تانک‌های ارتش وارد خیابان‌های قاهره شدند

تانک‌های ارتش وارد خیابان‌های قاهره شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در پی پایان یافتن مهلت ارتش به دولت اسلامگرای مصر برای تحقق مطالبه معترضان، نظامیان به همراه چند عراده تانک وارد خیابان های قاهره شدند.

در همین حال محمد مُرسی، رئیس جمهوری مصر که حاضر به ترک کاخ ریاست جمهوری نشده است خواستار تشکیل کابینه فراجناحی برای حل بحران سیاسی شد. از سویی خبر می رسد که ارتش، کنترل تلویزیون دولتی را در قاهره به دست گرفته است.

انتظار می رود که در ساعات پیش رو، ارتش درباره برنامه خود برای کشور بیانیه ای صادر کند.

جلسه اضطراری با چهره های سیاسی و مذهبی

عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش با شماری از چهره های ارشد اپوزیسیون و نیز روحانیون قبطی مذهب و مسلمان در جلسه ای اضطراری دیدار کرده است.

ارتش مصر روز دوشنبه به دولت اسلامگرای محمد مُرسی ۴۸ ساعت مهلت داد تا به مطالبات معترضان تجمع کرده در میدان تحریر قاهره پاسخ گوید. معترضان که گرایش های متفاوت سیاسی در میانشان دیده می شود خواستار کناره گیری دولت مُرسی از قدرت هستند.

ارتش برای اجرای «نقشه راه» آماده می شود

آقای مُرسی گفته است که به واسطه رای مردم روی کار آمده است و استعفا نخواهد داد.

پیش از این فرمانده ارتش اعلام کرده بود که در پی به پایان رسیدن ضرب الاجل تعیین شده و در صورتی که طرفین به نتیجه مطلوب دست نیافته باشند، نقشه راهی که از پیش تهیه شده است به اجرا گذاشته می شود. به گزارش تلویزیون مصر، این «نقشه راه» شامل هدایت موقتی امور کشور از سوی ارتش و نیز به تعلیق درآمدن قانون اساسی مبتنی بر شریعت خواهد بود.

عبدالفتاح السیسی، ۵۸ ساله ماه اوت سال گذشته میلادی به فرماندهی ارتش مصر برگزیده شد. روی کار آمدن او پس از دو دهه فرماندهی ژنرال حسین تنتاوی، وزیر دفاع محمد حسنی مبارک بود. کنار رفتن تنتاوی ۷۸ ساله و دیگر فرماندهان کهنسال از راس ارتش، سبب امیدواری بدنه جوان ارتش این کشور به نقش آفرینی در امور کشور شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک دهه با سیسی در قدرت؛ ژنرال چه بر سر مصر آورده است؟

جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایرلند در راس ائتلاف حاکم قرار می‌گیرد

«زلزله سیاسی» چند روز پس از سفر به واشنگتن؛ نخست‌وزیر ایرلند از مقامش کنار رفت