«در کشورهای درگیر با بحران اقتصادی با بهبود وضعیت مواجه هستیم»

«در کشورهای درگیر با بحران اقتصادی با بهبود وضعیت مواجه هستیم»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

“سیستم ثبات اروپا” یکی از جوانترین ماموریت های اتحادیۀ اروپاست که بتازگی آغاز بکار کرده است. ماموریت این نهاد که دفتر اصلی آن در شهر لوکزامبورگ واقع شده، تثبیت واحد پولی یورو و جلوگیری از سقوط ارزش آن است. بالا بردن میزان پول در گردش در بازارهای بین المللی برای کمک به کشورهای اروپایی که در منطقۀ پولی یورو قرار دارند و با بحران روبرو هستند، یکی از اهداف این دفتر سیستم ثبات مالی اروپاست. برای اطلاع بیشتر در مورد عملکرد این سیستم و ابزارهایی که به این منظور به خدمت می گیرند، با کلاوس رگلینگ، رییس دفتر سیستم ثبات اروپا گفتگو کرده ایم. وی می گوید با توجه به شرایط متقاعد شده است که بیشتر کشورهای اروپایی درگیر با بحران اقتصادی بزودی به بازارهای مالی بازمی گردند.

یورونیوز: نخستین سوال در مورد یونان است. چرا سیستم ثبات اروپا مستقیما برای تجدید ساختار سرمایه ای بانک های این کشور وارد عمل نمی شود؟

کلاوس رگلینگ: “خارج از برنامه های مربوط به یونان، بیش از ۵۰ میلیارد یورو از طریق دولت یونان به بانک های این کشور تزریق شده است. این امر به منظورتجدید ساختار و تجدید مالی چهار بانک بزرگ یونان صورت گرفته که در راس بانک های این کشورند. آنچه که شما به آن اشاره می کنید و ما قادر به انجام آن در سال جدید نخواهیم بود، سرمایه گذاری مستقیم دوباره در این بانک هاست که شاید در سال آینده بتوانیم آن را اجرا کنیم. ابزارهای لازم باید توسط بانک مرکزی اروپا که ناظر اصلی در منطقۀ پولی است ایجاد شود و در آنصورت است که امکان تجدید سرمایۀ بانک های یونانی فراهم می شود. در حال حاضر تنها به شیوه های غیرمستقیم می توانیم عمل کنیم و پول اختصاص داده شده به بانک ها، به دولت تحویل داده می شود.”

یورونیوز: صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که یک کمک مالی دیگر برای یونان لازم است. آیا این به معنای کاهش بدهی ها و کسری بودجه توسط یونان است؟

کلاوس رگلینگ: “در این مورد گفتگوهایی وجود دارد اما هنوز روشن نیست. در حال حاضر برنامه هایی در این مورد در دست است و تا اواسط سال آینده ادامه خواهد داشت. زمانی از نظر مالی امکان پذیر خواهد شد که یونان شرایط لازمه را داشته باشد. در آنصورت است که ما همانند سازمان های بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول و دیگر نهادهای اروپایی به توزیع این کمک مالی ادامه می دهیم. اگر یونان به اجرای اصلاحات اقتصادی ادامه بدهد و اگر بعد از اتمام این برنامه ها باز هم به کمک های مالی نیاز باشد، در میانۀ سال آینده، کمک های مالی قابل اجرا خواهد بود اما حالا زود است که بگوییم چگونه صورت خواهد گرفت.”

یورونیوز: شما مقدار قابل توجهی پول در صندوق ثبات مالی دارید. تصویری که پشت سر من قرار دارد، نشان می دهد که نهاد تابعۀ شما توان لازم برای کمک را دارد. آیا این تصویر با واقعیت تطابق دارد؟ آیا خودتان با کمبود مالی روبرو نیستید؟

کلاوس رگلینگ: “نکتۀ مهم این است که صندوق تسهیلات ثبات مالی اروپا و همچنین سازوکار ثبات اروپا در بازارها موفقیت زیادی دارند. ما طی دو سال و نیم گذشته، بیش از ۱۳۰ میلیارد یورو کسب کرده ایم. این یک موفقیت در منطقۀ پولی یورو محسوب می شود. این دو نهاد با یکدیگر توانایی پرداخت یک ۷۰۰ میلیارد یورو وام را دارند. می توانم بگویم از ۹۰ درصد از ظرفیت سیستم ثبات مالی اروپا استفاده نشده و در صورت نیاز می توان از این میزان توان مالی بهره برد. من فکر می کنم این امر به بازارهای مالی می تواند این اطمینان را بدهد که هنوز توپخانه پر است.”

یورونیوز:توپخانه هنوز پر است اما آیا برای ایتالیا هم چنانچه بدترین سناریو اتفاق بیافتد، کفایت می کند؟

کلاوس رگلینگ: “در واقع این توپخانه و قدرت آتش آن برای کمک مالی به کشورهای زیادی که به این کمک نیازمند هستند، کفایت می کند. ما پیش بینی های زیادی را طی این دو سال و نیم گذشته شاهد بوده ایم. بسیاری از آنها می گفتند که عمر یورو تمام خواهد شد. خوشبختانه این سناریوهای وحشتناک به حقیقت نپیوستند و ما در کشورهای عضو با بهبود شرایط و موفقیت هایی روبرو بودیم. تنظیم برنامه ها در ایرلند ادامه دارد. در یونان و پرتغال نیز پیشرفت هایی داشته ایم و آها توانسته اند کسری بودجۀ خود را کمتر کنند. رقابت های تجاری در این کشورها بهتر شده و ما توسعه را می بینیم.”

یورونیور: شما از ایرلند نام بردید. آیا جریان پیشرفت و موفقیت در این کشور واقعی است؟

کلاوس رگلینگ: “ایرلند یک داستان واقعی موفقیت است. نرخ بهرۀ اوراق قرضۀ دولتی طی ده سال اخیر برای اولین بار به کمتر از ۴ درصد رسیده است. کمتر از چهار درصد و این یک موفقیت واقعی است چرا که دو سال قبل، این میزان بهره ۱۰ درصد بود. ایرلند حالا می تواند بعد از ده سال فروش اوراق قرضه، به بازارهای مالی بازگردد.”

یورونیوز: “بسیار خوب، ایرلند یک موفقیت است. حالا به پرتغال برویم. جریاناتی وجود دارد که در سیستم سیاسی و اقتصادی این کشور بوجود آمده و بروی یکدیگر تاثیر گذاشته است. ابتدا نگاهی به نرخ بهره می اندازیم که افزایش یافته است. طی چند هفتۀ گذشته در پرتغال میزان بهره به شدت بالا رفته است و خطر به هم ریختن ثبات در پرتغال وجود دارد. با این وجود، دولت پرتغال کلمه به کلمه برنامه های ارائه شده توسط شما و تروییکا را به اجرا گذاشته است. مشکل کجاست؟

کلاوس رگلینگ: “پرتغال پیشرفت هایی داشته است. وقتی که به شاخص هایی مثل رقابت، صادرات و کسری بودجۀ جاری نگاه می کنیم این پیشرفت دیده می شود. با وجود این، شرایط موجود هنوز برای مردم ناگوار است. تولید ناخالص داخلی رو به کاهش است و فعالیت های اقتصادی نیز با سقوط همراه بوده است. نرخ بیکاری بالا رفته و این عوامل به بی ثباتی میانجامد. وقتی دو وزیر این کشور استعفا دادند یک بحران سیاسی بوجود آمد اما فکر می کنم که پرتغال حالا دوباره به مسیر درست خود بازگشته و اعضای ائتلاف در مورد ماندن با یکدیگر به توافق رسیده است.”

یورونیوز: آیا شما با مقامات اسپانیا برای یک پشتوانۀ اعتباری به منظور استفاده در مواقع لزوم در حال مذاکره هستید؟

کلاوس رگلینگ: “تاآنجا که من می دانم و توسط دولت اسپانیا نیز تایید شده است، قرار نیست پول بیشتری به بانک های اسپانیا اختصاص داده شود و هیچ نشانی هم برای داشتن برنامۀ دیگری به این منظور ندیدم. فکر نمی کنم که به این اعتبار نیازی وجود داشته باشد.”

یورونیوز: اگر فردا بانک ها ورشکست بشوند، چه اتفاقی خواهد افتاد، چه کسی بهای آن را پرداخت می کند؟

کلاوس رگلینگ: “بودجۀ عمومی و پول مالیات دهندگان کمتر از گذشته استفاده خواهد شد و در مقابل بدهکاران به بانک ها و سرمایه گذاران کوچک بیشتر در مشکلات مالی بانک ها درگیر خواهند شد. در صورت لزوم، از پول های صاحبان سپرده های بیش از ۱۰۰ هزار یورو استفاده می شود. قوانینی در این مورد وجود دارد اما جزییات بیشتر هنوز تحت نظر پارلمان اروپا قرار دارد.”

یورونیوز: “رییس کمیسیون اروپا گفته است بدترین بحرانی که داشتیم تمام شده است. از سوی دیگر، ما هنوز مشکلات جدی در پرتغال، یونان، قبرس، اسلوونی و دیگر کشورها داریم. چه کسی درست می گوید؟ چه کسی اشتباه می کند؟

آگهی

کلاوس رگلینگ: “نیمی از کار و شاید حتی دو سوم آن انجام شده است. می توانم بگویم که ما در حال نزدیک شدن به پایان این عملیات هستیم چرا که کشورهای بحران زده با این برنامه ها پیش می روند و و قادر خواهند بود به بازارهای مالی بازگردند. ما راه طولانی را پشت سر گذاشته ایم.”

یورونیوز: سوال آخرم در مورد این تابلویی است که روی دیوار پشت سر نصب کرده اید. چرا این تصویر را انتخاب کرده اید؟

کلاوس رگلینگ: “خوب از یک طرف، رنگ های زیبایی در این نقاشی به کار گرفته شده است که در غیر اینصورت، رنگ اصلی این دفتر کار، سفید و طوسی باقی می ماند. ضمن آنکه این تابلو به نوعی نمادی از حرکت بازار است. به طول گله ای و گروهی و در یک جهت حرکت می کنند. گاهی حتی زیاده روی هم می کنند. در واقع نقش ما این است که با آگاهی پیش برویم و حتی اگر بتوانیم کمی از این خاصیت حرکت گله ای بکاهیم.”

یورونیوز: و شما مردی هستید که این حیوانات را متوقف می کنید؟

کلوس رگلینگ: “خوب باید مشکل و سخت باشد اما ما تلاشمان را می کنیم.”

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده