل این زلزله ها چیست؟

به منظور دریافت درک بهتر نسبت به زلزله ای که در سواحل مدیترانه رخ داده است، بئاتریس بیراس، از بخش اسپانیایی یورونیوز با لوئیس سوارز، مدیر کالج زمین شناسی اسپانیا از شهر مادرید گفتگو کرده است.

یورونیوز: آقای سوارز، لطفا درباره پروژه مخازن گاز کاستور بیشتر توضیح بدهید.

لوئیس سوارز: این تاسیسات از مخازن تحلیل رفته نفت که در بین سالهای 1973 و 1989 فعال بود استفاده می کند. این مخازن در آن سالها حدود 56 میلیون بشکه نفت را در خود جای می دادند. حالا از این مخازن برای نگهداری گاز استفاده می شود که در صورت کمبود منابع گاز مورد استفاده قرار بگیرند. این مجتمع برای مصرف پنجاه روز اسپانیا ذخیره گاز دارد. باید اشاره کنم که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به اعضایش توصیه کرده است که برای حداقل 92 روز ذخیره داشته باشند.

یورونیوز: آیا می توان ارتباطی بین این زلزله ها و این مخزن گاز برقرار کرد؟

لوئیس سوارز: ما درباره منطقه ای صحبت می کنیم که هیچ وقت شاهد چنین شمار بالایی از زلزله با چنین مقیاسی نبوده است. علاوه بر این، مرکز تمام زلزله ها در حوالی چاه های گاز بوده است. بنابراین دلایل قانع کننده ای برای ربط دادن موضوع تزریق گاز در اعماق زمین و زلزله های رخ داده وجود دارد.

اما مدارک و شواهدی که حتی به تایید مقامهای اسپانیایی هم رسیده اند، باید با تحقیقات و پژوهشها هم مورد تایید قرار بگیرند. تا این که دقیقا بفهمیم چه اتفاقی رخ داده است که مایه نگرانی مردم محلی شده است.

یورونیوز: لطفا بگویید که این مخازن چه شکلی هستند؟ آیا مثل گودالهای خالی هستند؟

لوئیس سوارز: این مخازن مانند اسفنجهایی هستند که به جای جذب آب، گاز را جذب می کنند. درواقع سنگهای کلسیم اسفنجی شکل هستند که به جای نفت سرشار از گاز شده اند. باید بگویم که این مخازن شباهتی به گودال ندارند. بلکه سنگهای متخلخلی هستند که گاز را در خود جای داده اند.

آگهی

یورونیوز: مردم نسبت به وقوع زلزله های 4.1 و 4.2 ریشتری که در منطقه رخ داده اند، نگران هستند. حتی نگرانیهایی نسبت به دو مجتمع هسته ای در نزدیکی منطقه به نام واندلوس و آسکو وجود دارد. آیا مردم باید نگران باشند؟

لوئیس سوارز: در طول دو یا سه ماه آینده شاهد لرزشهای کمتر از 4.1 ریشتر خواهیم بود و بسیار بعید است که لرزشی قدرتمندتر از این را تجربه کنیم. مجتمع های هسته ای اسپانیا طوری طراحی شده اند که زلزله های 6 یا 7 ریشتری را هم تحمل کنند. به همین دلیل چنین نگرانی بی مورد است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم

روبیالس در پرونده بوسه اجباری با خطر محکومیت به دو سال و نیم زندان روبرو است

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟