افزایش مالیات بر پس انداز، مردم قبرس راعصبانی کرده است

افزایش مالیات بر پس انداز، مردم قبرس راعصبانی کرده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصمیم دولت قبرس به وضع مالیات بر پس انداز در قبرس، موجب هجوم مردم به بانک های این کشور شده است. بسیاری از بانک های قبرس برای مقابله با این مساله و ممانعت از خروج پول از شعبه های خود، دستگاههای اتوماتیک دریافت پول را غیرفعال کردند.

دولت قبرس پس از توافق با اتحادیه اروپا بر سر بستۀ کمکی به این کشور، اعلام کرده است مالیات بر پس اندازها را افزایش خواهد داد. این مالیات که میزان آن ۷ تا ۱۰ درصد، بسته به میزان پس انداز دارندگان حساب در بانک ها اعلام شده، مردم این کشور را شوکه کرده است.

دولت قبرس می گوید انتخاب دیگری در برابر این توافق حاصل شده با هفده کشور منطقه پولی یورو نداشته است. بر اساس این توافق همچنین، دولت قبرس موظف به کاهش میزان بدهی های خود و همچنین اصلاح سیستم بانکی در این کشور شده است.

بر اساس این توافق، صندوق بین المللی پول و اتحادیۀ اروپا، مبلغ ۱۰ میلیارد یورو به قبرس وام می دهند. قبرس ۱۷ میلیارد وام از وام دهندگان درخواست کرده بود اما صندوق بین المللی پول و اتحادیۀ اروپا تنها با ۱۰ میلیارد یورو موافقت کردند. به گفتۀ وام دهندگان، در صورت اعمال مالیات ۷ تا ۱۰ درصدی بر پس انداز، دولت قبرس می تواند مبلغ ۵،۸ میلیارد یورو از این محل کسب درآمد کند.

ضمن آنکه، دولت قبرس باید مالیات های عمومی از جمله درآمد را نیز افزایش دهد. این مالیات ها از ۱۰ درصد به ۱۲،۵ درصد افزایش خواهد یافت.

این کشور به دلیل پایین بودن مالیات، به یکی از کشورهای موسوم به بهشت مالیاتی از سوی ثروتمندان تبدیل شده است. بسیاری از ثروتمندان اهل روسیه، با استقرار در قبرس از پایین بودن نرخ مالیات در این کشور بهره می برند اما از این پس، اتباع خارجی نیز شامل پرداخت همین میزان مالیات خواهند شد.

بر اساس تحقیقات موسسۀ مودی، بیش از ۹،۲۵ میلیارد یورو از پول در گردش در بانک های قبرس متعلق به بانک های روسی است. ضمن آنکه بر اساس گفتۀ این موسسه، دارایی های منقول اتباع روسی که در قبرس زندگی می کنند نیز ۱۴،۶۵ میلیارد یورو برآورد شده است.

ناظران بر این باورند که تصمیم اتحادیۀ اروپا بر افزایش مالیات در قبرس در قبال کمک های مالی به این کشور، به قصد جلوگیری از تبدیل شدن قبرس به یک بهشت مالیاتی است. با اینحال، طبق برنامه های خواسته شده از سوی اتحادیۀ اروپا، قبرس باید علاوه بر افزایش مالیات بر درامد ثروتمندان غیر بومی این کشور که تقریبا، صاحب ۳۷ درصد از دارایی بانک ها هستند، در هزینه های دولتی خود نیز صرفه جویی کند. این امر شاید به تکرار آنچه در یونان و اسپانیا می گذرد، در قبرس نیز بیانجامد.

گفتگو با مارا ژوآ رودریگز، مشاور نهادهای اروپایی

با ماریا ژوآ رودریگز استاد مطالعات اروپایی و مشاور نهادهایی اروپایی در بروکسل همراه هستیم. برای اولین بار در یک طرح نجات از سپرده گذاران بانکها خواسته شد تا مالیات بدهند آیا اتحادیه اروپا در حال زیر پا گذاشتن تابوهاست؟

ماریا ژوآ رودریگز: «به نظرم باید یادآوری کرد که اتحادیه اروپا اصول خیلی شفافی را برای حفاظت از سپرده ها تا سقف صدهزار یورو تصویب کرده. این اصل بعد از بحران مالی 2008 و جلوگیری از اثرات ثانویه چیزی که به ورشکستگی بانک برادران لِمان معروف شد، وضع گردید و معتقدم که باید به آن احترام گذاشت.»

یورونیوز: آیا خطر آلوده شدن در منطقه پولی یورو وجود ندارد؟

ماریا ژوآ رودریگز: « خطر آلودگی به هر حال محدود است برای اینکه اندازه آن کوچک است. اما به هر حال مسئولان اروپا باید بطور شفاف، بر اصلی که برای حمایت از پس اندازهای کوچک بانکی وضع شده تاکید کنند تا به آن احترام گذاشته شود. از سوی دیگر باید یادآوری کرد که این، یک مسئله کلیدی در ساخت اتحادیه بانکی ای است که در جریان است.
و دلیل دوم برای بیان دقیق تر اصل حمایت از پس اندازهای کوچک در اروپا.»

یورونیوز: با این حال قبرس تنها معرف دو دهم درصد تولید ناخالص داخلی اروپاست که در واقع ناچیز است. این توافق نشانه این نیست که منطقه یورو و بویژه آلمان از دادن پول به اعضای نیازمند خسته شده اند و می خواهند دولتهای عضو را مقابل وظایف خود مسئول پذیرتر کنند؟

ماریا ژوآ رودریگز: «گوش کنید به نظرم قبرس واقعا به این کمک اروپایی نیاز داشت تا بتواند جلوی این بحران شدید را بگیرد و آنرا کنترل کند اما این بدین مفهوم است که باید وام تحت شرایطی اعطا می شد که خود قبرس هم در آن مسئولیتی ایفا می کرد و از خود سعی و تلاشی خاصی به نمایش می گذاشت. اینکه این مطلب از صاحبان سپرده های بانکی کم مبلغ خواسته شد یا از صاحبان سرمایه های بزرگ قبرس مسئله دیگری است؟ یا در مورد سرمایه گذارانی که خارج از قبرس فعالیت می کنند؟ یا اینکه تکلیف شرکتهای بزرگی که خارج از قلمرو اتحادیه اروپا هستند چه می شود بویژه در روسیه؟

یورونیوز: شما به دارایی های روسها اشاره کردید که مبلغی بین 15 تا 20 میلیارد یورو می شود و پولی است که لزوما خیلی هم تمیز نیست. آیا این شیوه ای برای نفوذ و منطقه یورو در نظام بانکداری قبرس و پاکسازی آن نیست؟

ماریا ژوآ رودریگز: « بله به نظر من این عملیات اعطای وام به قبرس در پی شفاف سازی عملکرد بانکهای این کشور هم هست برای اینکه به نظر من استفاده از یک نظام بانکی در داخل منطقه یورو برای ارائه خدمات مالی به سرمایه گذاران روس که منبع پس انداز های آنها روشن نیست چنان خوشایند نیست. بنابراین این موضوع باید روشن شود پس دوباره برنظرم تاکید می کنم.»

یورونیوز : بازارهای مالی در پی این توافق روندی نزولی به خود گرفته اند. آیا این موجب نگرانی از بازگشت و حاکم شدن دوباره شک و تردید بر بازارهای مالی اروپانیست آنهم بعد از چند هفته ای که اوضاع به ثبات رسیده بود؟

ماریا ژوآ رودریگز: «بله. به نظرم ممکن است این مشکل از راه برسد. همیشه گفته ام که ما در برابر یک مشکل اقتصادی و مالی کوچک قرار داریم ولی در عین حال باید به تاثیرات روانی پیرامون این موضوع حساس توجه داشت و از پس اندازهای کوچک حمایت کرد. باید در این راستا پیامی شفاف و سریعی از جانب کل اروپا صادر شود و در این راه بانک مرکزی اروپا باید پیش قدم باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری خودخوانده قبرس شمالی در واکنش به ادعای موساد علیه ایران: بی‌اساس و شرارت‌بار است

ممانعت نیروهای سازمان ملل از احداث جاده در مرز دو قبرس؛ ترکیه: غیرقابل قبول است

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است