آیا ماموریت نیروهای فرانسوی در مالی به پایان رسیده است؟

آیا ماموریت نیروهای فرانسوی در مالی به پایان رسیده است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

السدر سانفورد، خبرنگار یورونیوز با پروفسور چستر کراکر از دانشگاه جورج تاون از شهر واشنگتن درباره بحران در شمال آفریقا صحبت کرده است.

او دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور الجزایر در دهه هشتاد میلادی بود و حالا کارشناس امور امنیتی و مدیریت جنگ است.

یورونیوز: در حالی که وزیر دفاع فرانسه از سردرگمی اسلامگراها صحبت می کند و خبر از «نقطه عطف» در حمله نیروهای فرانسوی می دهد، آیا این به معنی گذر از قسمت دشوار ماموریت است؟

چستر کراکر: من می خواهم بگویم قسمت اصلی ماجرا تمام شده است. البته به نظر من هنوز نمی توان گفت همه چیز به پایان رسیده. مراحل مختلفی را پیش رو داریم. این نیاز وجود دارد که این شورشیان را تعقیب و سرکوب کنند. کسانی که به نوعی ناپدید شده است. آیا به سمت شمال حرکت کرده اند؟ آیا به شرق رفته اند؟ آنها کجا می روند و چه کسی می تواند آنها را تعقیب کند؟

یورونیوز: نیروهای فرانسوی می گویند می خواهند هر چه سریعتر مدیریت اوضاع را به نیروهای آفریقایی بسپارند. با توجه به گستردگی این منطقه، نیروهای آفریقایی چه کاری می توانند انجام بدهند. به جز دفاع از چند شهر خاص؟

چستر کراکر: قطعا نیروهای فرانسوی مستقر در مالی نیروهای بسیار زبده ای هستند. آنها حتما همه تجهیزات مورد نیاز خود را دارند. در صورت عقب نشینی، آنها باید به حمایت خود از نیروهای آفریقایی ادامه بدهند. مخصوصا حمایتهای لجستیکی.

آنجا منطقه بسیار دشواری برای انجام ماموریت است. به آب و غذای زیادی نیاز دارید و باید در هر لحظه بدانید موقعیتتان چیست. شما باید به اندازه کافی تمرینات موقعیت یابی را پشت سر گذاشته باشید تا مطمئن شوید که مثلا در محلی قرار نگیرید که در کمین شما نشسته اند.

یورونیوز: در زمینه مسائل نظامی هشدارهایی داده شده است مبنی بر خطر تبدیل شدن این منطقه به افغانستانی دیگر. آیا شما چنین مقایسه ای را قبول دارید؟

چستر کراکر: نه. به نظر من چنین مقایسه ای درست نیست. آن چه که روندی طولانی خواهد بود اصلاح نظام سیاسی و اجتماعی مالی است. به گونه ای که طوارق در شمال این کشور احساس کنند که متعلق به مالی هستند و در نظام سیاسی طرد نمی شوند.

اما آن چه که به نظر من حیاتی است توجه به این مساله است که نیروهای فرانسوی، آمریکایی و بریتانیایی به همراه کشورهای همسایه همکاری نزدیک خود با نیروهای الجزایری را حفظ کنند. الجزایر نقش برجسته ای در این ماجرا دارد.

یورنیوز: بسیاری از مردم در شمال آفریقا فقیر هستند. آیا به جز توسعه سیاسی و امنیتی، حالا وقت توسعه اقتصادی در منطقه هم است؟

چستر کراکر: البته که حالا وقتش است. مردم این منطقه که به آن «سرزمین بد» می گویند درآمد عمده یشان از راه قاچاق مواد مخدر و گروگانگیری است. من قصد توهین به کسی را ندارم اما اقتصاد منطقه به نوعی وابسته به راهزنی است. باید اقتصاد مشروع در این منطقه حاکم بشود. بنابراین باید درباره توسعه اقتصادی هم بحث بشود.

یورونیوز: پروفسور چستر کراکر، با تشکر از حضور شما در این برنامه.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله مسلحانه به غیرنظامیان در مالی دست‌کم ۲۱ کشته بر جای گذاشت

آیا شلیک موشک میلیون یورویی فرانسوی برای مقابله با پهپادهای ۲۰ هزار دلاری ایرانی به صرفه است؟

فرانسه: گزینه اعزام نیروی رزمی به اوکراین روی میز نیست، در آنجا اسلحه می‌سازیم