روند پیچیده نابود سازی سلاحهای شیمیایی در سوریه

روند پیچیده نابود سازی سلاحهای شیمیایی در سوریه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به سوریه تا اواسط سال آینده میلادی فرصت داده شده است تا انبار سلاحهای شیمیایی خود را از بین ببرد.

این روند بسیار پیچیده، معمولا از دو طریق صورت می گیرد: یا با دادن حرارت بسیار بالا به مواد شیمیایی تا حد خنثی سازی، یا با افزودن مخلوط آب و سودا.

در هفته ای که گذشت، سوریه این مهم را به مقر سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی، وابسته به سازمان ملل در شهرلاهه هلند ارجاع کرد که کارشناسان آن می گویند هزاران تن گازهای شیمیایی سوریه در پنجاه محل مختلف انبار شده است. سوریه دو ماه فرصت دارد تا محل و مقدار سلاحهای شیمیایی خود را به این نهاد اعلام کند.

قرار است کارشناسان سازمان ملل برای تایید گزارش سوریه به محل اعزام شوند اما به گفته آنها، تهیه این گزارش ماهها بطول خواهد انجامید. همانند بسیاری از کشورهای جهان، سوریه توانایی خنثی کردن سلاحهای شیمیاییش را ندارد.

تنها آمریکا و روسیه فناوری نابودسازی تسلیحات شیمیایی را دارند، اما واردات اینگونه سلاحها به آمریکا غیر قانونی است و روسیه می گوید این مواد را به خاکش راه نمی دهد. بنابراین تنها راه حل، ایجاد دستگاههایی در خاک سوریه برای از میان بردن این مواد است.

با توجه به جنگ میان گروههای شورشی در سوریه، اما، بنظر می رسد نه یکسال، بلکه سالها بطول خواهد انجامید تا سوریه انبار سلاحهای شیمیاییش را نابود کند.

در اینباره، یورونیوز گفتگویی با احمد اوزومجو، مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی انجام داده است:

یورونیوز:
روند خلع سلاح سوریه چه مدت ممکن است بطول بیانجامد؟ آیا آنطور که اسد گفت به یک سال زمان نیاز است یا با توجه به وضعیت بحرانی سوریه به زمان بیشتری نیاز داریم؟

احمد اوزومجو:
ما قصد داریم اولین تیم بازرسان را تا ده روز دیگر به سوریه اعزام کنیم و با مقامات سوری صحبت خواهیم کرد تا برای تخریب سلاح های شیمیایی برنامه ریزی کنیم. برنامه ای که باید توسط شورای اجرایی، یعنی ارگانی که در سازمان ملل متحد در اینباره تصمیم گیری می کند، تایید شود. بنابراین سعی خواهیم کرد که زمان مورد نیاز را تا جایی که ممکن است کوتاه کنیم و تمام تلاشمان را خواهیم کرد که تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی کارمان را به پایان برسانیم.

یورونیوز:
در عراق، به علت خشونت های فرقه ای، نابودی سلاح های شیمیایی متوقف شده است. فکر نمی کنید همین امر ممکن است در مورد سوریه اتفاق بیافتد؟

احمد اوزومجو:
ممکن است به دلیل وضعیت حاکم تاخیراتی پیش بیاید اما در هر صورت باید همه گزینه های عملی را دنبال کنیم تا بتوانیم در اسرع وقت این عملیات را به اتمام برسانیم. برای این کار می توان از چند روش بطور موازی و با توجه به شرایط، استفاده کرد. این کار را می توان در سوریه انجام داد و البته امکان انتقال برخی از سلاح ها نیز بررسی می شود.
همه گزینه ها بررسی می شوند البته مسئله بودجه نیز مهم است. من بسیار خوشحال شدم که چند کشور از جمله چند کشور اروپایی تا کنون برای کمک ابراز آمادگی کرده اند تا صندوق ویژه ای برای این ماموریت اختصاص یابد تا آن به موفقیت برسد.

یورونیوز:
گفته می شود سوریه ذخایر مواد شیمیایی را به طریق “باینری” یا “دودویی” نگه داری می کند، یعنی دو جزء یک عامل شیمیایی بطور جداگانه نگهداری شده و تنها قبل از استفاده به عنوان مهمات مخلوط می شوند. در اینصورت پیدا کردن زرادخانه شیمیایی تا چه حد برای شما امکان خواهد داشت؟

احمد اوزومجو:
اتفاقا این ممکن است کار از بین بردن برخی از پیش ماده هایی که در سلاح های باینری استفاده می شود را آسانتر کند. برخی کارشناسان می گویند می توان براحتی این کار را انجام داد و به بخش سمی این سلاح ها، با امکانات ویژه ای پرداخت.

یورونیوز:
تیم بازرسان سازمان ملل متحد و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی، استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه را تایید کردند. اما هنوز نمی دانیم چه کسی از آنها استفاده کرده است. بنابراین آیا دشوار نیست که همه این ذخایر را پیدا کنید در حالی که نمی دانیم چه کسی از آنها استفاده کرده است؟

احمد اوزومجو:
در حال حاضر تمرکز بر روی سلاح های شیمیایی و از بین بردن کل آنهاست. سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی باید نقش مهمی ایفا کند. امیدوارم این ماموریت همچنین به احیای روند صلح در سوریه کمک کند و نقش کاتالیزور بازی کند. مذاکرات در مورد برگزاری کنفرانس ژنو ۲ همچنان در جریان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد